Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Lumo Labs lanceert fonds van 100 miljoen voor startups die met tech ons leven verbeteren

Lumo Labs lanceert Lumo Rise Fund, een nieuw fonds waarmee de impactinvesteerder 100 miljoen euro wil steken in Europese techstartups die de kwaliteit van het leven voor zoveel mogelijk mensen verbeteren. 'Technologie op zichzelf is niet goed of slecht. Het gaat erom wat je ermee doet.'

lumo labs rise fund startups
Het team van Lumo Labs, met oprichters Andy Lürling (links, staand) en Sven Bakkes (staand, rechts).

Vanuit de Eindhovense High Tech Campus investeert Lumo Labs in startups die digitale technologie inzetten om de kwaliteit van leven te verbeteren. Daarvoor hadden oprichters Andy Lürling en Sven Bakkes de afgelopen jaren met een seedfonds al een portfolio van 23 startups verzameld die zich inzetten voor duurzame en inclusieve steden, toegankelijk onderwijs en innovaties in de zorg.

Autoscriber, Whispp en Hulo in portfolio

Volgens medeoprichter Andy Lürling stapt Lumo Labs graag als een van de eerste professionele investeerders in. ‘We zijn er graag vroeg bij en kijken met name naar spin-outs van kennisinstellingen die iets doen wat tamelijk complex is. Vaak is dat een combinatie van nieuwe digitale technologieën als deeptech AI en data, blockchain, cryptologie, augmented of virtual reality of Internet of Things.’

Voorbeelden van startups waarin Lumo Labs tot nu toe met zijn eerste fonds in investeerde: Autoscriber, dat met behulp van AI medische consulten samenvat en verwerkt, Whispp, de app die gefluisterde tekst omzet in goed verstaanbare woorden en Hulo, dat zijn algoritmen inzet tegen drinkwaterverspilling.

Vroeg instappen, intensief coachen

Nu Lürling en Bakkes hebben bewezen dat hun aanpak – vroeg instappen, vrij intensief coachen en veel aandacht voor impact – werkt, gaan ze flink opschalen. Met het nieuwe Lumo Rise Fund willen ze uiteindelijk minimaal 100 miljoen euro ophalen voor meer en grotere investeringen in 30 tot 35 impactgedreven startups, ook buiten Nederland. De eerste closing van tientallen miljoenen maakten ze dinsdag bekend.

Lees ook: Autoscriber neemt artsen de medische administratie uit handen dankzij AI

Ook het grotere fonds is gericht op pre-seed- en seedinvesteringen vanaf 5 ton tot 2 à 3 miljoen euro. ‘We willen snelheid maken, want de ontwikkelingen als deeptech AI gaan ontzettend snel. Dan moet je genoeg geld paraat moet hebben om op tijd door te kunnen investeren.’

Het verse geld is afkomstig van de bekende high-net-worth individuals – vaak vermogende ondernemers – en family offices, maar ook enkele regionale investeringsmaatschappijen stappen in.

Lumo Labs zoekt impact met digitale technologie

Lumo Labs onderscheidt zich op een paar manieren van de rest, stelt Lürling. De investeerder is nadrukkelijk impact driven. De strategie is redelijk strak ingericht rond opkomende digitale technologie en de impact die startups daarmee maken op een paar concrete duurzame doelen, de SDG’s (Sustainable Development Goals) van de VN.

Tot nu toe moesten de startups met hun activiteiten bijdragen aan goede gezondheid en welzijn (SDG 3), goed en levenslang onderwijs (SDG 11) en duurzame steden en gemeenschappen (SDG 4).

Het Lumo Rise Fund voegt daar nog klimaatactie aan toe: SDG 13. ‘Dat zou je climate tech kunnen noemen. Maar we richten ons op de omgeving waarin we wonen en werken, waardoor er ook een link is met de stedelijke omgeving. Het is supergoed als we CO2 uit de lucht zuigen en de oceanen opruimen, maar de oorzaken van het klimaatprobleem komen voor 60 tot 80 procent uit de manier waarop we werken en leven.’

Lees ook: Future Food Fund: investeren in een duurzamere voedselketen heeft de meeste impact

‘Daar valt wat ons betreft veel te winnen met circulaire gebouwen, beter watermanagement en slimme mobiliteit, maar ook met de manier waarop je een stad digitaal inricht. Het zal vaak een combinatie zijn van digitale technologieën die nieuwe mogelijkheden opent.’

Geen KPI’s, maar KVI’s: Key Value Indicators

Onveranderd isl dat Lürling en Bakkes hun startups vooraf vragen om hun impactvisie en een goede theory of change: uitleg over hoe ze impact gaan maken. Daarin moeten ook KVI’s staan: Key Value Indicators – als variant op de bekende KPI’s.

‘Technologie is niet goed of slecht, het is wat mensen ermee doen. Hoeveel mensen ga je ermee bereiken, hoe ga je ze positief raken? We willen minimaal twee en maximaal vijf gekwantificeerde KVI’s zien, plus value indicators die betrekking hebben op een inclusieve en diverse werkomgeving. De som van dergelijke impact die alle startups maken, is de impact van ons fonds.’

Witte mannen van middelbare leeftijd

Het is niet zozeer een doel op zich, maar eerder vanzelfsprekend dat de oprichters van Lumo Labs scherp zijn op diversiteit en inclusie. ‘We kunnen het niet helpen dat we zelf witte mannen van middelbare leeftijd zijn, maar ons eigen team is divers – met onder anderen Dagmar van Ravenswaay Claasen en Sabine Schoorl als partners van het Lumo Rise Fund.’

‘Van de founders identificeert 35 procent zich als vrouw en in bredere zin is 40 procent van de founding teams divers. Dat vinden mensen best opmerkelijk, maar dat is voor ons een kwestie van walk the talk. We gaan hoe dan ook voor de beste teams, maar er is nu wel voldoende bewezen dat diverse teams tot betere resultaten komen.’

Lees ook: Deze 11 angel-investeerders maken van Nederlandse startups wereldspelers

Elk kwartaal sparren met de founders

Het tweede wat Lumo Labs onderscheidt van veel andere vc’s is de manier waarop het de startupfounders begeleidt. Het klinkt iets minder vrijblijvend dan de kwartaalborrels en themasessies die andere investeerders organiseren. De founders zullen echt elk kwartaal een dag in hun agenda moeten blokken om te sparren met Lumo Labs en de ondernemers uit het netwerk. Ze worden gecoacht bij het ontwikkelen van hun leiderschap, storytelling, het vinden van het juiste businessmodel en nieuwe financiering.

‘We gaan een-op-een zitten en evalueren elk kwartaal wat ons is opgevallen en waar de startupfounder de komende maanden mee bezig gaat. Zo geven we brokjes informatie op het moment dat de ondernemers het nodig hebben. Het heeft niet zoveel zin een uitgebreide marketingsessie te houden als een startup daar nog lang niet aan toe is.’

Omzet en impact aan elkaar gekoppeld

‘We willen met Lumo positieve impact creëren, maar vooropstaat dat wat sustainable is ook financieel sustainable moet zijn, anders gaat het belly-up. Daarom zijn we na een strenge selectie aan de poort tijdens de eerste anderhalf à twee jaar vrij actief betrokken. We helpen met het vinden van een product-market fit waarbij de omzet en impact liefst aan elkaar gekoppeld zijn.’

‘Ik ben veel in Silicon Valley geweest en daar beginnen álle startups als impact driven. Tot er een investeerder bijkomt die inzet op groei en blijkt dat die niet leidt tot meer impact. Dan kun je wel roepen: we geven elk jaar een deel van onze winst aan het goede doel, maar dat zet geen zoden aan de dijk.’

Team van verwoede netwerkers

Het doel van alle begeleiding is founders voor te bereiden op de volgende fundingronde, waarin een investeerder instapt die focust op groei. En om die te helpen vinden, komt het van pas dat Lürling, Bakkes en hun team verwoede netwerkers zijn. ‘We worden gezien als thought leaders en gaan naar events, zitten in jury’s en bijvoorbeeld de transferboard van TNO. Dat helpt niet alleen de dealflow onze kant op te krijgen, we weten ook vervolginvesteerders te vinden, of eerste partners en pilotklanten.’

Lees ook: Angelsyndicaat Arches Capital komt met eerste fonds van 20 miljoen

De oprichters van Lumo Labs gingen zelf de wereld over met iOpener Media, een startup waarin onder meer ruimtevaartorganisatie ESA participeerde. Dat volgde met zijn software raceauto’s en zette hun bewegingen om in data voor games en veiligheidssystemen. ‘We zaten, niet erg impactvol, in de racewereld en daar kom je veel mensen tegen. Dat was voor ons de basis vanwaaruit we ons netwerk hebben uitgebreid via alle summits waar we komen.’

Van bulderende racemonsters naar impact

Het lijkt inderdaad nogal een U-turn, van bulderende racemonsters naar tech met maatschappelijke impact. ‘Tja, je wordt op een gegeven moment vader, en dan ga je een tijdje van leven naar óverleven omdat alles vooral om de kinderen draait. Daarmee kwam het gevoel op dat we hard moeten werken om een goede toekomst voor de volgende generaties te realiseren.’

Toen Lürling met zijn kennis van AR en VR in Silicon Valley gevraagd werd voor een werkgroep die nadacht over de maatschappelijk impact van VR en andere digitale technologieën in de toekomst, werd hij volledig op het impactspoor gezet. ‘Ik zat daar met mensen als professor Tom Furness, de grootvader van de VR, medeoprichter van Pixar Loren Carpenter en Craig Allen, die de eerste Call of Duty voor consoles ontwikkelde.’

‘Ik heb eerst een tijdje mijn mond gehouden en alleen maar geluisterd. Maar toen ik in 2016 terug in Nederland was, ben ik meteen naar Sven gestapt met mijn plannen voor een impactfonds. ‘Ze hebben je daar LSD gevoerd of zo!’, was zijn eerste reactie. Maar daarna zijn we het goed gaan uitwerken.’

Dure lessen als angel-investeerder

Dat was in 2016. Toegegeven, de fase waarin Bakkes en Lürling daarna samen optrokken als angel-investeerders was er nog een van veel leren. ‘Dat was zeg maar een heel dure MBA-studie’, lacht hij.

Hij leerde onder meer dat er een balans zit tussen het aantal startups in het portfolio en de tijd die je kunt investeren in hun begeleiding. Met het Lumo-fonds dat eind 2019 van start ging, werd een slag gemaakt en nu is er dan het Rise Fund. ‘We zijn nu een fund met een coachingsprogramma, niet meer andersom.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

‘Wat gebleven is: het gaat niet om Lumo Labs, maar om de portfoliobedrijven. We hopen dat het ook steeds meer gezien zal worden als een kwaliteitsstempel door investeerders en partners: dit is een Lumo Labs-bedrijf.’

Lees ook: Tommy Hurley (Shamrock Ventures): ‘Al die techfondsen moeten meer aan pre-seed doen’