Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Kalo Bagijn vindt dat je als startende ondernemer een vijand moet hebben

Kalo Bagijn is een absolute disruptor in de financiële wereld. Op 7 Ditches TV vertelt de ondernemer achter BinckBank en tegenwoordig Brand New Day over het nut van het hebben van vijanden in de corporate wereld.

In samenwerking met 7 Ditches TV 

Bagijn richtte in 2000 online beleggingsbank BinckBank op met businesspartner Thierry Schaap. In 2009 verliet hij dat bedrijf om – opnieuw met Schaap – een andere onderneming te beginnen. Dit werd online pensioenverzekeraar Brand New Day. Blies hij met BinckBank een frisse wind door de beleggingswereld, met Brand New Day wilde hij de markt voor woekerpolissen opschudden.

Vijand

Het draait volgens Bagijn voor startende ondernemers om het hebben van een vijand. Ondernemerschap is een spel, waarbij je tegenstanders hebt die je moet verslaan. “Voor de propositie van BinckBank in de markt waarin de concurrenten vooral grote, machtige partijen waren, creëerden we een vijand”, zegt Bagijn aan 7 Ditches. “Intern werkte het goed, omdat we beter en sneller wilden dan de concurrent. Extern waren we een alternatief voor grote banken en verzekeraars. Dit zorgde voor een ‘wij tegen zij’-gevoel. Uiteindelijk moet je natuurlijk wel een product hebben waarmee je kan concurreren. Met BinckBank hebben we een steen in de vijver gegooid door bij beleggingen 99 procent minder rente te vragen dan bij de gevestigde banken. Er kwam een kat uit de boom-reactie, dat ons de kans gaf om te groeien.”

Lees ook: Kalo Bagijn (Brand New Day): ‘Ik moet er niet aan denken om klanten te belazeren’

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

De strategie lukte en BinckBank groeide als kool. Na een paar jaar was de lol er voor Bagijn echter weer af. Hij wilde iets nieuws, maar wat? Plotseling hoorde hij iets over woekerpolissen. “Ik ben me gaan verdiepen in verzekeringen, want ik wist nog niet het verschil tussen een lijfrente en een koopsom. Ik kwam erachter dat zes à zeven miljoen van die polissen zijn verkocht in Nederland en dat mensen torenhogen kosten moesten betalen aan verzekeraars. Ik zag de kans om mensen te helpen, maar natuurlijk ook een interessant businessmodel voor onszelf.”

Break-even

Sindsdien stelt Bagijn altijd break-even te willen draaien. “Er wordt zwaar geïnvesteerd, want je kan hierin niet een beetje succesvol zijn. We moeten heel veel volume hebben om die lage kosten die wij klanten in rekening brengen goed te maken, en daar een winstgevend model van te maken.”