ADVERTORIAL – Wie denkt dat met de komst van communicatiemedia als e-mail, chat en twitter het mobiel bellen naar de achtergrond is verdrongen, heeft het gruwelijk mis. De mobiele telefoon is nog altijd onmisbaar.
Daarbij geldt dat je de mobiele telefoon tegenwoordig op steeds meer manieren kunt gebruiken. Bellen blijft in het zakelijk verkeer het belangrijkst: mobiel bellen is voor bedrijven nog steeds de makkelijkste manier om in direct persoonlijk contact te komen met collega’s en externe contacten. Maar de rol van de mobiele telefoon wordt steeds dominanter. Was nog niet zo lang geleden een zakelijk sms’je sturen not done, vandaag de dag is de mobiele telefoon met al zijn toepassingen het kloppend hart van veel bedrijven.
Ouderwetse drukknopjes
Albert de Koning, Manager Marketing Telfort Zakelijk, ziet twee categorieën telefoons die populair zijn voor zakelijk gebruik. “Ten eerste de functionele telefoons. Dit zijn de telefoons die heel goed zijn in de basisfuncties van een mobiele telefoon: bellen en smsen. Lang niet iedereen is namelijk op zoek naar een ingewikkelde telefoon met allerlei extra’s. Sommige mensen vinden het vooral belangrijk dat ze kunnen bellen. Voor deze mensen blijft het bar-type met de ‘ouderwetse’ drukknopjes het perfecte toestel. Nieuwe versies hiervan blijven nog steeds op de markt komen. Bijvoorbeeld de Nokia 6700, Samsung B2100, en Nokia 2330.”
Jaarlijks worden er in Nederland zo’n 4,5 miljoen mobiele telefoons verkocht. Zo’n 80 procent hiervan is nog altijd van het klassieke, functionele type.
De Koning: “Ten tweede zijn er de multifunctionele telefoons, ook wel smartphones genoemd. Feitelijk zijn dit mini-pc’s met telefoonfunctie. Ze draaien op een besturingssysteem en je kunt er applicaties, kleine programmaatjes, op downloaden. Denk aan toestellen als de Samsung Wave, HTC Desire, Nokia E72, BlackBerry en iPhone. Je kunt er mee bellen en smsen, maar je kunt ze ook gebruiken om te internetten, foto’s te maken, je agenda te beheren, en nog veel meer. Deze telefoons hebben vaak een touchscreen en een qwerty-toetsenbord.”
Onderweg
Voor mensen die voor hun werk vaak onderweg zijn, is een smartphone heel handig. Ruwweg kun je zeggen dat de HTC, Nokia en BlackBerry wat vaker ingezet worden door ‘managers’, terwijl de iPhone een sterkere positie heeft in de creatieve wereld.
“Het heeft voor mensen veel voordelen dat ze overal hun mail kunnen checken, en voor collega’s is het handig dat ze erop kunnen vertrouwen dat hun collega overal online bereikbaar is.”
Wanneer je een zakelijke telefoon aanschaft, moet je dus van te voren goed bedenken waar je je telefoon voor nodig hebt. “Als je bijvoorbeeld in de bouw werkt, heb je wellicht meer aan zo’n functionele robuuste telefoon dan aan een gevoelige smartphone”, aldus De Koning.
Smartphones worden ook veel gebruikt om de online netwerksites bij te werken. “LinkedIn en Twitter, en in mindere mate Hyves en Facebook zijn heel handige websites om je zakelijk netwerk op de hoogte te houden van je activiteiten. Je kunt er gemakkelijk je bestaande contacten mee onderhouden en nieuwe opdoen. Door de smartphone kun je dit doen op tijdstippen die jou goed uitkomen. Je kunt je tijd dus efficiënter indelen.”
Internet op je mobiele telefoon wordt steeds meer een basisbehoefte, verwacht De Koning. “Tien jaar geleden kon je niet voorstellen dat je niet meer zonder je mobiele telefoon zou kunnen. Inmiddels is de mobiel voor veel bedrijven onmisbaar geworden. Ik denk dat dit ook met internet op je telefoon gaat gebeuren.”
Feit is dat smartphones hebben geleid tot een explosie van het gebruik van mobiel internet. Op dit moment komt zo’n 18 procent van het totale datagebruik voor rekening van mobiel internet en de verwachting is dat dit over vier jaar boven de 50 procent ligt. Als de voorspellingen kloppen zal in 2020 de smartphone de belangrijkste toegang tot internet vormen.
Good old sms
Ondanks al deze high-tech toepassingen is ook de good old sms nog steeds populair in het zakelijk gebruik. Sterker nog, de populariteit neemt na al die jaren nog steeds toe. De Koning: “De sms wordt zakelijk heel veel gebruikt. Het blijft een handige manier om tijdens een onderhandeling even je collega op de hoogte te stellen van de stand van zaken, of om een klant snel te laten weten dat je ietsje later bent. Je kunt ook wel mailen of twitteren, maar niet iedereen heeft internet op zijn telefoon, of twitter doorgeschakeld naar zijn telefoon. Met een sms heb je nog steeds de grootste kans dat het bericht snel wordt gelezen.”
Direct vs Indirect
Feitelijk is bellen en sms’en de meest directe manier van mobiel communiceren. Je ziet als ontvanger immers direct op je schermpje dat je een bericht of oproep hebt; daar kun je vrijwel niet omheen. Een laag dieper zit een e-mail of twitterbericht (tweet). Om die te zien moet je een laag dieper je mobiele telefoon in, iets waar je je eventueel ook achter kan verschuilen: “Ik zag je mailtje vanmorgen pas…”
Zakelijk netwerken
Niet alleen de communicatie via de mobiele telefoon is onmisbaar bij het zakelijk netwerken, ook het toestel zelf is een belangrijke informatiebron, zegt De Koning. “Vroeger verzamelde je visitekaartjes. Tegenwoordig staat die informatie van je contacten in je telefoon. Als je je telefoon bij de hand hebt, weet je alle telefoonnummers, namen, adressen en websites van je zakelijke contacten. Als je ook nog toegang tot internet hebt, kun je bovendien via de sociale netwerken als LinkedIn over nóg meer informatie van je contacten beschikken.”
Nieuwe werken
De Koning verwacht dat de telefoon voorlopig haar cruciale rol in het zakelijk netwerk behoudt. “Steeds meer bedrijven in Nederland introduceren het ‘nieuwe werken’. Dat wil zeggen dat hun werknemers niet meer per se in het bedrijf aanwezig hoeven te zijn. Ze werken thuis, op een andere bedrijfslocatie of onderweg. Natuurlijk speelt de mobiele telefoon hierin een grote rol. Je ziet bijvoorbeeld steeds meer dat vergaderingen via de mobiele telefoon worden gehouden. Dit kan door middel van zogenaamde conference calls.”
Prettig idee
Al met al is de mobiele telefoon completer en dominanter in het zakelijke verkeer aanwezig dan ooit. En wie ooit langs de A4 heeft gestaan terwijl hij een conference call hield, de route naar zijn volgende afspraak opzocht, mailtjes verstuurde naar de zaak en een sms’je dat hij iets later was (doordat hij een filmpje bekeek en zijn status-update op Twitter invulde), weet ook dat de mobiele telefoon nooit meer zal verdwijnen uit de zakelijke wereld. Een prettig idee.