Wat begon met een handeltje in lichtslangen via een simpele website begin jaren negentig – toen nog vrijwel niemand van internet had gehoord – en later de verkoop van lichtkoepels via Marktplaats, leidde uiteindelijk tot de lancering van Klushandel, een online bouwmarkt met een miljoenenomzet.
Alderd Froolik blijft er nuchter onder. “Ik heb dat eigenlijk nooit zo gezien, dat ik tegen de grote jongens moest opboksen. Ik vaar altijd mijn eigen koers, dan hoef je geen rekening te houden met beren op de weg. Ik zie ze wel, maar niet in het kader van de concurrentie. Als je je eigen plan maakt en een bepaald beeld in je hoofd hebt waar je naartoe werkt, dan zijn derden en andere factoren minder van belang. Als concurrenten daar last van hebben dan is dat hun probleem.”
“Ik denk wel dat ik zo ben opgegroeid”, verklaart hij zijn nuchtere instelling. “Als familie hebben we heel goede maar ook heel slechte tijden meegemaakt, dat we met vijf man twee karbonaadjes moesten delen. Dan kijk je er toch anders tegenaan. Ik kan wel elk jaar een nieuwe auto kopen, maar dat doet me niks.” De sterke familiebanden blijken ook uit de samenstelling van het bedrijf. Frooliks vader en medeoprichter Bert (62) zit in de directie, echtgenote Sylvia en zus Barbara bestieren samen de boekhouding. Met zwager Hassan bezit Froolik ook nog een pizzeriaketen in Zuid-Holland, waarin hij de rol van stille vennoot vervult.
Klushandel wordt als het aan hem ligt uiteindelijk de grootste bouwmarkt van Nederland. Theoretisch is dat doel al bereikt, online tenminste. Meer dan 300.000 artikelen telt het assortiment nu, en daar komen er dagelijks zo’n vijfhonderd tot duizend bij. De teller blijft voorlopig nog wel even lopen, want het moeten er uiteindelijk zo’n drie miljoen worden. Froolik hoopt op die manier van Klushandel de totaalleverancier voor de bouw te maken. “Van heipaal tot nokvorst (de bolle dakpan die de bovenkant van het pannendak vormt, red.).”
“Het grappige is dat ook steeds meer fabrikanten zich bij ons melden om opgenomen te worden in onze catalogus, dus we komen steeds meer in the picture. Elke week staan er wel een of twee vertegenwoordigers van diverse fabrikanten op de stoep. We gaan nu bijvoorbeeld authentieke ramen in het assortiment opnemen, die je vaak in antieke boerderijen ziet. Heel speciaal, hartstikke leuk.”
Zijn bedrijf is zijn passie, Froolik steekt zo’n honderd uur per week in de zaak. Ook nu hij ziek thuis zit, is hij continu aan het werk. De website aanpassen, e-mails van klanten beantwoorden. “Tijd over voor iets anders? Wat anders? Dit is mijn hobby. Het enige wat ik doe is één keer in de week een uur tennissen en dan heb je het wel gehad. Verder zit ik op de zaak in Waddinxveen achter de computer of thuis achter de laptop. Mijn vrouw wordt er gek van. Zij ziet me alleen nog maar met zo’n ding op schoot.”
Personalia
Klushandel BV
A.J. Froolik (39) en A.G.J. Froolik (62)
Sinds 2007
Waar Waddinxveen
Werknemers 11
Omzet enkele miljoenen
Werkweek 100 uur