Manipuleren, veel mensen doen het. De vraag is alleen hoe je iemand manipuleert zonder dat diegene het doorheeft. Een paar tips om mensen positief te beïnvloeden:
1. Het uiterlijk telt
De eerste indruk maakt het verschil. Het is daardoor onmogelijk om niet in eerste instantie op het uiterlijk af te gaan. In die eerste paar seconden – wellicht de handdruk nog net meegenomen – beslist iemand wat hij aan je heeft en welke relatie hij met je aan wilt gaan. Het beeld dat er dan van je is gevormd, maak je niet meer snel ongedaan. Bedenk hoe je wilt overkomen en wat je wilt bereiken. Pas daarop je kleding en gedrag aan. Vraag eventueel aan anderen hoe je op hen overkomt.
2. Ga van het positieve uit
Verwachtingen zijn nogal subjectief. Ze ontstaan door ervaring, vergelijking en gewenning. In die verwachtingen zit ook je kracht. Want door aan te tonen dat je gelooft in je product, bedrijf of werknemer, stimuleer je de juiste personen en is de kans groter dat je verwachtingen worden waargemaakt. Het is hierbij wel van belang dat je ook echt meent wat je denkt, je zult dus eerst uzelf moeten overtuigen.
3. Vriendelijk zijn
In Nederland is gunnen een belangrijk element in relaties. En iemand gunt je pas iets als hij je aardig vindt en je waardeert. Alvorens je iets gedaan krijgt van iemand, zul je dus eerst het vertrouwen moeten winnen en goodwill moeten kweken. Dat doe je door aardig te zijn, regelmatig je waardering te uiten en aandacht en belangstelling in de ander te tonen.
4. Gebruik marketingtechnieken
Als je wilt dat mensen je als een sympathiek persoon zien, zullen ze wel eerst moeten weten wie je bent. Daarom is het belangrijk om te werken aan je imago en populariteit. Zorg dat er over je gesproken wordt en dat mensen weten wie je bent. Voor een grijze muis gaan mensen niet snel harder lopen. Tijd dus om aan je imago te werken, een aantal trucjes uit de marketing kunnen daarbij goed van pas komen.
5. Leer luisteren
Mensen willen graag gehoord worden. Het komt regelmatig voor dat mensen langs elkaar heen praten, omdat ze allebei hun eigen zegje willen doen. Leer daarom om actief te luisteren. Wat zijn de wensen van de klant, waar heeft je werknemer echt behoefte aan? Pas als je dat weet, kun je hem echt verder helpen. Naast het feit dat je gesprekspartner het gevoel heeft dat je oprecht naar hem luistert, kun je dankzij de informatie die je hebt gekregen doen wat nodig is om hetgeen voor elkaar te krijgen wat je wilt bereiken.
6. Een informeel tintje
Op de werkvloer moet alles zo formeel mogelijk. Er wordt vaker kritiek geleverd dan dat er complimentjes worden uitgedeeld en de concurrentiestrijd is heviger dan het streven om de gezamenlijke doelstellingen te halen. Vind je het gek dat de hakken gelijk in het zand gaan als je iets van een werknemer vraagt? Zorg voor een iets meer ongedwongen sfeer op de werkvloer en je zult zien dat men al snel meer voor elkaar overheeft.
7. Zoek de overeenkomsten
In plaats van de verschillen te benadrukken, ga je op zoek naar de overeenkomsten. Niet alleen wat betreft het gespreksonderwerp, maar ook als het gaat om lichaamstaal. Door dezelfde lichaamsmimiek, gebaren en stopwoorden te gebruiken, geef je jouw gesprekspartner het gevoel dat je met hem op één lijn zit. Daardoor krijgt hij het gevoel beter met je overweg te kunnen en zal hij ook eerder meegaan met je plannen en ideeën. Zorg wel dat je niet te opzichtig te werk gaat met het kopieergedrag, want dat werkt eerder averechts.
8. Blijf positief
Hoe vaak zeg je ‘nee’ op een dag? Stop daarmee. Nee zeggen, beperkt je mogelijkheden. Ja zeggen creëert openingen, kansen en mogelijkheden. Het betekent niet dat je vanaf nu alles zelf moet doen, maar wel dat je duidelijk maakt wat je wel wilt, in plaats van wat je allemaal niet wilt. De positiviteit die dit naar anderen uitstraalt, zal vervolgens in je voordeel werken.