Wat doet corona met je merk en de reputatie van het bedrijf erachter? Het recente Global Brands-onderzoek van Kantar biedt daar een interessant overzicht van, ook voor de sterkste (consumenten-)merken van Nederland, de Brandz Top 30.
Op het eerste oog is er weinig nieuws onder de zon: Shell is en blijft het meeste waard van alle Nederlandse merken, met een whopping 14,9 miljard dollar aan merkwaarde. De energieproducent wordt op de voet gevolgd door Philips, dit jaar voor het eerst in de top 3 (merkwaarde: 11,9 miljard dollar) en Heineken (11,6 miljard dollar), in een top vijf die verder wordt aangevuld door Booking.com en ING.
Shell gehavend
Shell is nog steeds de nummer 1, maar wel een gehavende: 21 procent verloor de oliegigant aan waarde. Dat het merk door de coronadisruptie aan waarde heeft verloren, ligt voor de hand. De vraag naar olie is in 2020 flink ingezakt, en ook als die zich volledig herstelt, stellen beleggers, analisten en eigenlijk de hele wereld vraagtekens bij de houdbaarheid van het spelen van olieboer.
Philips won tegelijkertijd 8 procent aan brand value, daar zou de pandemie ook een rol kunnen spelen: het concern is onder eigen naam voornamelijk nog actief in gezondheidstechnologie, en met name met zijn beademingsapparatuur heeft het wereldwijd flink wat aandacht gescoord. Nummer 3 Heineken zal last hebben van de horecasluitingen over de hele wereld – daar valt thuis niet tegenop te drinken.
Zakelijke beslisser?
Geef je mening over je leveranciers in het MT500-onderzoek
Douwe Egberts verdubbelt
Corona lijkt ook een paar merken een flinke push te hebben gegeven. De grootste stijger in het merkonderzoek is uitgerekend Douwe Egberts (nummer 19), het meest huiselijke onder alle Nederlandse merken. Met een plus van maar liefst 59 procent schoot de koffie- en theeverkoper naar een waarde van 765 miljoen dollar. Op nummer 3 van de stijgers vinden we ook nog dochtermerk Senseo (nummer 14), ook al zo’n oerknus thuismerk.
De op een na grootste stijger uit de merkenranglijst is nummer 16 Bol.com (plus 39 procent) en ook dat is goed te verklaren. De lockdowns zorgden voor een hausse in het online shoppen, en Bol.com is in Nederland hét webwarenhuis. Voor nummer vier onder de coronawinnaars, Thuisbezorgd, geldt hetzelfde. De nummer 11 in de merkentop 30 vaart wel bij het thuisbestellen van – in dit geval – voedsel.
Action coronaproof
Wat dat betreft is het een bijzondere prestatie dat Action, toch strikt een bakstenen retailbedrijf, dit jaar nog aan waarde heeft weten te winnen als merk: 15 procent kwam erbij volgens Kantar, tot een merkwaarde van bijna 1,3 miljard dollar. De opmars van de nummer 13 op de merkenlijst lijkt dus zelfs door mondkapjes en handen ontsmetten niet te stuiten.
Doe mee aan het MT500-onderzoek
De ranglijst waarin Kantar merken naar waarde rangschikt, maakt duidelijk hoezeer de coronacrisis bepaalde branches (olie, horeca) negatief beïnvloedt, en welke branches (online retail en food) juist profiteren. MT/Sprout doet jaarlijks ook onderzoek naar de reputatie van de grootste Nederlandse ‘merken’, maar raadpleegt daarvoor zakelijke beslissers. Wat dat betreft belooft de komende ‘corona-editie’ van de MT500 interessant te worden: wat doet corona met de Nederlandse B2B-merken?
In het onderzoek MT500 wordt zakelijke beslissers gevraagd de grote bedrijven waarmee ze zakendoen te beoordelen op klantgerichtheid, productleiderschap en excellente uitvoering. Ook goed werkgeverschap en oog voor duurzaamheid maken deel uit van de ranking. De lijst met 500 bedrijven die uit dit onderzoek rolt, de MT500, beslaat alle branches, van advocatuur tot schoonmaak en van retail tot metaalindustrie. Het onderzoek wordt de komende weken uitgevoerd door de Universiteit van Amsterdam onder meer dan 5000 zakelijke beslissers.
Meer lezen over bedrijven met de beste reputatie?
Bekijk hier de MT500 van 2020