1. VSParticle: 6,5 miljoen euro voor nanoprinters
Het Delftse VSParticle weet niet alleen hoe je in hoog tempo nanodeeltjes maakt, maar ook hoe je dat proces opschaalt naar industrieel niveau. Het bedrijf ontwikkelt en bouwt daarvoor nanoprinters en -generatoren.
Oprichters Andreas Schmidt-Ott, Tobias Pfeiffer en Aaike van Vugt, dromen ervan om zo in hoog tempo nieuwe materialen te ontsluiten. Die zijn nodig om de energietransitie te versnellen. NordicNinja en Plural hebben in augustus de nieuwe investeringsronde geleid. Die leverde 6,5 miljoen euro op.
Lees ook: Hoe een kleine oerknal kan leiden tot een nieuwe ASML
2. PeelPioneers krijgt 4 miljoen voor sinaasappelschillen
PeelPionieers verwerkt sinaasappelschillen tot nieuwe grondstoffen. Het is de missie van het Brabantse bedrijf om alle citrusresten te redden en om te zetten in waardevolle ingrediënten. Uit de schil, die voor 100 procent wordt hergebruikt, worden natuurlijke ingrediënten gehaald voor toepassingen in levensmiddelen, cosmetica en schoonmaakmiddelen.
Een hele berg investeerders blijkt daar ook wel brood in te zien. BOM Brabant Ventures, Doen Participaties, European Circular Bioeconomy Fund, Invest International en FMO Entrepreneurial Development Bank stapten in de nieuwe financieringsronde met 4 miljoen euro. Met die centen wordt de bestaande fabriek in Den Bosch opgeschaald en verduurzaamd. Ook komt er een ontwerp voor een nieuwe fabriek in het Spaanse Murcia.
3. 3,5 miljoen voor waterstofgeneratoren van Watermeln
Het Amsterdamse Watermeln, leverancier van waterstofgeneratoren, heeft ruim 3,5 miljoen euro aan funding opgehaald. Dat geld wordt onder meer gebruikt voor het opschalen en aanschaffen van waterstofgeneratoren voor de verhuur. Zo kunnen meer projecten, denk aan bouwplaatsen, festivals en laadpleinen die niet zijn aangesloten op het elektriciteitsnet, duurzamer van stroom worden voorzien.
De financiering komt van het Amsterdams Klimaat en Energiefonds (AKEF) en leasebedrijf Beequip. Vorig jaar scoorde het bedrijf al ruim 1,5 miljoen euro aan investeringen. Co-founders Jeff Wezel en Jasper Baltus willen waterstofgeneratoren toegankelijk en betaalbaar maken voor een breed publiek.
4. Solarge breidt productie zonnepanelen uit met 1,5 miljoen
Solarge, de Limburgse fabrikant van lichtgewicht, circulaire en pfas-vrije zonnepanelen, heeft 1,5 miljoen euro aan funding opgehaald. Daarmee wil het bedrijf de bestaande productie van de duurzame zonnepanelen in Weert opschalen en een tweede productiefaciliteit bouwen.
De centen komen deze keer van het Limburgs Energie Fonds (LEF). Eerder investeerden Phase2.earth en Orchard Participations – samen met bestaande investeerders onder wie Daan van der Vorm en Sytse Bouwer – al 3 miljoen in Solarge.
Solarge is in 2018 opgericht door Jan Vesseur, Huib van den Heuvel en Gerard de Leede. Door kunststof te gebruiken in plaats van glas, wegen de zonnepanelen 50 procent minder dan een gemiddeld exemplaar in de markt. Ook het hergebruik is hierdoor gemakkelijker.
Lees ook: Fabrikant van lichtgewicht zonnepanelen wordt zwaargewicht
5. 20face: 1,3 miljoen voor veilige gezichtsherkenning
Scaleup 20face is sinds 2017 actief in technologie voor gezichtsherkenning. Vooral voor locaties waar veel mensen gecontroleerd en snel naar binnen moeten. De spin-off van Universiteit Twente claimt dit bovendien te doen op een manier die de privacy waarborgt.
De technologie van 20face wordt al ingezet in diverse sectoren, zoals bij bedrijfsverzamelgebouwen, zorginstellingen en recreatie locaties. Onlangs is een project afgerond voor 23 locaties van FairPlay Casino.
Het bedrijf uit Enschede heeft eind augustus 1,3 miljoen opgehaald. Bestaande aandeelhouders, Value Creation Capital en Oost NL, stapten opnieuw in. Twinning Participaties treedt toe als nieuwe aandeelhouder. De centen worden gebruikt voor groei via nieuwe markten en partnerschappen en het versnellen van de ontwikkeling van de technologie.
6. Swipework haalt met videovacatures 650.000 euro op
Swipework ziet zich als de eerste TikTok voor de arbeidsmarkt: een ‘videojobplatform’ in de vorm van een app voor smartphones. Met behulp van videovacatures en kunstmatige intelligentie wil de Amsterdamse startup het zoeken naar een baan voor generatie Z ‘leuker, transparanter en gemakkelijker’ maken.
De startup is sinds september actief met een abonnementsformule voor bedrijven. De focus ligt nu op Noord-Holland en Utrecht. Daarna volgen het noorden en de rest van Nederland. De ambities strekken zich ook uit tot over de grens, eerst het Verenigd Koninkrijk en daarna de VS.
Oprichters zijn Niek van de Schootbrugge, Maarten ter Velde en Ferran Rohaan. De eerste funding van 650.000 euro komt van de Artific-groep.
Lees ook: TikTok van de arbeidsmarkt richt zich vooral op generatie Z