Soms ontstaan ideeën uit een eigen behoefte of vraag. Vos speelde zelf jaren in een bandje, naast zijn baan in de marketing, toen hij voor hem en zijn medemuzikanten een app wilde laten bouwen. “De kosten bleken hoog, waardoor we afhaakten.” Hij signaleerde een kans. “Als wij de behoefte aan een app hebben, dan zullen er vast veel meer muzikanten zijn.”
Hij gaf zijn baan op en ontwikkelde een plan. Volgens de ondernemer is er een markt voor het bouwen van apps voor eenpitters en kleine bedrijfjes in de creatieve industrie en entertainmentindustrie. “Een app laten bouwen is nu nog vooral voorbehouden aan A-merken”, zegt Vos. Je moet volgens hem al snel zo’n 15.000 euro neerleggen om een app te bouwen. “Er is een schaarste aan ontwikkelaars en veel projecten lopen via webdesignbureaus, die dus ook weer extra kosten in rekening brengen.”
Democratisering app
Vos zegt de prijs per app flink terug gebracht te hebben en daarmee een nieuw segment aan te boren te boren in de markt. Je kunt het vergelijken met de democratisering van het internet eind jaren negentig. Iedereen was opeens in staat om goedkoop een website te maken en zichzelf op het web te etaleren. Er ontstond een industrie van webontwikkelingsbureaus omheen. Nu een steeds groter deel van het internet verkeer niet langer via de desktop thuis, maar via apps op de smartphone of tablet verloopt, neemt ook de behoefte aan goedkopere apps toe. Dat is de verwachting van Vos.
Marge
Mobowski verkoopt apps vanaf 437 euro. Hij heeft daarvoor een cms-systeem laten ontwikkelen waardoor klanten zelf online hun specificaties voor de bouw van de app kunnen invoeren. Ook heeft hij een aantal standaard modules en designs laten ontwikkelen. Als er een bestelling geplaatst is hoeft er niet iedere keer een ontwikkelaar aan te pas te komen. Het enige dat Vos nog hoeft te doen is de app in de Appstore zetten. “Er zit een marge van rond de tachtig procent op .”
Voor de ontwikkeling van het cms en de database die communiceert met de Appstore heeft hij twee programmeurs aan getrokken, die in ruil voor hun diensten mogelijk partner worden in Mobowski. De komende tijd wil hij Mobowski op de radar krijgen bij klanten.”We willen zien te partneren met festivals en podia.“
Caro Emerald
Hij pakt het slim aan. Zo heeft hij artiesten als Caro Emerald, de Engelse hype Wolf Gang, het hiphop label Top Dawg Entertainment en ook Wesley Sneijder binnengehaald als klant. Ze fungeren als zijn launching customers.”Een simpel telefoontje met het management was voldoende.”
Financiering
Vos financiert nu nog alles zelf. De bouw van het platform heeft “een fiks bedrag” gekost. Hij hoopt er volgend jaar zo’n 300 honderd klanten te hebben. Hij gaat er vanuit dat klanten vaak zowel een iPhoneapp en Android app (nu in de maak) zullen laten bouwen. Die grote marge heeft hij ook wel nodig, want klanten zullen doorgaans eenmalig bestellen. “We willen ook gaan kijken naar affiliatiepartnerships met websites om hun content als app-modules aan te bieden.”
Vanaf maart hoopt hij uit de rode cijfers te zijn. “Dan willen we groeifinanciering aantrekken.” Met een pot van “in het ideale geval 400.000 euro” wil Vos direct naar het buitenland. Hij heeft daartoe nu al voorbereidingen getroffen. Zijn website is in het Engels en heeft een dotcomnaam. Met de groeifinanciering wil hij dan een sales en marketingteam gaan aanstellen in Frankrijk en Duitsland. “Het is zaak om snel schaal te creëren.”