Move over Gillette, de kanshebber voor commercial van het jaar is ingepikt door Aeroméxico. De Mexicaanse vliegtuigmaatschappij laat zien dat je ook op een grappige manier kan inhaken op een gevoelige – en uiterst actuele – kwestie, zoals de het beeld dat Amerikanen hebben van Mexico.
Reclamebureau Ogilvy stuurde een camerateam naar een gemiddeld Amerikaans stadje, waar tequila en burrito’s weliswaar op prijs worden gesteld, maar de folks uit Mexico volgens een van de bewoners beter “aan hun kant van de grens” kunnen blijven. Maar na een DNA-test blijkt ‘Mexico’ toch dichterbij dan gedacht. ‘That’s bullshit!’, reageert een Amerikaan wanneer hij hoort dat hij 22 procent ‘Mexicaans’ is.
Korting
De vertwijfeling slaat al snel om in blijdschap (’I love discounts’) bij het nieuws dat des meer Mexicaanse genen de proefkonijnen in hun lijf hebben, des te groter de korting op een tripje naar het land waar een deel hun voorouders vandaan blijkt te komen.
Aeroméxico trekt zich weinig aan van grenzen, liet het bedrijf al eerder weten in een commercial met een veel serieuzere boodschap: