“Hoogleraar organisatiekunde Mathieu Weggeman gaf me dit advies. Hij zit in de Raad van Toezicht van Buurtzorg en ik heb veel gehad aan zijn boeken. Hij beschrijft hoe inefficiënt en ondoelmatig veel organisaties werken. Ik had dat zelf al gezien in de jaren dat ik in verpleeghuizen werkte, en zijn boeken gaven met het laatste duwtje om Buurtzorg te beginnen. In de zorg draait alles om inhoud en vakmanschap, wat is het nut van wat je doet? Waar zijn cliënten het meest mee geholpen? Veel organisaties in de zorg zijn hiërarchisch georganiseerd met vier of vijf lagen management en directie. Werknemers worden ondoelmatig ingezet, wat de werkplek en -sfeer verpest. Ik heb van Buurtzorg daarom een netwerkorganisatie gemaakt waar het vakmanschap centraal staat. De medewerkers organiseren het werk zelf in teams, bijvoorbeeld via internet en met behulp van slimme ict-oplossingen. Dat geeft ruimte voor innovatie en opleiding. Ik ben de enige manager, onze overheadkosten zijn maar zes procent. In de rest van de sector is dat gemiddeld dertig procent. Wij stellen de cliënt centraal en willen dat hij of zij zo snel mogelijk weer zelfstandig is. De kosten per cliënt zijn bij ons de helft vergeleken met andere thuiszorgorganisaties. Het kan allemaal veel goedkoper. Ik weet zeker dat organisaties als die van ons de toekomst hebben, we zijn niet voor niks het snelst groeiende bedrijf van Nederland en verkozen tot beste werkgever van 2011.