Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Mathys van Abbe zoekt na het faillissement van Kinder vers kapitaal – en klanten

Door gebrek aan financiering is Kinder, het goededoelenplatform van Mathys van Abbe, failliet gegaan. Na een deal met de curator werkt de ondernemer aan een doorstart.

Geruisloos blijkt Kinder, het platform waarmee Mathys van Abbe donateurs helpt om de meest effectieve goede doelen te selecteren, eind juli failliet te zijn gegaan. Bij gebrek aan nieuwe funding. De ondernemer had vorig jaar nog – tijdens corona – vers kapitaal opgehaald bij bestaande investeerders. Daar vertelde hij in september nog enthousiast over, maar dit voorjaar kwam het einde van de runway toch weer in zicht. Toen onderhandelingen met een nieuwe aandeelhouder afketsten, restte Van Abbe (ook bekend als oprichter van Mobypicture) weinig anders dan het faillissement aan te vragen.

Dat vertelt hij MT/Sprout na een veelbewogen dag. Van Abbe blijkt, ruim een maand nadat het faillissement is uitgesproken, zojuist met de curator rond te zijn over de overname van de IP en goodwill van Kinder. Daarmee heeft hij in feite zijn bedrijf weer terug. Die deal leek hem ook het moment om de rest van de wereld te laten weten waar hij de afgelopen maanden druk mee is geweest. En dat hij ook wel wat nieuwe klanten kan gebruiken voor zijn andere bedrijf, Tag The Love. Dat is begrijpelijkerwijs niet zonder kleerscheuren (lees: met onbetaalde rekeningen) uit het faillissement gekomen.

‘Ongelofelijk hoe veel mijn bericht werd gedeeld’, zegt Van Abbe, die na het interview al een serieuze call heeft met een potentiële nieuwe klant. ‘Het is eigenlijk de omgekeerde wereld: op het dieptepunt van corona heb ik een keer mijn hulp aangeboden via LinkedIn, en echt wat kunnen betekenen met een gesprek, introductie of aanbeveling. Nu merk ik op mijn beurt dat mensen het appreciëren als je je open opstelt en hulp vraagt. Maar ik wilde eerst het faillissement zo goed mogelijk afronden. Er zijn toch mensen die gedupeerd zijn geraakt doordat de schulden achterblijven in de boedel.’

Lees ook: Mathys van Abbe trekt zelf de portemonnee om Kinder door corona te loodsen

Je donatieplatform leek corona te overleven – sowieso een tijd van empathie. Wat ging er mis?

‘Voor de goede orde: ik beschouw Kinder niet als mislukt. Het is in vier jaar tijd geëvolueerd van een donatie-app waarmee je à la Tinder kon swipen om te doneren aan de beste goede doelen, naar een veelomvattend data-platform waarmee we goede doelenorganisaties analyseren op hoe effectief ze zijn. We besloten om te gaan bouwen aan hét keurmerk voor de goededoelenwereld. Zo willen we de sector naar een hoger plan tillen, organisaties feedback geven over verbeterpunten en ze helpen bij hun marketing: gevers willen weten waar hun geld effectief wordt besteed. Maar dat bouwen, dat analyseren kost veel tijd en mankracht, terwijl de app nooit live is gegaan en we ook geen 100.000 donateurs hebben verzameld om van de kickbacks van de goede doelen te kunnen leven.

Er moest dus voortdurend geld bij?

‘Ja, daarvoor hadden we 10 externe aandeelhouders en geldleners verzameld die geloven in ons model. Met drie van hen heb ik vorig jaar nog ruim een half miljoen in Kinder geïnvesteerd. We hebben 150 vrijwilligers die de analyses doen via ons framework, we werken daarvoor internationaal samen met verschillende universiteiten, maar de ontwikkeling van alle technologie en de communicatie met alle goede doelen kostte toch circa 50.000 euro per maand. Aan sales en marketing zijn we nog helemaal niet toegekomen, daar misten we simpelweg de resources voor. Pas net kwamen een aantal samenwerkingen van de grondVorige zomer wisten we dus al dat we tot eind maart de tijd hadden om een nieuwe investering op te halen. Die runway is nog iets verlengd doordat we NOW-steun konden aanvragen, maar in juli was het toch einde verhaal.’

Je had toch goede hoop op nieuwe investeerders, de laatste keer dat we je spraken

‘Klopt, ik ben een maand of 6 in gesprek geweest met een informal met wie het aanvankelijk leek te klikken. Dat ging over 1,4 miljoen euro en we hadden echt de overtuiging dat het zou gaan lukken. Maar eind juni werd toch duidelijk dat we over teveel zaken anders dachten. Op zich waren we het erover eens dat we de organisatie zo snel mogelijk break even moesten zien te krijgen. Maar het ging me af en toe te kort door de bocht, er bleef te weinig ruimte om de juiste product-market-fit te gaan vinden.’

Lees ook: Mathys van Abbe trekt zelf ook portemonnee voor zijn donatie-startup

En je had toen de gesprekken afketsten geen partij achter de hand?

‘Niet op zo’n korte termijn. Ik had aanvankelijk het gevoel: ik zit nu aan tafel met de mensen met wie ik dit wil doen. Nu het aan de late kant is geklapt, kan ik kritisch naar mezelf in de spiegel kijken en vaststellen: 6 maanden onderhandelen is echt te lang.’

Je hebt het faillissement zelf aangevraagd

‘Ook vanuit de verantwoordelijkheid die ik had naar mijn medewerkers – het ging om 13 personen, samen goed voor 9 Fte. Bij een faillissement worden ze via het UWV doorbetaald, ik wilde ze niet met een loonvordering opzadelen en vind dat ook bestuurlijk niet juist. Het was niet zo dat schuldeisers stonden te dringen, de curator heeft een rondje gemaakt en de partijen hebben zich gemeld. De Belastingdienst is natuurlijk een grote crediteur, de partijen die geld hebben geleend. Waaronder ikzelf, mijn andere bedrijven Mobypicture en Tag the Love hadden ook nog vorderingen, maar die heb ik niet ingediend.’

Het lijkt alsof Kinder ondertussen kon doordraaien

‘Met toestemming van de curator. Zo’n platform moet natuurlijk in de lucht blijven om verkoopbaar te zijn. En bij de rechter-commissaris werd ook snel duidelijk: dit platform is goed voor de wereld, dit is geen foute club die kopje ondergaat. Op de zitting gingen de curator en rechter-commissaris al meedenken over wat en hoe. Het waren ook geen enorme kosten voor de boedel: de hostingkosten en andere clouddiensten heb ik persoonlijk overgenomen. ‘

Je spreekt in de tegenwoordige tijd over Kinder, dat klinkt alsof je aan een doorstart werkt?

‘Die is er al: vanochtend heb ik de IP en goodwill gekocht van de curator. De boedel bevatte verder behalve schulden alleen inventaris – een paar beeldschermen – en voorraad, die was er ook niet. Ik heb een bod gedaan, de curator had al gepolst of de investeerders mee wilden werken aan een doorstart. Sommigen zeiden: we willen wellicht meedoen in de doorstart van Kinder, maar alleen als Mathys meedoet.’

Je begint met de ‘schone lei’ waar zo vaak kritiek op is: je loost je schuldeisers en werknemers

‘Behalve dat ik echt erop inzet mijn kernteam weer aan me te kunnen binden zodra ik weer funding heb gevonden. Ze werken nu in feite nog voor de curator, maar dat loopt binnenkort af. En hetzelfde geldt voor de aandeelhouders: die heb ik aangeboden om een percentage in het nieuwe bedrijf te krijgen als een soort van geste. Zonder hen waren we nooit zo ver met de infrastructuur gekomen, dat zal ik niet vergeten.

Wat heb je nu nodig om Kinder weer vlot te trekken?

‘Er ligt nu een uitgekleed scenario waarvoor we 4 ton zoeken. Dat moet voldoende zijn om het model 12 maanden uit te laten kristalliseren, aan sales te doen en een beter gevoel te krijgen voor wat werkt en wat converteert. We zijn blij als we één partij vinden, maar we willen de funding ook wel opknippen in 2 of 3 tickets.’

Het lijkt ons dat je nu anders onderhandelt met potentiële investeerders

‘Ja, ik heb er zeker van geleerd. De partij waarmee het misliep, was via een aandeelhouder erbij gehaald. Dat zorgde in feite voor ruis: het bleek dat mijn verhaal niet 100 procent was wat hij had verwacht. Ik ga dus meer tijd en energie erin steken om zo vroeg mogelijk mijn visie neer te leggen. Punt twee: ik zou nooit meer met een te grote groep aandeelhouders willen werken. Om die op een lijn te krijgen en te houden, dat kost echt veel moeite. Maar ik heb goede hoop dat het gaat lukken. De energie is er, we hebben laten zien dat er een enorme tractie en conversie mogelijk is via Kinder. Voor mij is het de keuze: ga ik dit accepteren en het verlies nemen, of ga ik het ombuigen naar iets moois?’

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Tag The Love

Met Mobypicture vestigde Mathys van Abbe zijn naam op Twitter en andere toen nog prille sociale media, met Tag The Love bouwt hij websites voor klanten op deels zelf ontwikkelde technologie. Het vlaggenschip is Create, een tool waarmee gebruikers heel makkelijk content kunnen maken en delen. Je trekt heel makkelijk plaatjes, (YouTube)video’s of andere content naar binnen, verrijkt die en zet hem uit over de vele sociale mediakanalen. Vooral dat gebruiksgemak en de mogelijkheid om die stroom te plannen, maakt Tag The Love tot een soort Hootsuite 2.0.