Voor deze inzichten gingen we te rade bij contentstrateeg Etienne Donicie. die het komend jaar deze vijf trends voorziet:
1. Wie kan het beste de vraag beantwoorden?
Voorheen ging het erom de juiste keywords in je tekst te gebruiken zodat je werd gevonden in een zoekmachine. Nu gaat het om wie het beste de vraag kan beantwoorden waar de potentiële klant mee zit.
Het is bij Google nog steeds belangrijk om op positie 1 t/m 10 te komen, maar tegenwoordig zie je ‘featured snippet’ bovenaan verschijnen waar al meteen een heel antwoord komt. Als iemand bijvoorbeeld op ‘pasta carbonara’ zoekt, komt daar al direct een heel recept te staan.
Om je publiek goed te bereiken, is het handig om dit in de vingers te hebben. Welke vragen stellen mensen over jouw product? Dat kun je onder andere vinden op Twitter of internetfora. Als je weet wat er leeft onder jouw doelgroep, kun je daar hele gerichte content op maken.
Een voorbeeld: een zorgverzekeraar kwam erachter dat veel HR-mensen worstelen met het maken van een plan voor duurzame inzetbaarheid van het personeel. Daar zijn ze over gaan schrijven in de vorm van een whitepaper, een artikel met tips en ze hebben een video gemaakt met uitleg. Daarmee zijn ze in een behoefte gaan voorzien van hun klanten. Deze vorm van gerichte branded content gaan we steeds meer zien.
2. Alleen relevante content telt
Je ziet nu nog vaak dat bedrijven zoveel mogelijk content de wereld in sturen in de hoop hun publiek te bereiken. In 2018 zou iedereen nu eindelijk eens structureel audits moeten doen om te registreren hoe de content presteert; wat levert het op?
Voldoet het aan de verwachting? Ligt het aan de promotie dat er zo weinig bereik is? Is het beter om in een andere vorm te doen?
Een dure video maken is leuk, maar heeft geen zin als je maar een klein groepje mensen bereikt. Bedrijven zouden veel minder moeten produceren, maar wat ze maken, moet heel goed zijn. Het gaat om relevante content.
Neem al je kanalen onder de loep en kijk wat beter kan. Een argument om het niet te doen is dat het tijdrovend is, maar het kost pas echt veel tijd om allemaal content te maken die niemand ziet.
3. LinkedIn als contentplatform
Iedereen heeft het over de groei van Instagram, maar LinkedIn heeft echt een come-back gemaakt. Vooral het dagelijks gebruik is toegenomen.
Vroeger werd LinkedIn vooral gebruikt om je netwerk te onderhouden. Nu gebruiken bedrijven het voor employer branding, oftewel, om zichzelf als werkgever goed in de markt te zetten. Ook zzp’ers kunnen LinkedIn goed gebruiken om te laten zien wat ze kunnen door blogs te schrijven.
Er liggen veel kansen en nog niet iedereen benut ze. Zo is de interface en bruikbaarheid sterk verbeterd, waardoor het delen van content daar nu veel eenvoudiger is.
Ook video zie je meer op LinkedIn. Het is een goed medium voor zakelijke dienstverlening en mkb. Zij kunnen het ook gebruiken voor contentcuratie: dat houdt in dat je een mooi artikel dat je ergens hebt gelezen over jouw onderwerp deelt met anderen.
Zorg er wel voor dat je altijd je eigen visie toevoegt. Je kunt een eigen video of blog delen over je eigen onderwerp. Zorg dat je nuttige informatie deelt met mensen, waar ze echt wat aan hebben.
Je ziet vaak dat mensen LinkedIn gebruiken om te zeggen dat ze weer een klant hebben binnengehaald, maar dat is geen informatie waar een ander iets van opsteekt.
4. Video groeit door
Video’s in allerlei vormen doen het al heel goed, en het belang ervan neemt in 2018 toe.
Mark Zuckerberg kondigde begin 2017 al aan dat bij Facebook video first het motto is. Op Facebook maakt een video nog steeds meer kans om op iemands timeline te verschijnen dan tekst.
Iedereen kan met video aan de slag. Ook zelf editen met je Iphone is steeds makkelijker geworden dankzij verschillende apps (zoals Videoshow of Clips). Maak je niet al te veel zorgen over de kwaliteit, het is niet erg als de belichting niet perfect is. Als het maar om relevante inhoud gaat; het moet een goed verhaal zijn.
5. Chatten met bedrijven neemt een vlucht
Het is steeds normaler geworden om met bedrijven in contact te komen via WhatsApp. Voor een klant is het makkelijker om daar een vraag te stellen dan via het belmenu. Ook de overheid en kleinere bedrijven communiceren met hun klanten via WhatsApp of Messenger.
Het voordeel is dat je het deels kunt automatiseren, de eenvoudige vragen beantwoordt een chatbot. Als het ingewikkelder wordt, neemt een mens het over. Het persoonlijk contact blijft. Chatbots zijn een stuk goedkoper dan mensen dus daar kun je mee besparen op personeelskosten.