Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Keuzevak zorgt voor winnen New Venture

In 2006 won technologiebedrijf TANIQ de New Venture Award. Het bedrijf heeft inmiddels klanten in Europa en de VS. In 2010 komt het eerste product waarin de TANIQ-technologie is verwerkt op de markt. 

Het zit wel goed met het stimuleren van ondernemerschap in het hoger onderwijs. De ondernemers van rubbertechnologiebedrijf TANIQ volgden op de TU Delft – een indrukwekkende kweekvijver van ondernemende technici – het keuzevak ‘Writing a business Plan’. Ze kregen les van consultancybureau Roland Berger dat de studentondernemers op de jaarlijkse wedstrijd voor innovatieve start-ups van New Venture wees.

Instromen in de laatste ronde

In 2006 besloot het jonge bedrijf mee te doen met de finaleronde van deze wedstrijd. Mede-oprichter Soren Blomaard: “We zagen startende bedrijven die als winnaar uit ronde 1 en 2 kwamen, waarvan we het idee hadden dat we ze met TANIQ konden verslaan.” Dat lukte, maar in de voorbereiding moest er wel nog eens kritisch naar het businessplan van de onderneming worden gekeken. “We hebben samen met onze coach hard gewerkt aan de financiële prognoses en zo veel mogelijk gaten in ons plan geschoten, om de zwakke punten bloot te leggen. Tegen de tijd dat we het aan de jury mochten presenteren, hadden we een goed idee welke vragen we konden verwachten en hoe we deze wilden beantwoorden.”

Ook kende het plan een aantal aanpassingen met een specifiek oog op de jury: “De coaching was in eerste instantie belangrijk om erachter te komen waar het plan aan moest voldoen om New Venture te kunnen winnen. Een jury is eigenlijk net een klant. Om je concurrenten te verslaan moet je erachter zien te komen wat ze precies willen en ze dat vervolgens bieden.”

25.000 euro

TANIQ had blijkbaar het juiste geboden. De 25.000 euro prijzengeld die de onderneming met het winnen van de finaleronde in de wacht sleepte, werd geïnvesteerd in de oprichting van een BV-structuur. TANIQ werkt met vijf verschillende BV’s, waarvan er één speciaal is opgericht om het intellectuele eigendom in onder te brengen. “Daarnaast hebben we een avond heel goed gefeest”, vult Blomaard aan.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Drie jaar later is het eigenlijk nog steeds feest bij de onderneming. Volgens Blomaard is TANIQ momenteel bezig met het ontwikkelen van zeven verschillende producten voor klanten in vijf verschillende industrieën in Europa en de VS. “Onze kracht is dat we een technologie gebruiken die in vele industrieën en producten toegepast kan worden. Het eerst product met TANIQ vezeltechnologie wordt in 2010 op de Amerikaanse markt verwacht.”

Rubber

TANIQ is een technologiebedrijf dat zich specialiseert in het optimaliseren van vezelversterkte rubberproducten. Voor haar klanten rekent TANIQ precies uit hoe hun techniek in bestaande ontwerpen kan worden toegepast. Het maken van nieuwe eindproducten wordt goedkoper en gaat sneller wanneer de techniek is toegepast. Sinds kort levert de onderneming ook productie ‘set-ups’ met speciale wikkelrobots die de vezeltechnieken van het bedrijf toepassen. De eerste set-up is onlangs verkocht aan een Amerikaanse klant.

Het succes van de onderneming steunt op eigen kracht, maar volgens Blomaard heeft het winnen van New Venture wel degelijk een bijdrage geleverd. “Naast het geld en het netwerk dat we via New Venture leerde kennen, versterkte het ook onze motivatie om door te gaan. En ik denk dat het een positieve bijdrage heeft geleverd aan de gesprekken met de bank, investeerders en partijen als SenterNovem.

Deelnemen?

De inschrijving voor de eerste ronde van New Venture is inmiddels gesloten, op 19 november is de eerste prijsuitreiking. Taniq bewijst dat het missen van een ronde niets zegt over het uiteindelijke succes. Sinds vorige week kunt u instromen in de tweede ronde.