Michiel Haverlag (23), Atabix
Iets maken waar anderen echt behoefte aan hebben, ja, waar mensen zelfs gelukkig van worden. Dat is de drijfveer van Michiel Haverlag, creatief directeur van webbureau Atabix, dat hij in 2009 met Paul Hage (25) startte.
Als middelbare scholier beheerde hij Hilversums.nu, een communitysite die binnen no time de favoriet werd van 15.000 Gooise kids. “Liep je door de bibliotheek, zag je bruggers chatten op jouw site. Mooi toch?” En de uittrekselsite Brulapen.tk, een ander project van Haverlag, werd al snel de gouden tip van docenten voor hun leerlingen. “Toen ik daarmee na mijn eindexamen stopte, kreeg ik een hoop geïrriteerde reacties van leerlingen die niet meer bij de samenvattingen konden. Tja, ik had mijn eindexamen binnen en er al genoeg mensen gelukkig mee gemaakt, haha.”
Het studentenleven werd Haverlags volgende inspiratiebron. Atabix’ webportal Studentencms.nl biedt studentenverenigingen, studentenhuizen en disputen allerlei praktische modules voor hun websites. Zo is er Huispot.nl waarmee je de huishoudrekening makkelijk kan bijhouden en Pecunia, een boekhoudsysteem voor dummies. “Elke maand heb ik wel weer een ideetje voor een nieuwe applicatie. Die creatieve kant vind ik het allerleukste.” Naast de ontwikkeling van eigen applicaties zoals StudentenCMS, ontwikkelt Atabix ook volledige systemen die processen binnen een bedrijf vertalen in een website en deze vervangen.
Door: Maarten van der Schaaf
Wouter Goossens (24), Bellytray en Goossens Events
Wouter Goossens (24, boven op de foto) is op zijn zestiende al aan het ondernemen, als hij zijn eerste feestje organiseert bij vrienden van zijn ouders. De partijen worden groter en professioneler – tot aan hele huwelijken toe – en vijf jaar later start hij zijn eigen evenementenbureau Goossens Events.
Uit een diepgewortelde ergernis – in de rij staan voor buffetten – ontstaat een nieuw idee: de Bellytray, buikbakken om snacks en drankjes op rond te brengen, zoals je die ook in Amerikaanse stadions. Samen met studievriend Eugene Lubbers (25) is hij nu fulltime bezig om de buikbak op de Nederlandse markt te brengen.
Interview
Lees hoe Wouter Goossens contacten legt om de buikbak ook in het buitenland te slijten in het uitgebreide interview.
Loes de Vos (24), Blue
Ze hadden al vaak geroepen: ‘wij willen ooit iets voor onszelf beginnen’. Maar daarbij dachten ze altijd aan later. Tot de zusjes Loes (24, rechts) en Lotte (26) de Vos een interessant voorstel kregen van hun baas. Samen kochten ze een café-restaurant in Amsterdam en toverden het om tot trendy lunchtent Blue.
Na een moeizame start rond het overnemen van het oude personeel en een grote verbouwing, gaat het nu de goede kant op met Blue.
Interview
Lees hoe Loes en Lotte de Vos als jonge blonde meiden worden aangezien voor personeel en niet als eigenaar, in het uitgebreide interview.
Morena van den Wittenboer (21), Capricci, Modish Fashion Trading
Mode is voor Morena van den Wittenboer (21), eigenaresse van Capricci.nl en Modish Fashion Trading, even vanzelfsprekend als eten en drinken. “Mijn moeder is zelfstandig textielagente en sleepte me van jongs af aan mee naar klanten en beurzen, vaak op plekken als Milaan of Parijs. Ik vond het allemaal even fascinerend.”
In mei 2007 lanceerde Van den Wittenboer, achttien jaren jong, haar eigen modecarrière met webwinkel Capricci.nl. Eén van de merken die de jonge onderneemster daar verkoopt, Disney Couture, leidde tot haar tweede bedrijf. “Bij Disney Couture zagen ze hoe goed de verkoop liep op Capricci.nl. Ze vroegen me om distributeur te worden in de Benelux. Zodoende heb ik Modish Fashion Trading opgericht.”
Voor haar succes heeft Van den Wittenboer, die momenteel voor haar studie in Rome verblijft, een duidelijke verklaring. “De sieraden en accessoires die ik verkoop zijn gewaagder dan gemiddeld en vallen dus op. In dat oer-Hollandse gezegde ‘doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg’ geloof ik gewoon niet.”
Door: Nils Elzenga
Niels de Peuter (24), Centraal Invordering Bureau
Niels de Peuter hing zijn studie Rechten al na een jaar aan de wilgen omdat hij het te druk kreeg met Centraal Invorderings Bureau (CIB), het incassobureau dat hij samen met huisgenoot Laurens Withagen (28) oprichtte.
“Het incassowereldje is een stijf, stoffig, niet transparant wereldje”, vertelt De Peuter. “Daar zijn wij helemaal tegen ingegaan. We hanteren duidelijke tarieven, de opdrachtgever kan zijn dossier via internet volgen en we maken al vanaf het begin gebruik van sms voor het sturen van aanmaningen. Daarin volgt de gevestigde orde ons nu pas.”
Zijn ouders vonden het “doodeng” dat hij ging ondernemen. “Ze steunen me nu, maar in het begin waren ze het er niet mee eens. Ik ben best impulsief dus ze dachten: hij verknalt zijn toekomst.” Dat blijkt mee te vallen. Dit jaar verwacht De Peuter met CIB de omzetgrens van 1,5 miljoen te overschrijden. Met Withagen werkt hij intussen alweer aan de volgende start-up: Billink, een nieuw online betaalsysteem.
Door: Annette van Soest
Sjoerd F. Bokma (22), Clickup Company
Sjoerd Frederick Bokma (22) en Thijs Elferink (26) bedachten een jaar geleden de Clickup: een hardplastic beker speciaal voor evenementen en discotheken.
De bekers kunnen aan elkaar worden geklikt, zodat je zonder dienblad of tray tot aan negen drankjes met één hand moeiteloos kunt dragen. “In een druk café is het lastig om vijf bier te bestellen. Met je vingers in vier glazen is niet echt fris”, lacht Bokma.
Dat kan beter, dachten de twee studenten. Op de zolder van Elferink werkten ze aan een prototype. “Met polyurethaan, een soort tweecomponentenhars. Best gevaarlijk chemisch spul, zeker in liquide vorm. Thijs kreeg ontzettende uitslag op zijn armen. Bleek ie er zwaar allergisch voor te zijn.”
Dertig prototypes verder – “we hadden de ballen verstand van productie en design, dan ga je wel eens op je bek” – wordt de Clickup deze zomer nu dan echt uitgetest op festivals in Nederland. Is de try-out succesvol, dan volgt massaproductie.
Door: Annette van Soest
Dave Penders (23), Factory Groep
Het ondernemerschap is Dave Penders (23) ingerold, zoals dat zo mooi heet. “Ik ontwierp de folders van het bedrijf waar ik werkte. Toen mijn baas het kantoor enkele jaren geleden liet uitbreiden, zag de aannemer mij daarmee bezig. Of ik ook folders voor hem kon maken. Ja, natuurlijk. Later kwam daar de vraag naar bedrukte T-shirts bij.”
Penders begon een eenmanszaak, de Factory Groep. “Aanvankelijk deed ik dat ’s avonds en in weekenden, later ben ik parttime gaan werken, en in 2008 heb ik mijn baan helemaal vaarwel gezegd.” Toen had de Limburger zijn core business al gevonden: het bedrukken van allerhande promotieartikelen. Kleding natuurlijk, maar ook spullen als buttons, shawls, petjes en aanstekers.
Penders’ eerste online winkel, factoryshirts.nl, heeft inmiddels gezelschap van titels als buttonstunter.nl, laptopstickerstunter.nl en aanstekerstunter.nl. Binnen drie jaar wil Penders toe naar vijfentwintig webshops. Ondertussen geniet hij van het huidige succes. “Dat steeds meer grote bedrijven met me willen werken, ondanks mijn leeftijd, vind ik supermooi.”
Door: Nils Elzenga
Ellen Diermanse (24), Femmedia
Met haar uitgeverij Femmedia tart Ellen Diermanse de gevestigde orde der Nederlandse uitgevers van vrouwenbladen. “Nederlandse modebladen deden in 2006 heel weinig online. Dat frustreerde me, want daardoor kon ik niet de items vinden die ik zocht.”
Daarom zette Diermanse, 21 jaar jong, Modeblog.nl op: de eerste Nederlandstalige high fashion blog. Binnen een jaar werd de site bezocht door ruim 100.000 bezoekers per maand – destijds beter dan Elle.nl en de modesites van Sanoma. Behalve tijd investeerde Diermanse geen cent. “De domeinnaam kreeg ik cadeau, mijn vriendje bouwde de site en ik schreef zelf de content. Adverteren deed ik niet.”
Sinds haar afstuderen eind 2009 lanceerde Diermanse nog twee sites, Vrouwblog en Meidenblog. Nog twee andere sites staan op de rol voor de tweede helft van 2010. Aan ambitie geen gebrek bij Diermanse. “Wat ik over tien jaar doe? Dan heeft een groot mediabedrijf zich ingekocht en zwaai ik de scepter over een grote Nederlandse online mediagroep met dochterondernemingen die zicht specifiek richten op vrouwen.” Uitgevers zijn gewaarschuwd.
Door: Maarten van der Schaaf
Thomas van der Kleij (23), Lief Media
Tweehonderd euro, schat Thomas van der Kleij (23), spendeert een student jaarlijks aan printen. “Lesmateriaal staat tegenwoordig online en moet dus geprint worden.”
Tel daarbij op dat studenten een aantrekkelijke doelgroep zijn voor bedrijven en het verdienmodel wordt zichtbaar van Gratisprint.nl, de onderneming die Van der Kleij twee jaar geleden met jeugdvrienden Ilja Groenewegen (25), Georgi Tuaev (25) en Bram van Leur (25) lanceerde vanuit hun bedrijf Lief Media. “Studenten kunnen gratis printen op machines die het papier bedrukken met advertenties die precies zijn toegesneden op de student, die zich eerder op onze site heeft geregistreerd. Een vrij vernieuwende dienst, al zeg ik het zelf.”
Gratisprint.nl is dan ook opgepikt door grote bedrijven. Ricoh voor de printers en als strategisch partner. Selexyz dat de printers in zijn vestigingen plaatst. Grote adverteerders als KPN, Deloitte en ABN AMRO. Niettemin ontvangen de mannen van Lief Media, zelf allemaal nog student, momenteel nog studiefinanciering. “Zo kunnen we zoveel mogelijk herinvesteren. Het verbeteren van ons bedrijf gaat immers boven alles.”
Door: Nils Elzenga
Martijn van Wagensveld (24), Logex
De gemiddelde Nederlander zou snel knallende koppijn krijgen van de complexe rekenmodellen waarmee Martijn van Wagensveld (24) dagelijks werkt. Van Wagensveld, student econometrie, bouwde met compagnons Bram Jonker (25), Rudolph Haardt (26) en Koen Luijckx (25) op die modellen echter wel mooi het snelgroeiende bedrijf Logex. Motto: efficiënte dataverwerking.
Zijn clientèle vindt Logex in ziekenhuizen. “Aanvankelijk wisten we niet goed aan wie we onze dienst moesten aanbieden. Totdat een oom van me, een chirurg, vroeg of we geen orde konden scheppen in zijn databrij.”
Wat bleek: medisch specialisten zijn gebonden aan een declareersysteem, Diagnosebehandelingcombinatie of DBC, dat 30.000 (!) codes kent. “Jongens, ik heb een DBC-depressie, grapte een van onze eerste klanten. Die man zit nu in onze adviesraad.”
Inmiddels werkt Logex door heel Nederland. Hard werken, weet Van Wagensveld. “Dagen van 8 uur ’s ochtends tot 10 uur ’s avonds zijn vrij normaal, plus vaak een weekenddag. Ach, we zijn nog jong, en belangrijker nog: we doen het voor ons eigen bedrijf.”
Door: Nils Elzenga
Kévin Koene (24), Mammoet Produkt Service
De één z’n dood is de ander z’n brood. Voor Mammoet Produkt Service, de groothandel in schoonmaak- en hygiëneproducten van Kévin Koene (24), betekende de uitbraak van Mexicaanse griep vorig jaar een stevige impuls. Koene: “Ik kon ineens aan allerlei overheidsinstanties onze desinfecteerzuilen leveren, zuilen met dispensers waaruit alcohol komt zonder ze aan te hoeven raken.”
Zonder deze boost had zijn bedrijf, haast Koene zich te zeggen, ook gefloreerd. Zijn klanten vindt de Westlandse ondernemer immers overwegend in de enorme tuinbouwsector van zijn geboortestreek. “Onze verwachte omzetstijging, van 1,1 miljoen euro nu naar 3 miljoen over drie jaar, zou zelfs best veel hoger kunnen uitvallen.”
Vanwaar dat zelfvertrouwen? Koene: “Ik kom mijn afspraken na, geef advies op maat en ben scherp geprijsd. Ik verzin opvallende internetmailings en ontwikkel betaalbare producten – denk aan de desinfecteerzuilen, maar ook aan hygiënesluizen en ontsmettingsmatten. En ik werk hard. Als twaalfjarig ventje al ging ik op weekenddagen om vijf uur ’s morgens mee schoonmaken met mijn vader, die met mijn moeder een schoonmaakbedrijf runt.”
Door: Nils Elzenga
Melvin Tercan (24), MediaMedics
Hun bedrijf MediaMedics begon in 2005 vanuit een anti-kraakpand in Rotterdam-Zuid als het zoveelste webbureau. Maar tijdens de lunch en het roken van peukies krijgen Melvin Tercan (24), Valentin Smirnoff (25) en Richard Straver (25) de mooiste ideeën, zoals MoneyMedic en Tinypay.me.
Op Tinypay.me kun je in 60 seconden iets te koop zetten en delen via allerlei social media. Het product wordt zo wereldwijd aangeboden op interessante plekken, niet op één centrale plek waar de koper naar toe moet. Het Marktplaatsmodel op z’n kop. Een account heb je niet nodig en Paypal regelt de betaling bij verkoop.
Tercan: “Of Tinypay.me the next big thing wordt weet ik niet, maar het idee is wel steengoed.” De jury van Innovate 100 vond dat ook: het trio jonge ondernemers won in april de eerste prijs tijdens dit evenement voor ‘s werelds meest veelbelovende techstartups. Tercan: “Het idee is simpel, maar dat maakt het juist sterk. Leonardo da Vinci zei het al ‘Simplicity is the ultimate sophistication’.” Tercan, Straver en Smirnoff. Onthoud die namen.
Door: Maarten van der Schaaf
Jorn Besselink (19), Movible.nl
Directeur zijn op je achttiende, dat zeggen niet veel mensen Jorn Besselink (19) na. Hij werkte bij de Dutch Media Group, zijn baas stopte ermee en de aandeelhouders vroegen Besselink om de leiding over te nemen.
Vanuit de Dutch Media Group zette hij een nieuw concept op: website Movible.nl waarmee particulieren aan goedkope reparaties en monteurs aan werk worden geholpen.
Interview
Lees hoe Jorn Besselink problemen oplost met monteurs die zich niet aan afspraken houden in het uitgebreide interview.
Roel Masselink (24), Ontwerpen-voor-geld.nl, Blueprint software en Ball Interactief Reclamebureau
“Het zoemde door ons dorp: als je computer kapot is moet je even langs de jongens van Masselink. Toen er ook bedrijfjes naar ons toe kwamen met hun computerproblemen hebben we ons ingeschreven bij de KvK. Ik was toen 18.
Inmiddels heb ik drie ondernemingen: Ontwerpen-voor-geld.nl, Blueprint software en Ball Interactief Reclamebureau. Onterpen-voor-geld is het jongste concept. Het is het grootste online reclamebureau van Nederland: bedrijven kunnen er hun ontwerpwedstrijd uitschrijven, de winnende ontwerper gaat aan de slag met de opdracht. Het afgelopen jaar zijn er zo 1200 projecten gerealiseerd.
In 2006 ben ik gestopt met mijn HBO-opleiding Kunst en Techniek. Ik moest kiezen: stage lopen of me volledig storten op mijn eigen bedrijf. Zelf hoefde ik er niet lang over na te denken, maar ik was wel bang wat mijn ouders zouden zeggen als ik zou stoppen met mijn studie. Gelukkig zien ze ook wel in dat ondernemen iets voor mij is.”
Door: Maarten van der Schaaf
Marcel Oostdijk (23) en Nick Govers (23), Outfox
Het begon met een klassiek Eureka-moment. Marcel Oostdijk: “Tijdens een bezoek aan een Waalwijks beveiligingsbedrijf als onderdeel van mijn studie, vertelde de directeur bij de borrel dat hij altijd op zoek was naar nieuwe ideeën, academische kennis en een frisse blik. Thuis heb ik gelijk een businessplan geschreven voor Outfox, dé schakel tussen het MKB en scherpzinnige studenten.”
Ondernemingen die op zoek zijn naar creatieve oplossingen en ideeën kunnen sinds vorig jaar via Outfox een beroep doen op een groep van meer dan 1500 studenten uit allerlei disciplines. Oostdijk: “Tussen de inzendingen van studenten zit meestal geen gouden ei, maar de verschillende interessante aspecten uit de ideeën die binnenkomen maken het eindrapport voor de klant wel heel krachtig. Ook studenten hebben er baat bij: ze verdienen geld en werken aan hun cv. Bovenal geeft het ze de mogelijkheid om hun ideeën te toetsen in de real world.”
Door: Maarten van der Schaaf
Daniël Charpentier (23) en Dick Prins (23), Redevice
Al zolang hij zich kan herinneren koopt Daniël Charpentier (23) tweedehands via internet. “Thuis hadden we het vroeger niet breed. Ik ontdekte dat je online voor de helft van de oorspronkelijke prijs spullen kunt kopen die als nieuw zijn. Als ik mijn aankopen, vaak elektronische gadgets, na een tijdje zat was, verkocht ik ze weer met winst.”
Langzamerhand drong zich bij Charpentier het besef op: hier moet ik zelf een onderneming van maken. “De markt waarop ik me wilde richten, wist ik al snel, was elektronica. Daarbinnen bleek mobiele telefonie een mooie niche.”
Zo ontstond tijdens Charpentiers studie Redevice, het bedrijf waarmee Charpentier en compagnon Dick Prins (23) tweedehands mobiele telefoons opkopen, opknappen en via hun website weer aanbieden aan particulieren en bedrijven. De omzet bedraagt inmiddels ‘vijf nullen’, en Charpentier heeft al plannen om zich ook nog te gaan storten op producten als laptops.
Maar op het moment bieden de mobieltjes nog wel een belangrijk voordeel: ze nemen niet zoveel ruimte in. Charpentier. “Mijn compagnon en ik wonen nog samen in een studentenhuis, en de woonkamer is sinds kort officieel het magazijn.”
Door: Nils Elzenga
Ralf Capel (22) en Peter-Paul Ansinger (22), Squeeze Bicycles
De eigenaren van Squeeze Bicycles nemen geen halve maatregelen. Vorig jaar lieten ze hun eerste vijftig vouwfietsen maken in China, inmiddels wonen Ralf Capel en Peter-Paul Ansinger allebei voor een halfjaar in Peking om de taal onder de knie te krijgen.
“Het scheelt enorm voor onze relatie met de fabriek als je een beetje Chinees spreekt,” vertelt Capel. “In het begin zagen ze ons alleen als een wandelende portemonnee, maar zodra je laat merken dat je serieus bent zijn ze bereid om met je mee te denken. Hoe korter de lijntjes, hoe beter.”
De eerste lading fietsen is nu bijna helemaal verkocht via de webshop. “We hebben ook geprobeerd om onze fietsen te verkopen via fietswinkels, maar die willen allemaal een belachelijk hoge marge hebben. Dat willen we de consument niet aandoen.”
Door: Maarten van der Schaaf
Monique van Loon (21), Stiletters
Monique van Loon (21) is freelance webjournalist en adviseur op het gebied van communities en social media. Op haar elfde maakt ze haar eerste website. “Internet kwam net op en ik verveelde me nogal snel op school.”
Haar grote succes komt met Minettes.nl, Frans voor modepopjes. Op 18-jarige leeftijd verkoopt ze de fashionwebsite, die sindsdien Girlscene.nl heet. “Stond ik daar opeens op het hoofdkantoor van Ilse Media in Amsterdam als meisje uit een Brabants dorp. Mijn vader was mee. Ik heb echt gezegd: knijp even in mijn hand, is dit waar?”
Momenteel laat ze zich inhuren als communities en social media expert en schrijft ze een boek over jonge internetondernemers. Ook is ze bezig met een nieuwe site. “Dat is wel het leukste, om iets van begin af aan op te zetten. Ik ben nu nog aan het finetunen dus ik kan er niet veel over zeggen, maar het wordt een baanbrekende nieuwe insteek op hoe je jongeren online benadert.”
Door: Annette van Soest
Foto: Lize Spoelstra
Leon Bunnik (22), Stunda.nl, Schoenenwinkel.nl
Serieondernemer, het is een titel die Leon Bunnik op zijn 22e al ruimschoots verdient. “Als jochie verkocht ik vanuit mijn skelter al bloemen uit het bedrijf van mijn ouders. Voor ik het wist, had ik vriendjes uit de buurt voor me werken.”
Op de middelbare school groeide dat uit tot een webshop.” Als student begon Bunnik Stunda.nl, een kamerbemiddelingsbureau voor studenten. “Daarmee verdien ik nog steeds een leuk centje.”
Eind vorig jaar lanceerde Bunnik Schoenenwinkel.nl. “Waarom schoenen? Het is een grote markt, mensen kopen jaarlijks gemiddeld vier paar schoenen. En de marges zijn goed.” Met zijn webshop kan Bunnik zijn kosten, en daarmee zijn prijzen, bovendien laag houden. “En mensen kopen steeds meer kleding online.”
Bunnik heeft dan ook grote ambities. “Als jij met je maten in de stad loopt en mooie schoenen ziet, wil ik dat je denkt: die bestel ik vanavond wel op Schoenenwinkel.nl. Dan hoef ik er niet mee te zeulen en heb ik ze morgen in huis, en nog goedkoper ook waarschijnlijk.”
Door: Nils Elzenga
Michiel Heynen (22), Studentbier.nl
Michiel Heijnen is stronteigenwijs. Zegt iedereen dat het niet kan, dan flikt hij het toch. Na de mavo haalde hij tegen ieders verwachting binnen twee jaar zijn havo- èn vwo-diploma. Ondertussen verdiende hij zijn geld met het draaien van plaatjes op feestjes en in clubs. Op zijn zeventiende kocht hij met drie vrienden voor 15.000 euro een fikse sloep, die hij verhuurt. “Op die eerste Koninginnedag verdienden we een behoorlijk deel van de investering terug. Dat was kicken.”
Een paar maanden geleden begon Heijnen met Studentbier.nl. Zijn eigen bierlabel, gebrouwen door de Belgische bierbrouwer Roman. “Het bier is prima, maar ik onderscheid me vooral door de service. We bezorgen bij studentenhuizen en -verenigingen, ze krijgen er gratis een tap bij en die onderhouden we ook nog. Niemand in Nederland doet dat. Heineken’s studentenservice was te duur: 120 euro per fust. Bij mij betaal je 75 euro. Ik daag de grote brouwerijen uit op de studentenmarkt. Over vijf jaar willen ze mijn bedrijf kopen.”
Door: Maarten van der Schaaf
Luc Helmink (23), Trading Toppers, Pelu Concepts
De één is bijna twee keer zo oud als de ander. Toch runnen Luc Helmink (23) en zijn compagnon Peter Prinsen (40) samen Kidoows.nl, een online marktplaats voor tweedehands kinderkleding. “We kennen elkaar uit het dorp waar we allebei wonen”, zegt Helmink. “Toen bleek dat we beiden ondernemer waren – hij is zelfstandig interim-manager, ik had voor Kidoows al enkele jaren een handelsonderneming in kleding en stylingproducten – zijn we eens gaan kijken of we samen wat konden opzetten.”
Dat werd Pelu Concepts, een bedrijf dat internetconcepten ontwikkelt. Kidoows.nl is het nieuwste product. Helmink: “Kinderkleding is een grote en groeiende markt. Kijk maar op Marktplaats, daar is het een van de grootste categorieën.” De bekende handelssite heeft echter ook belangrijke nadelen, aldus Helmink. “Oplichting, bijvoorbeeld. Een koper die zijn product niet opgestuurd krijgt heeft geen poot om op te staan.” Op Kidoows.nl ligt dat anders. “Kopers betalen aan ons, en wij betalen verkopers pas uit als de producten geleverd zijn.”
De samenwerking met een ouder iemand ziet Helmink daarbij alleen maar als voordeel. “Hij brengt ervaring mee, ik nieuwe ideeën en kennis van nieuwe media. Maar het is ook gewoon gezellig: we gaan regelmatig samen een biertje pakken.”
Door: Nils Elzenga
Lara de Graaf (20), Ydence
Met Google kom je heel ver om een eigen bedrijf te starten. Lara de Graaf (20) startte in het tweede jaar van haar studie met een vriend fashionzoekmachine Vivalafashion.nl en vrouwen mailen haar: hoe kan het toch dat mooie, exclusieve kleding zo duur is?
De Graaf trekt de stoute schoenen aan, besluit zelf te gaan ontwerpen en gaat op zoek naar Chinese kleding-, schoenen- en accessoirefabrikanten. Via Google vindt ze fabrikanten, en die schrijft ze aan met haar ontwerpen. Een A4’tje tekst levert een mooie jurk of jasje op. Haar collectie verkoopt ze via Ydence.nl.
Interview
Lees hoe Lara de Graaf met Chinezen handelt in het uitgebreide interview.
Roel Korting (20), Zenda, WeFact, Vandaagopstap.nl en Pure Music
“Mijn ondernemingen en mijn studie technische bestuurskunde in Delft zijn lastig te combineren. Toch vind ik het de moeite waard om mijn papiertje te halen. Niet omdat het concreet helpt bij mijn bedrijven – ondernemen leer je niet uit een boek – maar omdat ik me in Delft in algemene zin breder ontwikkel. Omdat ik op mijn dertiende ben begonnen met Zenda ben ik enerzijds snel volwassen geworden, anderzijds heb ik minder tijd gehad voor andere dingen. Die pik ik nu op op de universiteit. Mijn woordenschat is bijvoorbeeld enorm vooruitgegaan en ik heb beter leren presenteren.
Ik krijg een kick als ik merk dat mijn idee klopt, dat je gelijk krijgt. Met WeFact – online factureren – zijn we anderhalf jaar bezig geweest om het concept uit te denken en het systeem te ontwikkelen. Op de eerste dag hadden we de ontwikkelkosten al terugverdiend. Dan weet je: dit gaat echt werken.”
Door: Maarten van der Schaaf
Zlata Brouwer (24), Zlata Strijkinstrumenten
Ze omschrijft zichzelf als de enfant terrible van de strijkinstrumentenbranche. Violiste en bedrijfseconome Zlata Brouwer (24) ging twee jaar geleden de strijd aan met de conservatieve sector met Zlata Strijkinstrumenten. “Ik maak goede instrumenten en goed advies betaalbaar en toegankelijk voor een groot publiek.”
Brouwer verkoopt en verhuurt violen, altviolen, cello’s, contrabassen en bijbehorende accessoires, biedt e-cursussen aan, houdt een blog en maandelijks e-zine over strijkinstrumenten bij en is in te huren als soliste voor bruiloften en partijen. En intussen probeert ze ook nog het imago van Chinese instrumenten te verbeteren.
Interview
Lees hoe Zlata Brouwer marktaandeel probeert te veroveren in het uitgebreide interview.
Sander de Jonge (24), 94wines
Het zijn oude bekenden. Sander de Jonge (24) en Lucas Tieleman (25) stonden vorig jaar ook al in de lijst. Toen met CreatAd, nu met online wijnwinkel 94Wines. Hun specialiteit? Innovatieve concepten lanceren in vastgeroeste markten.
“De wijnmarkt is traditioneel, ingewikkeld en onoverzichtelijk”, zegt De Jonge. “Elke rode wijn komt in een donkergroene glazen fles met rode dop en etiket. Wij hebben het etiket weggelaten en gekozen voor een kleur en nummer. Drie maanden later weet je nog: 21, die appeltjesgroene, die vond ik lekker.”
De felgekleurde flessen zien er gelikt uit, al kostte dat nogal wat moeite. “Het moest de look and feel van een iPod hebben: intense metallic kleuren die fluweelachtig aanvoelen. Eerst wilden we ze op de fles laten spuiten. Maar we wilden geen risico lopen, je werkt toch met verf en wijn. Nu gebruiken we een soort krimpfolie. Probleem is, dat ziet er vaak plastic uit en niet chic. Heel Europa zijn we doorgevlogen voordat we een producent vonden die aan onze eisen voldeed.”
Door: Annette van Soest