Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Marktscan brengt afzetmarkt in kaart

Waar start je met je exportplannen? Een marktscan is een mooie tool om potentiële markten in kaart te brengen. "Zelfs de New York Times hing aan de lijn"


 

Erik van Loo (33) runt samen met zijn vriendin Peggy van Neer (31) Snurk Beddengoed. Snurk ontwerpt sinds 2007 beddengoed met komische prints. De eerste collectie, Le Clochard getiteld, is een schot in de roos. Met deze designs kan je slapen als een zwerver op een hoeslaken met een levensechte stoeptegelprint en onder een dekbed waarop haarscherp een kartonnen doos staat afgedrukt. De media duikt op het idee van Van Loo. “Zelfs de New York Times hing aan de lijn”, vertelt hij trots in zijn kantoortje van amper 12 vierkante meter op de 6de verdieping van het voormalige Volkskrantgebouw in Amsterdam.

 

Niet zomaar een product

Het zwerversbeddengoed is niet zomaar een geestig designproduct, Van Loo en Van Neer vragen met hun prints aandacht voor een serieuze kwestie. Van Loo: “Wist je dat er in Nederland meer dan 8.000 jongeren tussen de 14 en de 25 dak- of thuisloos zijn? Met de Clochard-collectie ondersteunen we de Stichting Zwerfjongeren Nederland (SZN) die deze jongeren hulp biedt. 7,5% van onze omzet gaat naar de stichting. We hebben al 40 duizend euro naar hen overgemaakt.”

 

Volgende week komt de nieuwe lijn van Snurk binnen. Dit keer geen kartonnen dozen, maar keurige witte lakens met een nonchalant rondslingerende bh, badjas of string op het voeteneind geprint. Net echt. De dekbedhoezen worden gemaakt in Pakistan, drie uur rijden ten zuiden van hoofdstad Islamabad. Het is slechts één van de vier plekken ter wereld waar ze digitale foto’s haarscherp kunnen afdrukken op stof. De techniek is cruciaal voor de designs van Snurk, maar de samenwerking met de Pakistanen is lastig. Van Loo: “De allereerste levering liep perfect, maar sindsdien verloopt het moeizaam. Afgelopen december heb ik 25 duizend euro overgemaakt, maar in april had ik nog steeds geen beddengoed gezien. Toen heb ik ze gebeld en gezegd: ‘Volgende week sta ik op de stoep’. Eigenlijk had ik er veel eerder naar toe moeten gaan. Je kan wel door de telefoon schreeuwen, maar het is veel effectiever als je in de fabriek staat te schreeuwen. Zo werkt het daar nu eenmaal: wie het hardst schreeuwt krijgt het meest voor elkaar.”

 

Volwassen

Met de nieuwe lijn moet Snurk volwassen worden. Daarom wil Van Loo het aantal verkoopkanalen fiks uitbreiden. Behalve de dertig designwinkels in Nederland en een Engelse en Deense webshop, wil Snurk nu ook de Duitse markt veroveren. “In Duitsland is er zeker markt voor onze producten. Tijdens een alternatieve kerstmarkt vorig jaar in Keulen verkocht ik op één dag vijftig dekbedhoezen.”

 

Marktscan

Toch had Van Loo nog wel een paar vraagtekens over zijn exportplannen. “Waar moet ik beginnen? Bij welke winkels moet ons beddengoed liggen? En in welke media kan ik adverteren?” Ook zocht Snurk een Duitse stichting die zich inzet voor zwerfjongeren aan wie de onderneming een deel van de omzet zou kunnen doneren.

 

De gratis marktscan (een maatwerk-overzicht van mogelijke partners in het doelland, denk aan agenten, distributeurs maar ook afnemers en productiepartners. Mogelijk aangevuld met allerlei praktische informatie over het doelland) van de EVD bood uitkomst. Van Loo koestert het zestien pagina’s tellende  document. “In Den Haag heb ik met de EVD-accountmanager Duitsland gesproken. Zij hebben contact opgenomen met het Netherlands Business Support Office (NBSO) in Leipzig. Het resultaat: een lijst van winkels in de grootste steden van Duitsland, inclusief contactgegevens van de eigenaren, interessante media en vakbladen, een lijst met webshops, een paar geschikte stichtingen en nog wat statistieken over zwerfjongeren. Met dit pakket stap ik in de auto en kan ik beginnen.”

 

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Van Loo betwijfelt of hem dit anders ook zou zijn gelukt. “Als het NBSO-kantoor in Leipzig contact opneemt met de Duitse Kamer van Koophandel gaan er deuren open die anders gesloten zouden blijven. Het komt veel professioneler over als het contact verloopt via een vertegenwoordiger van het Nederlandse Ministerie van Economische Zaken dan wanneer ik zelf het eerste contact leg.”

 

 Bent u ook op zoek naar potentiële zakenpartners?

  1. Leg uw exportplannen uit en concretiseer de vragen die u nog heeft.
  2. De accountmanager gaat vervolgens met uw vragen aan de slag samen met de Netherlands Business Support Office (NBSO’s) in het desbetreffende land en de ambassade. Het resultaat: een marktscan op maat voor uw onderneming.