Vijf Nederlandse ervaringsdeskundigen gingen maandag in gesprek met dagvoorzitter Vincent Everts over de voor- en nadelen van het houden van een ICO. Kort samengevat is dat een vorm van crowdfunding waarbij het publiek van tevoren kan investeren in een onderneming.
In ruil voor deze investering krijgen investeerders coins – of tokens – van de onderneming, die ze kunnen inwisselen voor bepaalde diensten of functies van het bedrijf. Ronald Kleverlaan, de oprichter van CrowdfundingHub & European Crowdfunding Network, heeft al een schat aan ervaring in de wereld van (nieuwe) financieringen en vindt de ICO een mooie toevoeging. “Eigenlijk zijn er momenteel 30 manieren om je bedrijf te financieren en de ICO is de 31ste vorm.”
Investeren
Met zoveel verschillende financieringsvormen wordt het moeilijk om als ondernemer te kiezen welke de juiste is voor jouw bedrijf is. ICO’s zijn hot, maar is het voor jouw bedrijf wel de juiste manier om aan geld te komen? Kleverlaan vindt dat het in ieder geval niet uitmaakt of je een startup of een scaleup bent.
“Het is voor een startup alleen wel veel lastiger om een goede ICO op te zetten. Je moet nog een community opbouwen en veel aandacht en geld investeren in je netwerk. Voor een enorm platform als Telegram is dit een veel kleinere moeite. Bedenk daarnaast vooral wat het doel is van je ICO en of het bij je bedrijf past.”
ICOs worden nu professioneler? Laatste maanden zijn meeste ICOs niet succesvol meer. Goed team, product en PR is nu belangrijk pic.twitter.com/IEDrPSFmXW
— Ronald Kleverlaan (@kleverlaan) 29 januari 2018
Productdata
Martijn Hoogeveen laat bijvoorbeeld zien dat het doel van een ICO niet puur het ophalen van zoveel mogelijk geld hoeft te zijn. Hij is een van de ondernemers op het evenement die van plan is om een ICO te houden. Zijn bedrijf Icecat produceert miljoenen datasheets van producten en helpt hiermee etailers en andere ecommercepartijen om hun assortimenten volledig af te dekken met hoogwaardige productdata. Het bedrijf groeit als kool en het is daarom opvallend dat Hoogeveen een ICO houdt, want het geld lijkt niet perse nodig.
“Op dit moment produceren we een miljoen datasheets, maar we willen graag naar de honderd miljoen toe, dát hopen we met deze ICO te bereiken.” Maar hoe kan een ICO hierin dan helpen? “We hopen met de ICO onze community enorm te vergroten. Met een coin ontstaat er vervolgens ook handel, waardoor hier een prijs voor ontstaat.”
Tickets
En een community, dat is belangrijk in de wereld van crypto weet ook Maarten Bloemers ons te vertellen. Met zijn blockchainbedrijf Guts Tickets wilde hij met een ICO 15 miljoen dollar ophalen. Met de startup hoopt hij ervoor te zorgen dat tickets niet meer gekocht worden met als enige doel ze voor veel te hoge prijzen door te verkopen. Hij wil dat fans altijd eerlijke prijzen voor hun tickets betalen.
Het doel van 15 miljoen werd helaas bij lange na niet gehaald, maar er werd alsnog een flink bedrag van 6,2 miljoen dollar aan Ethers (de token van de cryptomunt Ethereum) opgehaald. Vervolgens hielp de koers van Ethereum Bloemers nog een handje. De koers van de grootste cryptocvaluta achter Bitcoin schoot omhoog, waardoor de waarde van de opgehaalde Ethers momenteel 11 miljoen dollar bedraagt.
Maar hoe kan het dat tijdens zo’n enorme hype het toch niet lukt om genoeg geld op te halen met je ICO? “Ik denk dat het vooral komt, omdat we te calvinistische Nederlandse krenten waren. Er worden enorme bedragen gevraagd voor een beetje PR en dan zet ik gewoon mijn hakken in het zand, dan doen we dat niet. Als we echt zoveel mogelijk geld in zo’n kort mogelijke tijden hadden willen ophalen dan hadden we het heel anders aangepakt. Ik heb vooral geleerd dat het belangrijk is dat je een community opbouwt voor je product.”
Namaak
Zijn wij Nederlanders dan niet veel te conservatief bezig?, vraagt dagvoorzitter Vincent Everts zich hardop af. “Om ons heen halen waardeloze startups honderden miljoenen dollars op en wij zijn veel te voorzichtig geld aan het ophalen.” Gelukkig liggen de ambities van Joris Verschoor al wat dichterbij deze honderd miljoen. Zijn crypto-startup Seal richt zich op de echtheid van merkproducten. Dankzij speciale chips en blockchaintechnologie kunnen consumenten altijd nagaan of het hun gekochte product geen goedkope namaak is.
Na het bouwen van een een Minimum Viable Product is het nu tijd om met een ICO geld op te halen. Het doel: maar liefst 48 miljoen dollar.
Om zo’n enorm bedrag op te halen moeten alle tactieken die nodig zijn voor een geslaagde ICO uit de kast worden gehaald. Zo begint Verschoor met een pre-ICO die alvast de aandacht moet trekken voor mensen om met de echte ICO mee te gaan doen. Daarnaast is zijn netwerk flink bezig zich te mengen in grote whatsappgroepen om de cryptostartup te promoten.
Beloningen
Verschoor lijkt zijn ICO-strategie aardig op orde te hebben, maar de ondernemers op het podium raken toch met elkaar in discussie over het gebruiken van “bounties” en “shilling armies”. Bounties zijn beloningen die je geeft aan mensen voor het promoten van jouw ICO. Op deze manier ontstaan er “shilling armies”, wat staat voor een “leger” aan mensen die online overal waar het maar kan jouw ICO maximaal gaan promoten.
“In een markt (red: de cryptomarkt) waar zo enorm veel geschreeuwd wordt, is het toch belangrijks dat je zelf ook in ieder geval een klein beetje gaat schreeuwen?” Vraagt Bloemers zich af. “Het grootste probleem van bounties is alleen dat je geen invloed hebt op wat er over je bedrijf wordt gezegd” leert Verschoor ons.
Adviseurs
Het is met ICO’s dus kiezen tussen snel veel geld scoren of op duurzame wijze aan je bedrijf bouwen. Volgens Bloemers had hij een hele andere tactiek kunnen gebruiken als hij voor het snelle geld was gegaan. “In dat geval is het belangrijk dat je een pre ICO doet, je goede adviseurs betaalt om op je website te zetten, je website goed designt, veel banners gebruiket, influencers inhuurt en een enorm shilling army optrommelt. Het draait allemaal om maximale hype.”
Aan de andere kant valt dan wel af te vragen of dit ethisch te verantwoorden is. Bloemers is in ieder geval blij dat hij het niet gedaan heeft: “Ik wil vooral een mooi bedrijf bouwen en kan nu trots terug kijken op onze ICO, dat had dan niet gekund.”
Industrie
Het lijkt allemaal harstikke makkelijk om hype te creëren rondom je ICO, maar Don molenaar, de founder van CombiCoin, laat een hele andere kant zien. “De hele industrie rondom ICO’s is alleen nog maar op het geld uit van de jongens die geld op willen halen voor hun bedrijf. Je betaalt enorme bedragen voor een klein beetje exposure”.
ICO’s lijken een mooie investeringsvorm en door de hype kan je zomaar vele miljoenen ophalen. Het is echter belangrijk om als ondernemer te beseffen dat je, net als met crowd funding, je community belooft om een bepaald product te leveren voor dat geld. Hoe meer geld je ophaalt, hoe groter de druk is om een goed product te leveren.
Daarnaast is de ICO-wereld momenteel enorm schreeuwerig geworden en wordt het voor kleinere bedrijven steeds lastiger om daar bovenuit te komen. Bekijk als ondernemer dus voordat je een ICO gaat beginnen of een van de andere 30 financieringsmogelijkheden niet beter bij je passen.
Lees ook:
Hoe ondernemer Siebrand Dijkstra nu binnenloopt op bitcoins
Cryptomunten en Initial Coin Offerings: hier moet je rekening mee houden als ondernemer