Mond-tot-mond reclame laat zich niet kopen, dat moet je verdienen. Zeker is dat goed ondernemerschap automatisch tot goede pers bij klanten leidt. Soms bereik je dat direct, denk aan vluchtige consumentenproducten en diensten. Soms duurt dat langer, bij duurzame consumentenproducten bijvoorbeeld.
7 tips naar gratis reclame:
-
Kwaliteit: geen loze kreet. Zorg voor kwaliteit binnen elk proces van je onderneming en breng dat over op alle werknemers. Ook de externe.
-
Service: klachten, vragen, opmerkingen… behandel ze direct en zorg ervoor dat de klant minimaal inspanningen hoeft te verrichten om je te bereiken.
-
Handleiding: maak je een product dat met meer dan twee handelingen bediend moet worden? Zorg dan voor een duidelijke handleiding en laat deze testen door nitwits.
-
Communicatie: wees duidelijk en hoffelijk. Dat begint bij de receptioniste en de telefoniste (geen ellenlange doorkiesmenu’s, maar een mens dat de telefoon aanneemt), voer dit door binnen alle lagen van de onderneming.
-
Waarde: is de prijs-kwaliteitsverhouding in overeenstemming met de verwachtingen van klanten?
-
Integriteit: zorg ervoor dat klanten je vertrouwen. Vertrouwen winnen kost tijd, vertrouwen verliezen niet – hangt sterk samen met communicatie en service.
-
MVO: wees maatschappelijk verantwoord. Dat gaat niet alleen over milieu en maatschappij, maar ook over de manier waarop je omgaat met de directe omgeving van je onderneming en het personeel.