Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Bij recruitmentplatform Heyu moeten werkgevers met de billen bloot

Startup van de Week Heyu wil met zijn recruitmentplatform de banenmarkt op zijn kop zetten door bedrijven te laten solliciteren bij baanzoekers. 'Wat ons uniek maakt, is dat we de professional centraal stellen.'

heyu recruitment janic makizodila
Foto: Heyu

Wat doet Heyu?

Weg met de cv’s weg met de sollicitatieprocedure zoals we die kennen: bij recruitmentplatform Heyu draait alles om de sollicitant en zijn of haar persoonlijkheid, cultuur, drijfveren en cognitieve vaardigheden.

En wat Heyu ook bijzonder maakt, is dat het die focus combineert met ‘omgekeerd solliciteren’: werkgevers solliciteren min of meer bij de kandidaten. Die staan anoniem en zonder geslacht, leeftijd of foto op het platform, wat weer helpt tegen de beruchte ‘bias’ bij sollicitaties.

Jobkandidaten – Heyu noemt ze liever professionals – kunnen een profiel aanmaken op Heyu.works. Daar test de professional allereerst zijn of haar persoonlijkheid, drijfveren en cognitieve kwaliteiten met assessments. Bedrijven kunnen op hun beurt aangeven naar wat voor type persoon zij op zoek zijn.

Maar Heyu maakt het spannender voor ze: ook het bedrijf zelf, of de manager die een nieuw teamlid zoekt, gaat door de assessmentmolen. Er waren al startups die je helpen bij het bepalen van zo’n strategische en persoonlijke fit, maar Heyu neemt ze op in een aantrekkelijk platform.

‘Wat ons uniek maakt, is dat we de professional centraal zetten’, zegt oprichter Janic Makizodila (28). ‘Bij alles wat we doen, moeten we die tevreden stellen. Zelfs als je niet meteen een baan zoekt, bieden we al veel waarde en zelfinzicht dankzij de assessments.’

Wie zitten erop te wachten?

Heyu richt zich om te beginnen op de branches sales & marketing, hr, consultancy, finance en IT. Op termijn moeten daar meer markten bijkomen.

Een kok die echt iets anders wil, kan via ons ontdekken dat hij het goed zou doen als data-analist

En die professionals, dat zijn niet per se personen met een bepaalde opleiding. ‘Als je kijkt naar de functies waarop ons platform zich richt, gaat het wel om white collar jobs, zeg maar kantoorbanen’, zegt Makizodila. ‘Maar omdat we puur inzetten op cultuur, drijfveren en cognitief vermogen doen diploma’s of werkervaring er minder toe. Een kok die echt iets anders wil, kan via ons misschien tot de ontdekking komen dat hij het heel goed zou doen als data-analist.’

Aan de werkgeverszijde verwacht Makizodila vooral bedrijven die zichzelf ‘durven te presenteren’. Ze moeten toch min of meer met de billen bloot. ‘Het is ook spannend, maar mensen willen ook gezien worden – aan beide kanten. We richten ons op bedrijven die overtuigd zijn van het belang van hun cultuur en zichzelf willen openstellen om talent aan te trekken.’

Wie zitten achter de startup?

Heyu komt als startup voort uit BookThat Group, de softwareontwikkelaar waarmee Makizodila en drie compagnons al andere online platforms hebben gebouwd. ‘We willen ook eigen concepten ontwikkelen en Heyu was iets waarmee we al lang rondliepen. Het is nu als aparte startup gelanceerd. Ik ben de oprichter en we hebben er een eigen team op zitten, dat vanuit BookThat Group en via externen volop ondersteuning krijgt.’

Makizodila zelf werkte voordat hij met ondernemen begon zelf bij een uitzendorganisatie. En daar ondervond hij aan den lijve dat diploma’s niet zaligmakend zijn.

‘Mijn manager daar zag mijn capaciteiten en gaf me carte blanche om processen te optimaliseren met allerlei nieuwe technologieën. Ik heb me daardoor in een heel andere richting kunnen ontwikkelen, heb ook een master gedaan in procesmanagement, met een focus op data science.’

Startup van de Week
Iedere week lichten we een veelbelovende startup uit. De Startup van de Week dingt ook mee naar de titel Startup van het Jaar. Benieuwd wie er kans maken? Lees eerdere Startups van de Week terug »

En als ‘uit de hand gelopen hobby’ voetbalt de startupondernemer dan ook nog bij Sparta Nijkerk. Aanvoerder is-ie zelfs bij de zaterdagamateur. ‘Het is vier keer in de week een goede uitlaapklep voor me. Ik geloof niet dat je van altijd maar achter elkaar door werken productiever wordt. Even lekker simpel tegen een bal aantrappen op het veld zorgt voor een gezonde balans.’

Wat is het verdienmodel van Heyu?

Voor werkzoekenden is Heyu gratis. Met werkgevers werkt Heyu op basis van no cure, no pay: die betalen een fee van 3.000 euro per gematchte kandidaat. Dat is aanmerkelijk minder dan ze kwijt zouden zijn aan bijvoorbeeld een recruiter, stelt Makizodila.

‘Natuurlijk willen we dat een bepaald percentage van de professionals op de site een nieuwe werkgever vindt, maar daar zijn we in dit stadium nog niet hard mee bezig. We doen aan sales, maar dat is geen kwestie van een product verkopen pushen, maar uitleggen waar we voor staan. Voor een filosofie waarin ze zich moeten herkennen en waarin ze mee willen gaan.’

Hoe ver is Heyu?

Na anderhalf jaar ontwikkelen ging in november het platform live. Meer dan 300 kandidaten hebben zich al aangemeld en het overgrote deel heeft de assessments al doorlopen. ‘Ik zit net te kijken: er is er echt maar één die helemaal niets heeft gedaan. We zijn ook langzaam begonnen met de marketing, eerst in onze eigen regio, maar we hopen vooral op mond-tot-mondreclame. Dat mensen elkaar vertellen: je moet eens die assessments op Heyu doen.’

Meer dan vijftig bedrijven hebben ook al een profiel aangemaakt, deels al voor de livegang. Smartphonehoesjes.nl, Trengo, AFAS, GetJobsDone: startups en scaleups, vaak uit de omgeving van Heyu, dat in Amersfoort kantoor houdt.

‘Maar nu komt er een gestage instroom op gang. Ook bedrijven horen of lezen over ons. En zij willen goede mensen op de juiste plek in hun organisatie hebben. Het zijn denk ik ook bedrijven die vooroplopen met employee branding. Ze willen de boot niet missen als ze deze nieuwe mogelijkheid zien.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Nog geld nodig?

Tot nu toe is spin-of Heyu gefinancierd vanuit de groep. Maar, best opmerkelijk, huisbankier Rabobank heeft de startup ook een lening verstrekt. ‘Ja, ze kunnen natuurlijk cijfers zien van de BookThat Group, maar die bestaat ook pas 2,5 jaar. Dus ze geloven echt in ons concept. Maar het is ook degelijk onderbouwd, met best veilige aannames. We kregen zelfs een grotere lening dan waar we aanvankelijk op hadden ingezet, om onze runway te verlengen.’

‘We kunnen de periode dus overbruggen tot we over een maand of zes een financieringsronde gaan doen. Daarover zijn we nu gesprekken gestart.’

Lees meer over recruitment: