Waar kennen we VirtuaGym ook alweer van? Van de twee broers Paul (rechts op foto) en Hugo, die beiden hun baan opzegden om in 2008 met het bedrijf Digifit te starten. Daarmee wilden ze als één van de eerste spelers in Nederland op de markt van het digitale sporten – voor het beeldscherm oefeningen doen – inspringen.
Wat begon als een idee om een Nederlandse Wii te lanceren, ontwikkelde zich uiteindelijk tot een virtueel fitnessplatform dat onder meer via een webapplicatie en mobiele apps direct aan consumenten wordt geleverd. Ook vinden de applicaties toepassing in de zakelijke markt (fitness centra en lifestylecoaches).
Met een eerste investering van het Dutch Creative Industry Fund (DCIF) bouwden de ondernemers de laatste jaren in alle stilte verder aan VirtuaGym. En dat betaalt zich uit: een groep van 2,5 miljoen actieve gebruikers en de komst van investeringspartner Sanoma Ventures, die opnieuw een duit in het zakje doet: 900.000 euro.
Wat zijn jullie belangrijkste stappen geweest in de laatste twee jaar?
Paul: “We hebben de tijd genomen om ons product te kunnen doorontwikkelen tot een verkoopbaar product. Ook is onze focus nu heel duidelijk: we weten nu dat we vol willen inzetten op de zakelijk markt voor onze groei. We merken dat er veel vraag is van leden vanuit sportscholen en mensen in de coachingsbusiness. Die benaderen ons of ze de tools kunnen gebruiken om mensen te begeleiden. Daarom zijn we een Virtua-systeem gaan ontwikkelen voor sportscholen, waar we eerst pilots mee hebben gedraaid, en dat we verder in de markt gaan zetten. Om ons platform op maat te maken voor sportscholen hebben we een administratiesysteem moeten bouwen en ook een lessenplanner, waarop leden met hun mobiel lessen kunnen boeken. Ook moet de clubeigenaar kunnen zien wat er aan de hand is, welke coaches populair zijn en welke lessen het goed doen. We hebben nu in de tientallen sportscholen die ons product afnemen een verdienmodel op basis van een licentieprijs. ”
Hoe hebben jullie al die gebruikers weten te krijgen?
“We werken via een freemium model. Iemand die gratis lid wordt, kan in de belangrijkste functies van het systeem. We hebben ervoor gekozen het free-gedeelte redelijk groot te houden om zoveel mogelijk gebruikers aan ons te binden. We willen eerst bewijzen dat we waardevol zijn en mikken pas later op converteren. We willen het initiatief bij de gebruiker laten, als de gebruiker meer wil, dan geeft ons systeem dat aan. We hebben ons nog niet actief bezig gehouden met het e-mailen van gratis gebruikers, maar dat is iets waar we de komende tijd meer op in gaan zetten. Ook kijken we naar de mogelijkheid om one time-payments te introduceren.”
Wat gaan jullie met het investeringsgeld doen?
“In principe hadden we geen investeringen nodig om te blijven draaien. Om echter gas te geven op de ontwikkeling en de sales- en marketingactiviteiten, is zo’n extra financieringsronde nodig. We zitten nu met een team van ongeveer 13 tot 15 man, veelal technologiemensen. We willen flink inzetten op uitbreidingen internationaal en daarbij selectief kijken naar de markten waar onze app actief wordt gedownload. Dat zijn Brazilië en Amerika in eerste instantie. De focus ligt op de Portugees en Engelssprekende wereld voor ons. In Nederland zit bijvoorbeeld 10 procent van onze gebruikers. In Brazilië een derde van ons totaal. Toevallig ben ik er in november op handelsmissie geweest. Het is de tweede fitnessmarkt in de wereld en dus heel interessant voor ons. Ook de VS is erg belangrijk voor ons. Je merkt dat de markt er rijper is dan hier, de adaptiveness voor dit soort technologie is erg groot. In principe blijven we alles nog vanuit hier in Nederland doen. We willen de groei realiseren via samenwerkingen met buitenlandse partners, zoals fitnessorganisaties en grote distributeurs.”