Wat is Appacar?
Een deelauto huren die je niet hoeft op te halen, maar die bij je voor de deur wordt afgeleverd? Startup Appacar (spreek uit: app a car) ziet er een verdienmodel in. Gebruikers kunnen via de Appacar-app een auto bestellen, van een compacte wagen tot een busje, en een aflevermoment kiezen. Afhankelijk van het type bundel dat gebruikers kiezen, kunnen ze binnen 1 tot 3 uur een auto voor de deur afgeleverd krijgen, vertelt oprichter en ceo Maarten Neeskens. Medio volgend jaar moet dat voor gebruikers in stedelijke gebieden zelfs zijn verkort naar vijftien minuten. Na gebruik kunnen klanten de auto’s weer laten ophalen door Appacar-medewerkers.
Een team bezorgers levert de auto’s bij gebruikers af. Na het afleveren van de auto verplaatst de bezorger zich met een meegebrachte e-step of vouwfiets terug naar kantoor. Ook heeft Appacar een elektrisch busje door de stad rijden, die continu bezorgers oppikt. Appacar-bezorgers zijn geen zzp’ers, maar krijgen gewoon een contract. ‘We hebben niet het Deliveroo-, maar het Takeaway-model’, legt Neeskens de Rijnlandse benadering uit.
Appacar bezit zelf geen auto’s. Voor de levering van de vloot werkt de startup samen met autoverhuur- en deelbedrijven. Welke, dat wil hij niet zeggen. Op dit moment stelt de startup toegang te hebben tot 1.500 auto’s. Het is de bedoeling dat de vloot medio volgend jaar gegroeid is naar 5- tot 7.000 wagens. Een deel van de vloot is elektrisch, vertelt Neeskens. Het gaat daarbij om de compacte en familie-auto’s. De stationwagens en bussen uit de vloot rijden nog veelal op benzine, ‘want die zijn nog amper elektrisch te verkrijgen’.
Neeskens strijdt tegen de talloze stilstaande auto’s die onze steden rijk zijn. ‘Als meer mensen ervoor kiezen geen auto voor de deur te hebben staan, kunnen kinderen makkelijker op straat spelen, valt er meer te genieten en wordt de leefbaarheid van de stad vergroot.’
Wie zit erachter?
Neeskens is de enige oprichter van het in Utrecht gevestigde bedrijf. Hij is al 25 jaar actief in de markt van duurzame mobiliteitsoplossingen. Al in 1992 begon hij in Nederland met het promoten van het concept van elektrische auto’s. Hij heeft zich de jaren daarop gericht op de promotie van elektrische fietsen, richtte een autodeelplatform op, een investeringsbedrijf en diverse concerns die software leveren aan deelbedrijven.
De ondernemer kreeg met het idee voor Appacar enkele jaren geleden, toen een klant met spoed een auto nodig had. ‘We hebben toen een reserve-deelauto bij hem voor de deur gezet, waar hij zo blij mee was dat ik er een kans in zag.’ Op dit moment werken er acht mensen voor Neeskens.
Wie zitten erop te wachten?
Appacar richt zich op mensen die oren hebben naar de gemakken van deelmobiliteit, om bijvoorbeeld parkeer-, belasting- en verzekeringskosten te besparen. Toch waren zij tot dusver terughoudend, vanwege de onzekerheid dat er geen auto beschikbaar is op het moment dat ze er eentje nodig hebben.
Onze gebruikers laten zich leiden door kosten en gemak
‘Het gaat om mensen die maximaal 10.000 kilometer per jaar rijden en de zekerheid willen dat ze een auto voor de deur krijgen’, zegt Neeskens. ‘Dit is een andere groep dan de early adopters van deelmobiliteit. Zij maken uit milieu-overwegingen al gebruik van deelauto’s, terwijl deze groep zich meer laat leiden door kosten en gemak.’
Hoever is Appacar?
Na twee jaar testen in Tilburg en Den Bosch werd de app begin deze maand gelanceerd in het centrum van Amsterdam. De eerste driehonderd gebruikers hebben een bundel afgesloten en de startup wil de capaciteit er volgende maand al opschroeven naar duizend beschikbare bundels.
Voor het einde van het jaar wil Neeskens ook live gaan in Tilburg, Den Bosch, Den Haag, Rotterdam, Utrecht en Breda. In de loop van volgend jaar moeten alle grote en middelgrote steden van het land volgen. Het wordt dan ook mogelijk om in de ene stad een auto op te halen, ermee naar een andere stad te rijden en deze daar weer in te leveren.
Wat is het businessmodel?
Appacar biedt gebruikers verschillende soorten bundels aan, waarbij zij afhankelijk van het pakket een bepaald aantal gebruiksuren, kilometers en aflevermomenten krijgen. Energie of brandstof is inclusief, laat Neeskens weten. De startup vermarkt zijn bundels voor 149 euro, 259 euro en 479 euro.
Binnen drie jaar willen we winstgevend zijn
Een deel van het geld van de pakketten vloeit toe naar de autobedrijven, die de vloot in handen hebben. De rest gaat naar Appacar. Het doel is om volgend jaar tussen de 10- en 15.000 bundels uitgezet te hebben, vertelt de ondernemer. ‘Binnen drie jaar willen we winstgevend zijn.’
Nog geld nodig?
Er zitten al ‘enkele tonnen’ aan opstartkapitaal in het bedrijf, vertelt Neeskens. Het gros daarvan is afkomstig van grootaandeelhouder Neeskens zelf, die via zijn participatiebedrijf Infinidea Ventures investeerde. Samenwerkende software- en autobedrijven hebben in natura geïnvesteerd.
Neeskens heeft grootse plannen: hij wil een flinke marketingcampagne houden om de uitrol in nieuwe steden te promoten. Om dat klaar te spelen, is hij op zoek naar een strategische investeerder, dus iemand uit de branche, die dit jaar idealiter 5 ton kan inleggen en volgend jaar 1 tot 1,5 miljoen euro.