De onderstaande shortlist is samengesteld door de redactie van Emerce. 25 personen die “het Nederlandse e-commercelandschap op dit moment vorm geven, die toonaangevend en trendsettend zijn of juist uitblinken met buitengewone resultaten of onderscheidende creativiteit.”
Wie is uw favoriet? Stemmen doet u op de website van Emerce.
Hieronder volgen de nadere toelichtingen van deze vijfentwintig kandidaten, waaruit het publiek kan kiezen wie in haar ogen de ‘E-commerce M/V van het Jaar’ is.
Joris Keijzer (ceo Albumprinter)
Staat aan het hoofd van het snelstgroeiende technologiebedrijf van afgelopen jaar, getuige dit najaar de koppositie in de Deloitte Technology Fast 50. Nieuwe uitdaging: internationaal herpositioneren onder het consumentenlabel Albelli.
Daniel Ropers (managing director Bol.com)
Breidde Bol.com dit jaar uit met extra diensten, zoals tweedehandsboeken. Al jaren het gezicht van deze succesvolle speler.
Lex Beins (mede-oprichter CheapTickets)
Naamgever van Reisbureau Beins, dat dankzij CheapTickets.nl een topspeler werd in de Nederlandse online reismarkt. Over dit zakelijke succes vertelde hij vorig jaar op de Emerce Insight Travel.
Pieter Zwart (directeur Coolblue)
Met webwinkels als PDAshop.nl en Laptopshop.nl groeide Coolblue zo hard dat directeur Pieter Zwart zelfs besloot tot het openen van fysieke winkels. Een inzender: “Omdat hij als ondernemer in negen jaar tijd eigenhandig een e-commerce-organisatie van formaat heeft opgezet. Zonder externe funding, maar mét eigen visie en grenzeloos doorzettingsvermogen.”
Jeroen van der Schenk (oprichter Garageselect.nl)
Met Garageselect.nl schudt Van der Schenk de wereld van APK-keuringen op. Een inzender roemt “zijn innovatieve ideeën en vernieuwende acties in een rigide branche zoals de automotive branche, maar ook daarbuiten.”
Suzanne Ekel (countrymanager Greetz)
Deze voormalige Marketeer of the Year (in haar tijd bij Monsterboard) promoveerde dit jaar van brand director tot countrymanager bij online wenskaartenservice Greetz.nl in Nederland.
Joran Prinssen (oprichter iBood)
Het gaat goed met deze webwinkelketen die dagelijks slechts één wisselend product in de schappen heeft liggen. In 2007 rondde iBood twee investeringsronden succesvol af, dit jaar werd in Duitsland een prijs voor de beste webwinkel gewonnen.
Ines van den Born (oprichter InesGloves.com)
Een ‘micro-international’ in de dop, zo noemde adviseur Bob Stumpel haar. Ines van den Born veroverde met haar webwinkel voor handschoenen eerst de buitenlandse markt en is nu bezig met de opmars in de Nederlandse markt.
Hans Voorn (directeur Jaap.nl)
Met Jaap.nl schudt Voorn de online huizenmarkt, tot voor kort totaal gedomineerd door Funda, flink op. Dynamische persoonlijkheid.
Claudia Bruil (eigenaar Kleertjes.com)
Bruil won met haar ‘ouderwetse service’ uit Doetinchem vorig jaar de publieksprijs voor beste webwinkel bij het Thuiswinkelgala. Inmiddels uitgebreid naar het buitenland en de fysieke winkelvloer.
Dirkjan van Ittersum (eigenaar Luisterrijk.nl)
Een muziekpionier in e-commerce. Van Ittersum is er volgens een inzender “mede verantwoordelijk voor dat meer dan zestig ‘traditionele’ uitgevers in Nederland en Vlaanderen hun schroom hebben laten varen en hun cd-luisterboeken nu ook als mp3-download (dus zonder drm, wel met gepersonaliseerd watermerk) via Luisterrijk verkopen.”
Jesko Breuer (managing director Mexx Direct)
Strategisch sterk, resultaatgedreven en met het vermogen om stabiliteit en structuur in een organisatie te brengen. Zo wordt Jesko Breuer bij Mexx Direct getypeerd. Een echte e-commerceprofessional, met een sterk netwerk.
Stephanie Dijkstra (eigenaar SimplyColors)
De Beste Starter bij de Thuiswinkel Awards 2007 is allang geen beginneling meer. Oprichtster Stephanie Dijkstra is actief in vele landen, van Spanje tot Nieuw-Zeeland. Simply Colors is simply successful.
Jonas de Groot (marketingmanager Sunweb)
Sunweb is een belangrijke speler in de online reismarkt, met Jonas de Groot die als marketingmanager aan de touwtjes van e-commerce trekt. In Emerce Insight Travel vertelde hij vorig jaar hoe hij te werk gaat.
Martijn Hoogeveen (oprichter TakeItNow)
Deze part-time hoogleraar multimedia en e-commerce bij de Open Universiteit verkocht begin 2008 een van de oudste webwinkels van Nederland, TakeItNow. Momenteel richt hij zich op de verdere richten op verdere internationalisering van Icecat, een van de bedrijven van zijn holding iMerge.
Erik van der Kooij (manager online sales Telfort)
Telfort is een telecompartij die online graag zijn slag slaat en heeft in Erik van der Kooij een slimme manager online sales.
Finbar Hage (directeur e-commerce Thomas Cook)
Na een bancaire carriere bij onder meer ABN Amro (MoneYou) en Rabobank maakt Finbar Hage nu indruk bij Thomas Cook. Een goede analyticus met goed gevoel voor mensen. Goed thuis in strategie, sales en marketing.
Oscar Diele (vp e-commerce TomTom)
De vice president e-commerce van navigatiebedrijf TomTom presenteerde dit najaar op eDay nog indrukwekkende gebruikscijfers van de eigen applicatie Map Share. Een inzender: “Hij heeft echt aan de wieg gestaan van e-commerce in Nederland en laat het nu groeien. Steekt echt met kop en schouders uit boven de, vaak zelfbenoemde, e-marketeers die blijven steken in concepten zonder concrete resultaten in omzetgroei en winst.”
Niki van Wijk (manager e-commerce Transavia.com)
Transavia is volgens Twinkle de grootste webwinkel van Nederland, met een omzet van 456 miljoen euro. E-commerce ligt daar in handen van een nieuwe ster: Niki van Wijk.
Antoine Brouwer (directeur online UPC)
Kwam eerder dit jaar over van T-Mobile Duitsland, waar hij als vp e-commerce de verkoop opschroefde. Bij UPC heeft hij volgens een inzender “in zeer korte tijd veel aangepakt en is een andere koers ingezet.”
Aldo Wink (oprichter Vinoo)
De conservatieve niche van kwaliteitswijn is eind vorig jaar verrijkt met een online wijncommunity die iedereen tot vinoloog promoveert en hen ook goede wijn te koop aanbiedt. Bedenker Aldo Wink (RealVine, Foodrank, Wining & Dining) zette dit social network op samen met Reinier Ladan van Digital Energy.
Harry Odenhoven (director online services Vodafone)
Onder Odenhoven groeide de webwinkel van Vodafone uit tot hét primaire verkoopkanaal van Vodafone (een groei van 1% omzet naar bijna de helft van de omzet van alle fysieke winkels samen). Een inzender noemt hem “een entrepeneur en strateeg met een heldere en pragmatische visie op e-commerce gebied.”
Marianne van Leeuwen (mede-oprichter We Like Fashion)
Ooit begonnen met MiepKniep, is Marianne van Leeuwen onverwoestbaar bezig gebleven met internethandel. Netalsindefilm.nl hernoemde ze tot We Like Fashion, dat nu ook internationale kopers van sterrenkloffie trekt. Inspirerende vrouw.
Roelof Jousma (directielid marketing & ict Wehkamp.nl)
Aangestuurd door Jousma wil Wehkamp het online warenhuis van Nederland worden. Dat betekende veel initiatieven, zoals een redesign, acties en een samenwerking met tv-styliste Dyanne Beekman.
Marian Wigger (oprichter Zenggi.com)
Met haar internet-boutique Zenggi en de eigen luxe-mode is Wigger volgens een inzender “een voorloper die ook op internationaal niveau meeloopt”.