Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

‘Ga open en eerlijk om met consumentendata’

Crowdfundingpionier Pim Betist gaat in een column in op het beheren en behandelen van consumentendata. De groeiende stroom aan online vergaarde klantgegevens, ook wel Big Data genoemd, vraagt volgens hem om een open en eerlijk beleid. Bedrijven moeten leren van crowdfunding en crowdsourcing.

Een aantal weken geleden stond ik voor de uitdaging een ronde tafel discussie over Big Data te leiden. Aan de ronde tafel zaten vertegenwoordigers van multinationals, datadeskundigen en social media experts. Het kennisniveau was hoog. Zo ook de vastberadenheid van de mensen in de zaal om een beter begrip te krijgen van de kansen en bedreigingen die de toenemende hoeveelheid aan data met zich mee brengt. De ochtend heeft mij geïnspireerd en doen inzien dat de lessen die we geleerd hebben van crowdfunding ook van toepassing zijn op Big Data.
 
Bedrijven met meer dan 1000 werknemers verwerken gemiddeld 235 terrabyte aan data. Het verbaast mij daarom niks dat managers zich af vragen wat ze met deze schat aan informatie kunnen doen. Kunnen ze data wizards inzetten om hun bedrijfsprocessen te optimaliseren? Data verkregen via social media gebruiken om  producten of diensten aan te passen aan het gedrag van hun klant? Wat zou dat met de winst doen? Juist ja! Waar vinden we die wizards?

Spagaat

Maar er zijn ook risico’s. Marketing en IT directeuren zitten in een spagaat. Consumenten willen zowel gemak als privacy. Het is fijn dat we op kieskeurig.nl precies kunnen zien waar we de beste deal krijgen. Geconfronteerd worden met reclames die ons wijzen op ons overgewicht, omdat we via een zoekmachine gezocht hebben naar de dichtstbijzijnde snackbar, vinden we echter storend. We willen de lusten, niet de lasten. En wij -de klant- zijn nog steeds koning.
 
Hoe kunnen bedrijven dan inspelen op de evidente kansen van Big Data, zonder de klant daarmee in het harnas te jagen? De antwoorden vinden we binnen drie gouden regels van crowdfunding en crowdsourcing:

1. De consument kiest op basis van mogen, niet moeten

Neem een crowdfunding project waar je verplicht aan mee moet doen. Bijvoorbeeld de belastingdienst. Niet erg populair. En zo is het met alles waar een verplichting aan kleeft. Vooral als de verplichting niet duidelijk wordt gecommuniceerd. Ongevraagd persoonlijke informatie gebruiken om je aanbod te verbeteren voelt voor de consument vaak als een mes in de rug. Geef je de consument de optie om mee te doen aan een onderzoek, dan verandert dit de situatie ten gunste van zowel het bedrijf als de consument.

2. Geven en nemen

Threadless is er groot mee geworden. Designers geven hun T-shirt ontwerp, de community selecteert de mooiste. Threadless verkoopt ze en de designers delen mee in de winst. Deze gouden regel van geven en nemen is cruciaal met Big Data. Hij wordt vaak over het hoofd gezien. Behalve winst kan je ook kennis delen. Neem het financieel dagboek van ABN Amro. Daarin kan je in een oogopslag eigen uitgaven vergelijken met die van je peers. Interessante informatie, speciaal voor jou gemaakt door de crowd en ABN AMRO.

3. Volledige transparantie

Crowdfunding zou niet werken als niet compleet inzichtelijk zou zijn waar het opgehaalde bedrag  voor gebruikt wordt. Investeerders willen precies weten waar ze aan beginnen. Zo werkt het ook met Big Data. Laat je klant weten waar hun gegevens voor worden gebruikt.
 
Deze drie gouden regels zijn terug te brengen naar een enkel begrip namelijk gelijkwaardigheid. Bedrijven moeten zich beseffen dat de crowd net zo groot, zo niet groter is dan zijzelf. Bedrijven die op een gelijkwaardige basis de relatie aangaan met hun klant komen geheid als winnaars uit de strijd.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Pim Betist is de oprichter van Sellaband en Africa Unsigned, crowdfunding platformen voor muziek. Als columnist schrijft hij eenmaal per kwartaal voor Sprout.

Lees zijn eerdere bijdrages ‘Crowdfunding is een hype’ en ‘Crowdfunder, wat bezielt je?’