Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Een succesvolle productintroductie: de regels

Nog vaak strandt een nieuw product ergens tussen de ontwerptafel en de winkelschappen. Verspilde moeite. Hoe zorg je er als starter voor dat je product wel een succes wordt? Marketingdeskundigen Jeremy Deacon en Margit Smeekens publiceerden er een boek over: Hoe lanceer ik een nieuw product!?

 

Deacon en Smeekens onderscheiden vier fases in het proces van het lanceren van een nieuw product:

De creatieve fase

Identificeer de behoeften in de markt, bedenk oplossingen en doe onderzoek naar de positionering van je producten, aangevuld met een relevantieonderzoek.

De ontwikkelingsfase

Hierin maak je een prototype en regel je de patent- en merkbescherming van je product. Kijk eventueel ook uit naar geschikte partner en onderzoek de mogelijkheden om op te schalen als eenmaal in productie gaat. Regel vervolgens de logistiek en maak ook werk van het testen van je product en zaken als verpakkingsontwikkeling.

De introductieplanning

Je voert hierin een markttest uit, stelt een introductieplan op en ontwikkelt een prijsbeleid, een communicatieopzet en een website.

De marktintroductie

Als het product wordt gelanceerd in de markt, zorg dan voor communicatie via netwerken met de  heavy users; focus je op de verkoop, de logistiek en zorg je voor een goede evaluatie.

 

Vervolgens dien je bij het uitvoeren van die fases aan aantal stelregels in je achterhoofd houden, volgens de auteurs. Deacon en Smeekens maken gebruik van een filosofie die bekend staat als Empathie Marketing, wat er op neer komt dat je jezelf zo goed mogelijk verplaatst  in alle partijen die in de productieketen en de mensen die bij het maken van een product een rol spelen.

 

De stelregels:

 

1. Schoenmaker blijf bij je leest: blijf binnen je ‘comfort zone’, gebruik je ervaring, deskundigheid en competenties.

 

2. Wie is je klant?: kies altijd een heavy user doelgroep waar je gemakkelijk mee kunt communiceren.

 

3. Kijk om je heen: vertaal trends en issues die spelen altijd naar bruikbare oplossingen.

 

4. Durf keuzes te maken: transformeer je oplossing naar een concreet productidee met een duidelijke en complete positionering (investeer nog niet in het product zelf!).

 

5. Is het wat?: toets de relevantie van je idee bij de heavy user doelgroep.

 

6. Test 1-2-3: ontwikkel je (fysieke) product in kleine stappen: betrek je klant vroeg en vaak in het proces.

 

7. The big picture: timmer de complete keten goed af. Geen succes zonder goede relatie met je leveranciers, effectief opgezette logistiek en een doordracht prijsbeleid.

 

8. Weet wat je gaat doen: zorg voor een gedegen introductieplan voor zowel de handel als de consument.

 

9. Leun niet achterover na de lancering: succes is hard werken. Wees je eigen eerste en grootste concurrent, denk altijd vooruit.

 

10. Opereer nooit als ‘lonely cowboy’: je zult vrienden nodig hebben om je einddoel te behalen. Je hebt je vrijheid als ondernemer, maar werkt het beste in gezelschap. Bouw een netwerk van mensen om je heen waarmee je samen tot het beste introductieklimaat kunt komen.

 

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

11. Grijp de recessie aan om te innoveren: innoveer juist nu, om sterker uit de crisis te komen. Pas krijgskunde toe in je marketing: ga in de schoenen van je belangrijkste concurrenten staan en bedenk wat zij zouden doen. Wat zijn hun sterktes en zwaktes en hoe kan jij hier handig op inspelen?

Alle artikelen uit de rubriek levensfasen op een rij.