1. VectorY Therapeutics: 129 miljoen euro
Een whopping 129 miljoen dollar haalde VectorY Therapeutics op, het Amsterdamse biotechbedrijf dat een middel ontwikkelt om de ziekte ALS af te remmen. EQT Life Sciences en Forbion Growth Opportunities Fund leidden de series A-ronde. De sloot geld is nodig om clinical trials te doen, terwijl VectorY ook onderzoekt of het andere neurologische aandoeningen te lijf kan met zijn technologie.
VectorY Therapeutics is ruim twee jaar geleden opgericht door Sander van Deventer, die ook co-founder is van Forbion en eerder aan de basis stond van het Nederlandse biotechbedrijf Uniqure (voorheen Amsterdam Molecular Therapeutics), meldt Quote.
2. Crisp: 35 miljoen euro voor verssuper
Verssuper en MT/Sprout Challenger Crisp haalde opnieuw 35 miljoen op om door te groeien. Het grootste deel van het nieuwe kapitaal komt van bestaande investeerders als Keen Ventures, Target Global, Adriaan Mol (Mollie) en Vinted-baas Thomas Plantenga. Nieuwe investeerders zijn familiefondsen en ondernemers als Bas Beek (CompaNanny) en Sanne Manders (Flexport).
Oprichter Tom Peeters zegt in een persbericht dat deze ronde, een jaar nadat hij 75 miljoen ophaalde, wat meer tijd heeft gekost door het matige investeringsklimaat. De afgelopen maanden groeide Crisp 30 procent. Peeters verwacht in Nederland voor de zomer van 2024 quitte te draaien, in België een jaar later, zegt hij tegen Het Parool.
Lees ook: Tom Peeters (Crisp): ‘Een echt merk in vers voedsel, dat bestond nog niet’
3. Naïf: 23 miljoen euro voor duurzaam pamperen
Naïf, maker van duurzame verzorgingsproducten voor kinderen, haalde 23 miljoen euro op bij de Europese impact-investeerder Future Business Partnership (FBP). Oprichters Sjoerd Trompetter en Jochem Hes willen met het geld doorgroeien, ook in nieuwe markten, en nieuwe producten ontwikkelen.
Ze begonnen in 2014 als jonge vaders met Naïf en hebben inmiddels miljoenen producten verkocht, met 35 medewerkers en een omzet die de afgelopen vier jaar is vertienvoudigd. De nieuwe investeerder koopt DOEN Participaties uit. Dat was in 2019 ingestapt.
Lees ook: Hoe Naïf weer 10 keer groter wil worden met 23 miljoen vers kapitaal
4. Cradle: 22 miljoen euro voor sleutelen aan eiwitten
Stef van Grieken c.s. haalden op de valreep van november 22 miljoen euro op voor Cradle, hun in Delft en Zürich gevestigde startup die wetenschappers helpt eiwitten te ontwerpen en bouwen met AI. De series A-ronde werd geleid door bestaande investeerders Index Ventures en Kindred Capital en ook angels Adriaan Mol en ex-DSM-kopstuk Feike Sijbesma lapten bij.
Sinds de start in 2021 heeft Cradle bewezen dat zijn aanpak werkt, stelt Van Grieken tegenover MTSprout: een taalmodel trainen op eiwitten om zo biologen helpen alternatieve DNA-sequenties te ontwerpen. Het is nu tijd om het team uit te breiden met marketing en sales, maar ook extra AI-experts om de modellen verder te trainen. Cradle bouwt ook een lab in Amsterdam om zijn platform te testen.
5. Silverflow: 15 miljoen euro voor betaalnetwerken
Voormalig Adyen-coo Robert Kraal en zijn exAdyen-collega’s Anne Willem de Vries en Paul Buying haalden 15 miljoen op voor Silverflow, de clouddienst waarmee betaaldiensten, banken en grote webwinkels op een plek meerdere (credit)cards-netwerken kunnen beheren. Global Paytech Ventures, Picus Capital, Coatue, Crane Venture Partners, Inkef en enkele angel investors stapten in.
Silverflow is opgericht in 2019 en strikte Deutsche Bank als een van de eerste klanten. In 2021 haalde het ook al eens 15 miljoen euro op, maar de waardering is dit keer wel substantieel hoger, verzekert het. Het verse geld is nodig om in de VS, Azië en Australië verder te groeien. Waar Adyen, Stripe en de rest vooral goed zijn in de voorkant van het betaalproces, duikt Silverflow echt de backend in, waar de meeste systemen tientallen jaren oud zijn.
6. Artica: 12 miljoen voor auto-immuun middelen
Het Leidse biotechbedrijf Artica Therapeutics haalde 12 miljoen euro op om medicijnen te ontwikkelen voor patiënten die lijden aan ernstige ontstekings- of immunologische aandoeningen. De investeringsronde werd geleid door Thuja Capital en Seroba, samen met InnovationQuarter Capital en Biogeneration Ventures.
De investering wordt ingezet om kandidaat-medicijnen gereed te maken voor klinische validatie studies. Met de financiering kan Artica volgens ceo en medeoprichter Tjeerd Barf in ieder geval drie jaar vooruit. ‘We verwachten over een jaar of vijf tot zes de eerste klinische studies te kunnen gaan uitvoeren.’
7. Solvimon: 9 miljoen voor facturatieplatform
Nog meer ex-Adyenners haalden geld op (het lijkt wel PayPal in de polder): Kim Verkooij en Etienne Gerts hebben een half jaar na de start van hun b2b-facturatieplatform Solvimon 9 miljoen euro geregeld bij Northzone en een paar business angels. In plaats van standaard en elke maand exact dezelfde factuurtjes te sturen, kunnen gebruikers van Solvimon hun klanten (deels) naar verbruik laten afrekenen. Het systeem kan het gebruik bijhouden en automatisch facturen opstellen.
Solvimon heeft inmiddels de eerste klanten binnengehaald, waaronder bedrijfsdataleverancier Company.info, meldt Quote. Met het verse kapitaal wordt onder meer het huidige team van achttien man uitgebreid.
8. Holie: 1,75 miljoen voor gezonde graanontbijtjes
Voormalig MT/Sprout Challenger Holie haalde in amper twee dagen tijd 1,75 miljoen euro op via sharefunding. Het ontbijtmerk van Merick Schoute, Valentijn van Santvoort (beiden op de foto) en Marc Veltman mikte op minstens 1 miljoen euro om te investeren in naamsbekendheid en internationale groei.
Wat dat laatste betreft kijkt de startup likkebaardend naar het Verenigd Koninkrijk. ‘Een echt ontbijtgranenland en bovendien een land waar obesitas een serieus probleem is’, aldus Van Santvoort.
9. Journal Lab (Travel Diaries) haalt 1,2 miljoen op
Veerle Witte haalde met haar dagboek-startup Journal Lab 1,2 miljoen euro op. Witte begon in 2014 Travel Diaries, een online platform waar mensen een dagboek over hun reis konden bijhouden en vervolgens een fysiek fotoboek konden bestellen. Vorig jaar werd het verdienmodel omgegooid en sindsdien kunnen klanten een abonnement afsluiten.
Ook werd het aanbod uitgebreid naar baby- en zwangerschapsboeken onder de naam Baby Diaries. Met het verse kapitaal, grotendeels afkomstig van een nieuwe anonieme investeerder, wil Witte het aantal labels uitbreiden. Ook moeten de marketinginspanningen, voornamelijk in Engelstalige markten, worden vergroot.