Marketingtips voor startups
Mutsaerts, die deze tips eerder deelde op Medium, haalde veel kennis uit het boek ‘Traction: How Any Startup Can Achieve Explosive Customer Growth’, van Gabriel Weinberg en Justin Mares. Met die dosis praktische wijsheid slaagde hij erin om de omzet van reisstartup Bohemian Birds naar de mijlpaal van 1 miljoen euro te tillen, met een marketingbudget van 10.000 euro.
‘Tractie’ betekent dat het aantal klanten in hoog tempo toeneemt, oftewel het ultieme bewijs dat er vraag is naar je product. Weinberg en Mares ontdekten dat je tractie kunt realiseren via 19 kanalen. Mutsaerts verdeelt die kanalen op hun beurt in 4 categorieën:
- Online marketing: eigen media
- Online marketing: betaalde media
- Online marketing: verdiende media
- Offline marketing
Hieronder de 19 kanalen die Mutsaerts inzette om de groei van zijn bedrijf te versnellen.
Online marketing: eigen media
Eigen media zijn media die door de organisatie zelf uitgegeven worden, en waar de organisatie dus zelf controle over heeft. Voorbeelden zijn websites, microsites, branded blogs, video’s en de aanwezigheid van merken op sociale media en sociale netwerksites zoals Facebook, Twitter en YouTube. Een bedrijf maakt content die van het merk zelf afkomstig is en door het merk zelf gepubliceerd wordt, zonder dat er media voor gekocht hoeven te worden.
Denk daarbij aan deze kanalen:
- Search Engine Optimization (SEO)
- Content marketing
- Email marketing
- Educatieve microsites
Kanaal 1: Search engine optimization
Tip: definieer de zoekwoorden (bijvoorbeeld een lustrumreis) waar door je doelgroep vaak op wordt gezocht en zorg dat je bij deze woorden zo hoog mogelijk op Google komt te staan.
Kanaal 2: Content marketing
Tip: gebruik content van je klanten in plaats van reclame-content.
Kanaal 3: Email marketing
Tip: stuur een maandelijkse nieuwsbrief met informatie over bepaalde bestemmingen (e.g. Myanmar), inclusief video’s en achtergrondartikelen.
Kanaal 4: Educatieve microsites
Tip: maak informatieve content die mensen daadwerkelijk helpt bij het keuzeproces, zonder te veel op sales te willen focussen.
Online marketing: betaalde media
Met betaalde media wordt mediaruimte bedoeld die wordt ingekocht. Het gaat dan bijvoorbeeld om reclame, advertenties, banners, advertorials en gesponsorde links. Deze betaalde mediavorm is lang dominant geweest binnen de marketing, zowel offline als online, en is nog steeds belangrijk om veel mensen te bereiken en om een consistente boodschap over je merk uit te dragen. De controle van het merk over de content is hier zeer groot.
Dan kun je denken aan deze kanalen:
- Search Engine Marketing (SEM)
- Social en display advertenties
- Bestaande platforms
Kanaal 5: Search engine marketing
Tip: definieer de zoekwoorden waar vaak op wordt gezocht door je doelgroep en adverteer op die woorden.
Kanaal 6: Social and display ads
Tip: stel een remarketing-campagne in zodat banners van jouw bedrijf ook op andere websites wordt laten zien waar je bezoekers op dat moment zijn.
Kanaal 7: Bestaande platforms
Tip: maak gebruik van bestaande platformen zoals bijvoorbeeld Vakantieboulevard.
Online: verdiende media
Verdiende media staan gelijk aan user-generated content, dus de aandacht voor je merk geproduceerd door derden zoals bloggers en consumenten. Mensen worden zelf het kanaal om merkboodschappen te verspreiden. Verdiende aandacht is het domein van virale marketing, pr en mond-tot-mondreclame.
Voorbeelden zijn sociale media posts, zoals tweets, reviews, foto’s en video’s van consumenten over merken. Ook aandacht in media en sociale kanalen die het resultaat zijn van pr of mediarelaties vallen hier onder, zoals free publicity in kranten. Deze aandacht kan wel beïnvloed worden door merken, maar niet gecontroleerd.
Bohemian Birds gebruikt deze kanalen:
- Blogs op andere platformen
- Gratis publiciteit
- Onconventionele marketing
- Viral marketing
Kanaal 8: Targeting blogs
Tip: publiceer zo nu en dan artikelen met “business cases” van je eigen bedrijf op bijvoorbeeld TravelNext.
Kanaal 9: Gratis publiciteit
Tip: zorg voor gratis publiciteit door bijvoorbeeld nieuwe medewerkers te laten verschijnen bij het katern Personalia in Het Financiële Dagblad.
Kanaal 10: Onconventionele marketing
Tip: verzin een ludieke marketingstunt, zoals bijvoorbeeld het crowdfunden van een privé-eiland in Zweden. Inspiratie: Reflections on a pioneering crowdfunding campaign.
Kanaal 11: Viral marketing
Tip: verzin een marketingcampagne die viral kan gaan, bijvoorbeeld in samenwerking met sociaal invloedrijke bloggers. Voor inspiratie, lees: How we generated 100.000+ YouTube views through influencer marketing.
Offline marketing
Alle tractie die offline plaats vindt. Denk daarbij aan deze kanalen:
- Sales
- Afilliate programma’s
- Offline advertenties
- Business development
- Community
- Beurzen
- Offline evenementen
- Lezingen en workshops
Kanaal 12: Sales
Tip: focus tijdens sales gesprekken op de “customer promises” van je bedrijf.
Kanaal 13: Affiliate programs
Tip: Zet een affiliate-programma op van mensen die jouw bedrijf helpen bij de sales, zoals bijvoorbeeld een groep studenten die reizen verkopen binnen hun eigen netwerk.
Kanaal 14: Offline ads
Tip: verspreid flyers gerelateerd aan een ludieke marketingcampagne op plekken waar je doelgroep graag komt, zoals bijvoorbeeld co-working spaces, kroegen of sportclubs.
Kanaal 15: Business development
Tip: ga strategische partnerships aan met partijen die kunnen helpen bij sales. In ons geval zijn het studentenverengingen die een fee krijgen per boeking die ze realiseren.
Kanaal 16: Community building
Tip: deel ervaringsverhalen van je volgers op social media.
Kanaal 17: Trade shows
Tip: bezoek trade shows zoals de “World Travel Market” om je netwerk te vergroten.
Kanaal 18: Offline events
Tip: bezoek offline events om bijvoorbeeld additionele investeerders te leren kennen.
Kanaal 19: Lezingen en workshops
Tip: geef lezingen en of workshops op congressen om de naamsbekendheid van je bedrijf te vergroten.