Dan Burdett is een reclame en marketingman in een. Een twintig jaar lange carriere in fast moving consumer goods en e-commerce bracht hem langs grote merken, lanceringen en prijzen voor zijn creatieve hersenspinsels. Hij begint bij l’Oréal, waar hij in 1997 in Engeland helpt met de lancering van haarproduct Fructis. Het is het begin van een carriere binnen het bedrijf waar hij na haarproducten werkt aan zonnebrandproducten en haarverf. Uiteindelijk klimt hij na vijf jaar op tot International Head Marketing Men, een baan waar hij voor naar Parijs verhuist.
Het is niet het enige buitenland avontuur voor de Engelsman. Na iets meer dan een jaar in de rol bij l’Oréal, wordt hij binnengehaald door Unilever om Senior Brand Manager te worden voor Axe. Hij bedenkt ‘The Axe Effect‘, een reclameslogan waardoor mannen hun innerlijke man zouden kunnen vinden. De baan brengt hem naar Chicago, maar na 2,5 jaar wordt hij door het bedrijf naar Tokyo gestuurd om het merk in Japan te lanceren. Met die lancering en de lancering van de deodorant in China levert hem verschillende prijzen op. Uiteindelijk keert hij terug naar Londen om als Global Brand Manager voor het mannenmerk aan de slag te gaan.
Axe
Burdett blijft daarna in zijn thuisland, bij bedrijven als The Branded Sport Group (een marketing startup die hij opricht en waarmee Burdett merken als Nivea Men, Virgin Atlantics en Adidas aan geïntegreerde marketingcampagnes helpt) en Snickers. Bij laatstgenoemde is Burdett verantwoordelijk voor het merk. De reclame slogan ‘You’re not you when you’re hungry‘ komt uit zijn koker, de bijbehorende campagne is een van de meest geroemde ter wereld. Het merk zoekt onder zijn leiding onder andere aan de hand van big data naar een ‘window of impulsivity’: een moment waarop consumenten extra behoefte zouden hebben aan het product. ‘In chocolade is nooit veel data verzameld, terwijl je aan de hand daarvan goed kan bepalen wanneer je je consumenten het beste kunt bedienen’, licht hij de keuze toe.
In 2016 stapt hij over naar eBay, waar hij CMO Europe wordt. In die rol schrijft hij onder andere over de veranderende rol van marketing ten opzichte van andere afdelingen binnen een bedrijf. ‘Iedereen praat bijvoorbeeld over big data, maar als je in marketing werkt ben je daar al aan gewend. Er komt niet meer data bij en het is niet ingewikkelder: het is gebruikelijk voor marketing om om te komen in data’.
De baan waar Burdett nu zijn thuisland voor verlaat, is die van CMO bij startup Tiqets. Via het ticketplatform kunnen consumenten via hun mobiel tickets kopen voor musea, culturele attracties en shows in tal van wereldsteden, zonder lang in een rij te hoeven staan. Het platform is in 2013 opgezet door vier Nederlanders, het hoofdkantoor is in Amsterdam.