Dat laat De Jonge (zie foto) aan Sprout weten. 94Wines, een gewaagd wijnconcept waarbij het etiket vervangen is door nummers met een smaaktype, is verkocht aan Baarsma Winegroup Holding. Deze wijnhandelaar had al sinds de oprichting een meerderheidsbelang in het bedrijf en heeft nu het volledige eigendom verworven. Welk bedrag met de overname gemoeid is, wil de ondernemer niet kwijt. “We worden er financieel wel beter van.”
Bijenkorf
Volgens De Jonge wil Baarsma 94wines “nationaal en internationaal schaalbaar gaan maken” en zien de ondernemers daarmee geen rol meer voor hen weggelegd. “Het idee is iets waar we tijdens de bestuursvergaderingen gezamenlijk naartoe zijn gegroeid.”
94wines, dat tot nog toe alleen online zijn producten verkocht en vorig jaar een pilot deed met de Bijenkorf, zal verder via meerdere retailkanalen worden weggezet. “We hebben het hele marketing – en communicatieconcept bedacht, het is nu een mooi moment om alles met een goed gevoel af te sluiten.”
Het is de eerste onderneming uit de koker van De Jonge en Tieleman. Ze begonnen het bedrijf in 2009 met de insteek “om de traditionele wijnwereld wakker te schudden.” Vorig jaar werden er ongeveer 100.000 flessen verkocht en dit jaar is de verkoop licht gegroeid, zegt de ondernemer. “Om iets te bewerkstelligen in deze markt heb je een traditionele marktpartij nodig.”
Repudo
De ondernemers hebben het ook veel te druk met andere dingen. Ze timmeren inmiddels alweer aan de weg met Repudo. De ondernemers visten eerder dit jaar een miljoen euro aan startkapitaal op voor hun locatiedienst. Ze willen internationaal groeien met hun dienst. De ondernemers willen zich focussen op Repudo. “We gaan nog niet genieten van ons geld, maar we investeren onze centen direct weer.”
94Wines stond vorig jaar op de Challenger 50-lijst. Lees er meer over.
Lees ook: