Sprout test (bijna) elke week een webtool die handig is voor ondernemers. Dit is nr. 44 in de serie reviews.
Wat is het?
Ideedock is een tool om ideeënwedstrijden te kunnen opzetten binnen je bedrijf. Je kunt mensen een beknopte of uitgebreide inzending laten doen voor een slogan, nieuw concept of oplossing voor een probleem bijvoorbeeld. Dat gebeurt anoniem, dus beoordeling is objectief. Het werkt via je eigen – desgewenst besloten – pagina bij Ideedock. De eerste challenge is gratis om op te zetten, daarna betaal je een bedrag tussen 89 euro (1 tot 50 deelnemers) en 799 euro (500-800 deelnemers) per maand. Met het eerste minipakket kun je 1 challenge per keer organiseren, de andere pakketten zijn onbegrenst.
Voor wie?
Elke ondernemer die weleens een ideeënwedstrijd organiseert voor zijn of haar personeel.
Hoe werkt het?
Maak een gratis account aan, klik op de bevestigingsmail en ga van start. Je kunt een minichallenge opzetten (inzendingen van maximaal vijf regels), of een normale challenge (onbeperkte lengte van inzendingen, uploaden van files mogelijk). Tik een kop, beschrijving en deadline, bepaal hoeveel winnaars er zijn en wat ze kunnen winnen. Daarna bepaal je hoe open de challenge is, dus of iedereen de wedstrijd kan bekijken op je eigen link (bijvoorbeeld http://sprout.ideedock.com) of dat het besloten is. Ook voer je in welke tekst mensen als introductie te zien krijgen, en je kunt logo’s toevoegen. Dan kun je mensen per mail uitnodigen om hun idee in te sturen. Zij krijgen een mail waarin staat wat de challenge is en welke prijzen ermee gewonnen kunnen worden. Als ze doorklikken komen ze in het dashboard (ze moeten dan wel even een account aanmaken om deel te nemen), en kunnen ze hun inzending doen door op de challenge te klikken.
Er zijn extra instellingen als het versturen van herinneringen als de deadline bijna verstrijkt, en het instellen van een administrator of manager als je er zelf niet continu mee bezig wilt zijn. Als organisator zie je in je dashboard altijd overzichtelijk per wedstrijd hoeveel keer ‘ie bekeken is en welke ‘solutions’ er zijn ingediend. Je kiest zelf wie toegang heeft tot de ingezonden ideeën, dus je kunt ervoor zorgen dat deelnemers elkaars ideeën kunnen zien om daar op verder te denken, of dat alleen jij ze als organisator kan lezen.
Als je liever de wedstrijdtool integreert in je eigen website, dan kan dat door de embedcode over te nemen. Dan kunnen bezoekers in de widget alle lopende wedstrijden zien en erop doorklikken als ze mee willen doen. Je kiest zelf vooraf wie er mee mag doen: iedereen, mensen met een mailadres van jouw bedrijf (bijvoorbeeld @sprout.nl) of invitation-only.
Wat zijn de voordelen?
Een handige manier om werknemers te stimuleren mee te denken over problemen en creatieve ideeën voor je bedrijf. De inzendingen zijn anoniem gedurende de wedstrijd, dus de beoordeling is objectief. Verder is het een tool die intuïtief in gebruik is, waardoor iedereen er makkelijk mee aan de slag kan, en blijft het voor jou als organisator ook erg overzichtelijk.
Wat zijn de nadelen?
Je moet concreet uitleg tikken bij je opdracht wil het meteen duidelijk zijn wat mensen moeten doen in het systeem. Dus bijvoorbeeld letterlijk: ‘typ in 5 zinnen je beste idee’ of ‘wat is volgens jouw de beste slogan voor ons bedrijf in 1 zin’. De prijs per maand is vrij hoog; je kunt je afvragen of je zelf geen andere methode kunt bedenken.
Conclusie?
Leuke tool om werknemers uit te dagen om mee te denken, en de ideeënwedstrijd overzichtelijk te houden. Wel prijzig.