Huiverig, zo stond Frans de Vries van Advance tegenover durfinvesteerders. “Je hoort veel spookverhalen van partijen die geld in bedrijven pompen en er snel weer uitstappen.” Totdat een zakenrelatie bij Eyeworks de ondernemer tipte over Van den Ende & Deitmers.
Interactief
Mediabedrijf Advance maakt interactieve concepten. Bekende formats zijn Stay or Go of Je echte leeftijd, wat zowel via televisie als op internet te zien is. In juni gaat het nieuwste concept live; Quality Time, een tv-programma, plus website over tijdsbesteding. ” Voor de print-uitgave werken we samen met Sanoma.”
Zakenpartner
De investering kwam als geroepen voor Advance. “Ik heb Advance tien jaar geleden opgericht met Nanko Brattinga. Hij wil er al een tijdje uitstappen, omdat het bedrijf te groot wordt. Vanuit mijn oogpunt zijn we dus gewoon van aandeelhouder gewisseld.”
Naast het netwerk in de media-industrie van Joop van den Ende, hecht De Vries ook veel waarde aan de kennis van Hubert Deitmers. “Hij heeft Endemol internationaal uitgerold. Die kennis hebben we nodig om te professionaliseren.”
Verwachtingen
Het vastleggen van verwachtingen is volgens de entrepreneur een van de belangrijkste punten bij afsluiten van een venture capital deal. “Als je een investeerder zoekt, moet je weten wat je wil. Maak je verwachtingen concreet en zet ze op papier”, tipt Frans de Vries.
Eyeworks
Ook voor de samenwerking met Eyeworks komt het belang goed uit. Eyworks kreeg als eerste mediabedrijf een kapitaalinjectie van Hubert Deitmers. Reinout Oerlemans, oprichter van Eyeworks vindt dat Advance ’de sleutel heeft gevonden om tv en internet op elkaar aan te sluiten.’