Toch is SEO nog altijd geen vast onderdeel van de webstrategie van ondernemers.
Stap 1: bouw vanuit de basis.
SEO (Search Engine Optimalization) gaat maar om één ding, vindbaar zijn in Google. De zoekmachine heeft in Nederland een marktaandeel van 95 procent, geen partij om te negeren dus.
Waarop gevonden?
Zorg ervoor dat je gevonden wordt op zoektermen die relevant zijn voor je onderneming. Die vindbaarheid hangt samen met een groot aantal factoren. Een aantal basistips:
Weet wat je wil
Zorg dat je websitebouwer ‘schone’ (html)code gebruikt. Zegt dat de webbouwer niets, kies dan direct een ander. En natuurlijk zijn er alternatieve programmeertalen, zoals flash, maar die worden slecht geïndexeerd door Google – wees terughoudend met bewegend beeld. En zorg ervoor dat je van te voren goed bedenkt wat de website omvat. Veel ondernemers willen te veel communiceren. Onthoud: less is more. Het gaat allereerst om communiceren, niet om informeren, dat doe je in de vervolgpagina’s.
Maak goede paginatitels
Een goede paginatitel laat zowel de gebruiker als de zoekmachine zien wat het onderwerp van de pagina is. Zorg ervoor dat de titel de inhoud van de content weergeeft, het is essentieel voor een goede positie in de zoekresultaten.
Gebruik woorden in URL’s
Webadressen die verwijzen naar paginanummers, bijvoorbeeld www.website.nl/1234.html, zijn echt niet meer van deze tijd. Zorg voor een geschreven webadres en zorg ervoor dat die een connectie heeft met de paginatitel, bijvoorbeeld www.website.nl/vindbaar.html.
Zorg voor een overzichtelijke navigatie
Een goede navigatie (waar ben ik op de site en hoe kom ik ergens) helpt gebruikers snel de inhoud te vinden die ze zoeken. Ook zoekmachines krijgen zo inzicht in de belangrijkste inhoud van je website.
Description tag
Metatags (een verborgen code die zoekmachines helpt je site te indexeren) waren ooit een wondermiddel, maar helpen nu nog maar zeer beperkt bij de vindbaarheid van websites. Twee metatags zijn van belang. De description tag is een korte beschrijving van de inhoud van een website – wordt weergegeven in de zoekresultaten. Verder kan je verborgen trefwoorden in de pagina’s plaatsen. Ooit was de metatag een van de belangrijkste SEO-methoden, inmiddels is het belang minimaal – besteed hier niet te veel aandacht aan.
Gebruik goede ankerteksten voor hyperlinks
Een ankertekst, een stukje tekst dat naar een hyperlink verwijst, blijft of binnen je eigen website of gaat extern. Wat je ook kiest, kies altijd voor een korte, beschrijvende tekst.
Meer SEO? Lees:
- Search Engine Optimization voor webwinkels
- Wordt je website gevonden in Google?
- Meer links, meer bezoekers via Google
Doe mee aan het Beter-Bereikbaar-Onderzoek