Taco interviewt in deze podcast ondernemers die miljoenenbedrijven runnen, maar ze begonnen allemaal klein. Vaak letterlijk aan de keukentafel of op een zolderkamer. In Drive duiken we in de oorsprong van hun bedrijf en ondernemerschap: waarom werden ze ondernemer? Wat zat er tegen? Hoe zijn ze zo succesvol geworden? Luister naar alle afleveringen
Janneke Niessen is medeoprichter van Improve Digital, een platform waarmee uitgevers online advertentieruimte veilen. Niessen was 5 jaar geleden samen met haar compagnon Joëlle Frijters op zoek naar funding, een zoektocht die eindigde met een overname door het Zwitserse PubliGroupe.
Champagne
Die overname was niet alleen maar feest. Niessen: “Je bent vaak gefocust op dat eindmoment, die exit. Dat is even gaaf en leuk, je drinkt champagne. Maar de dag daarna is het gewoon weer business as usual.” Ondanks “een heel kort lijstje” waarop stond wat PubliGroupe te zeggen had bedongen Niessen en Frijters dat zij hun bedrijf konden blijven runnen zoals zij dat zelf wilden. “Iedere ondernemer heeft een idee hoe het zou moeten. Op het moment dat je dat niet meer kunt doen, kun je jezelf niet meer zijn als ondernemer, en dan gaat het mis.”
Een exit zou nooit een doel op zich moeten zijn, vindt Niessen. Maar wat voor iedereen een doel zou moeten zijn is dat je zorgt dat je zelf vervangbaar bent.” Anders wordt je als ondernemer zelf een bedreiging voor het voortbestaan van je bedrijf. Dat is best een lastige opgave, beaamt Niessen. “Aan de tech-kant heb ik een hele goede CTO, die zou een heel stuk kunnen overnemen.”
Uitdaging
De grootste uitdaging is om mensen te vinden die echt beter zijn in iets dan jijzelf. “Vind die maar eens. Waarbij er een culture fit is, een persoonlijke klik én iemand ide beter is dan jij.” Goede mensen zijn wat Niessen betreft ook een voorwaarde om snel te kunnen opschalen. Dat deed Improve Digital, al werd de dienst op een gegeven moment wel te veel landen tegelijk gelanceerd. “We dachten, we móeten de eerste zijn, anders zijn we te laat.”
Maar dat bleek niet het geval: die nieuwe markten moesten eerst ‘opgevoed’ worden, en dat kostte ongelofelijk veel tijd en geld. Daarnaast zorgde die snelle internationale uitrol ervoor dat de aandacht van Niessen en Frijters te veel werd versnipperd. “Je moet je tijd en geld over meerdere plekken verdelen. Als we al onze middelen op 1 land hadden gezet, en daar een heel goed persoon hadden kunnen aannemen, dan hadden we het daar veel beter gedaan. En was een volgend land makkelijker geweest.”
Hall of fame
Op het kantoor van Improve Digital hangt een ‘Hall of fame’ met mensen die minstens 5 jaar bij het bedrijf werken. “Als je langer dan 5 jaar bij ons hebt gewerkt, dan ben je heel veel verschillende fases doorgegaan. Als je bij een bank of corporate werkt dan is het vaak redelijk stabiel. Hier heb je in het begin veel generalisten nodig, later specialisten. Het gaat om mensen die in staat zijn om zich continu aan te passen en relevant blijven voor het bedrijf. Dat is een bepaald type persoon waar je heel zuinig op moet zijn.”
Luister ook naar:
– Astrid de Groot (HappyRainyDays)
– Marja Ruigrok
– Marcel de Groot (Flexas)
– Janneke van den Heuvel (TryLikes)
– Reinier de Jonge (Frank)
– Patrick Hurenkamp (Bloomon)
– Heleen Dura – Van Oord
– Rogier van Camp (Leapp)
– Hugo de Koning (YoungCapital)
– Jeroen Doorenbos (Belsimpel)
– Mark Vletter (Voys)
– Martijn van Rossum (Studelta)
– Jacqueline Zuidweg (Zuidweg & Partners)
– Taco Carlier (VanMoof)
Instructies om de podcast via je telefoon te beluisteren: iPhone | Android | Windows Phone