Hubert Deitmers (1962) is een bekend gezicht in de Nederlandse startup-scene, als medeoprichter en managing partner van venture capitalfirma Endeit. Die naam is een samentrekking van Van den Ende & Deitmers, zoals het bedrijf heette dat hij in 2006 samen met mediatycoon Joop van den Ende oprichtte.
Van Atlas Venture naar Endemol
De geboren Eindhovenaar had daarvoor al vanaf 1987 zijn sporen verdiend bij Atlas Venture, een venture capitalfirma die in de vroege jaren van het durfkapitaal al in Nederland actief was.
Als jonge twintiger kreeg hij daar de verantwoordelijkheid over investeringen van honderden miljoenen. Hij zette de Amerikaanse tak van Atlas op en hielp het bedrijf uitgroeien tot een internationale speler met een fondsomvang van meerdere miljarden.
Niet gek dus, dat hij in 1995 bij het snelgroeiende mediabedrijf Endemol aan de slag kon om daar de internationale overnames te leiden die John de Mol en Joop van den Ende toen nog in hoog tempo deden.
Als man op de achtergrond nam Deitmers in tien jaar tijd zo’n 70 bedrijven over en groeide Endemol in talloze landen uit tot marktleider. In 2005 stapte hij na tien jaar op bij het mediaconcern dat in 2000 was overgenomen door het Spaanse Telefónica.
Nee zeggen tegen investeringen
Het is typerend voor Deitmers dat hij zichzelf daarbij nooit op de voorgrond plaatste. ‘Met ik, bedoel ik natuurlijk, ik en mijn team’, zei hij al in een van zijn eerste interviews als investeerder. ‘Alles begint met focus, daar geloof ik heel sterk in’, vertelde Deitmers over zijn investeringsfilosofie. ‘Kies voor een aantal segmenten en zeg “nee” tegen investeringsmogelijkheden die daar buiten vallen.’
Die strategie paste hij toe bij Atlas Venture, Endemol en later bij zijn eigen investeringsmaatschappij Endeit Capital.
Van den Ende en Deitmers begonnen in 2006 met 150 miljoen euro, grotendeels afkomstig uit de verkoop van Endemol. Het fonds richtte zich op investeringen in technologie- en mediabedrijven. Onder Deitmers’ leiding investeerde Endeit in de beginjaren in bekende namen als Eyeworks, Hyves, Spil Games en Albumprinter. Vooral de verkoop van Eyeworks aan Warner Bros en de exit uit Hyves waren grote successen.
Endeit actief in Duitsland en Scandinavië
Later verlegde Endeit zijn focus naar grotere startups ofwel scaleups in de Benelux, Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk en Scandinavië. Tegenwoordig omvat het portfolio scaleups als het Nederlandse Lepaya, Happeo uit Zweden en het Duitse ParcelLab.
In 2021 nam Deitmers het belang van 50 procent van Joop van den Ende over, waardoor hij nu samen met partner Martijn Hamann de enige eigenaar is van Endeit Capital. De fondsen die het beheert, worden door inmiddels 72 succesvolle ondernemers mede gevuld, waarmee Endeit een motor is achter het ecosysteem waarin founders hun kapitaal investeren in een volgende generatie startups en scaleups.
Inmiddels opereert de investeringsmaatschappij vanuit Nederland, Duitsland en Zweden en omvat zijn laatste fonds meer dan 300 miljoen euro. Met AI als rode draad focust het op thema’s als future of work, sales tech, supply chain, fintech, AI en climate tech.
Duidelijke strategie van Hubert Deitmers
Deitmers hanteert een duidelijke strategie bij zijn investeringen. Hij neemt altijd een substantieel belang, minimaal 30 tot 40 procent, met maximaal twee of drie andere aandeelhouders. ‘Geen belangetjes van 10 procent, met nog zeven anderen’, zoals hij het zelf verwoordt. ‘Als het spannend gaat worden en de neuzen niet meer dezelfde kant op staan, heeft iedereen zijn eigen agenda.’
Hij richt zich vooral op bedrijven die willen internationaliseren en een sterke groeipotentie hebben. ‘We zijn heel selectief’, zegt hij. ‘We geloven in ondernemers of niet. Sommigen vinden het prima als ze er goed van kunnen leven en hun bedrijf jaarlijks een beetje groeit. Daar is niks mis mee, maar zulke bedrijven zoek ik niet.’
Vermogen van Hubert Deitmers
Over zijn persoonlijke vermogen doet Deitmers geen uitspraken, maar als mede-eigenaar van een investeringsmaatschappij die inmiddels meer dan 250 miljoen euro heeft geïnvesteerd in 35 bedrijven, met verschillende succesvolle exits, behoort hij zonder twijfel tot de vermogendste Nederlanders.
Jur Deitmers en de ItsME Foundation
In 2017 kreeg het leven van Deitmers een onverwachte wending toen zijn zoon Jur, die studeerde aan Harvard University, getroffen werd door een ernstige hersenontsteking. De toen 21-jarige Jur verloor al zijn herinneringen. ‘Hij herkende zijn zus niet, zijn broer niet, hij wist niet wie wij waren. Alles bleek weg te zijn’, vertelde Bernadette Deitmers, Huberts vrouw, later in interviews.
Dit persoonlijke drama leidde tot een nieuwe missie in de familie Deitmers. In 2019 richtte Jur de ItsME Foundation op, waar vader Hubert Deitmers als bestuurslid bij betrokken is. De stichting zet zich in voor onderzoek naar en bewustwording over meningitis en encefalitis (hersenontsteking).
Het was niet de eerste stichting waarmee Deitmers actief is voor maatschappelijke doelen. Zo was hij jarenlang voorzitter van Jong Ondernemen, een stichting die ondernemerschap stimuleert onder jongeren. In 2017 wist hij een half miljoen euro los te krijgen bij Coca-Cola om kansarme jongeren te helpen met ondernemerschap.
‘We willen dat over vijf jaar iedere jongere minimaal één keer op school aan ondernemerschap kan ruiken’, zei hij destijds tegen het AD. ‘Dat is een kwart miljoen scholieren en studenten.’ Zijn betrokkenheid bij Jong Ondernemen komt voort uit zijn overtuiging dat ondernemerschap essentieel is voor de Nederlandse economie.
LOEY Awards en sport
Hubert Deitmers was ook, samen met collega-investeerders Heleen Dura-Van Oord en Gert-Jan Munneke, initiatiefnemer van de LOEY Awards (Leading Online Entrepreneur of the Year), die inspirerende ondernemers in de spotlights zette die online successen boekten. Onder de winnaars waren Pieter Zwart (Coolblue), Thomas Plantenga (Vinted) en Adriaan Mol (Mollie).
Naast zijn zakelijke activiteiten zoekt Deitmers graag sportieve uitdagingen. In 2015 beklom hij met vier vrienden van de middelbare school de Kilimanjaro, de hoogste berg van Afrika. De tocht kreeg een bijzondere betekenis toen een van zijn vrienden kort voor vertrek zijn zoon verloor. De beklimming werd een eerbetoon aan de overleden jongen.