Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zo neem je een werknemer aan

De perfecte kandidaat is gevonden. De enige nog te nemen drempel is onderhandelen over de arbeidsvoorwaarden. Dan wachten je nog een paar administratieve taken.

Deel 4 van het werving & selectieproces: een nieuwe werknemer aannemen.

Je zocht een nieuwe werknemer en na een grondige sollicitatieprocedure heb je de perfecte kandidaat gevonden. Alleen het ondertekenen van het arbeidscontract staat nog tussen jou en de nieuwe werknemer in. Daar gaan dan nog de onderhandelingen over het salaris en de secundaire arbeidsvoorwaarden aan vooraf. Vergeet verder niet de administratieve rompslomp goed te regelen. Ondernemer in Business geeft een paar handige tips waar je op moet letten bij de laatste stap voor het aannemen van een nieuwe medewerker.

Salarisonderhandelingen

Zoektocht naar nieuwe werknemer

Komende weken presenteert Ondernemer in Business iedere week een nieuw onderdeel van het werving & selectieproces op Sprout.nl.

Vandaag deel 4: aannemen
Deel 3: sollicitatiegesprekken
Deel 2: sollicitatiebrieven
Deel 1: vacature Als ondernemer kun je lang niet altijd terugvallen op een hr-afdeling. Zeker bij de wat kleinere bedrijven doet de ondernemer zelf de salarisonderhandelingen. Je wilt de sollicitant geen aanbod doen waar hij van in de lach schiet, maar je wilt hem ook niet ver boven marktconform zitten. Een salarisschaal biedt hierbij vaak een uitkomst. Heb je die echter (nog) niet? Bekijk dan wat jouw collega-ondernemers betalen aan werknemers met een soortgelijke functie. Let wel op dat je ook ervaring en opleidingsniveau mee laat wegen in de hoogte van het salaris.

Naast het salaris zijn er ook nog andere financiële arbeidsvoorwaarden die een baan aantrekkelijk maken. Een dertiende maand, winstdeling of verhoogd vakantiegeld behoren tot de mogelijkheden. Maar ook een bonus op basis van bijvoorbeeld behaalde targets en getoonde competenties kan voldoende stimulans geven.

Secundaire arbeidsvoorwaarden uitonderhandelen

Naast het salaris en de bonus zijn er nog ontelbaar veel secundaire arbeidsvoorwaarden waar over valt te onderhandelen. Wellicht kun je de werknemer niet een riant salaris aanbieden, maar valt er veel te compenseren door de secundaire arbeidsvoorwaarden aantrekkelijker te maken. Veelvoorkomende voorwaarden zijn:

Onderhandeltermijn

Zeker wanneer je beoogde nieuwe werknemer momenteel nog een andere baan heeft, is het zaak de onderhandelingen tijdig af te ronden. Een kandidaat zal zijn huidige baan pas opzeggen als hij bij jou het contract heeft ondertekend. Door dat vóór het einde van de maand af te ronden, houd je de opzegtermijn van gemiddeld één tot twee maanden zo kort mogelijk.

Loonheffingennummer aanvragen

Word je van zzp’er een werkgever? Oftewel, is dit de eerste werknemer die je aanneemt als ondernemer? Vergeet dan niet om jouw bedrijf bij de Belastingdienst aan te melden als werkgever. Je ontvangt dan een loonheffingennummer waarmee je loonheffing op het salaris van je werknemer moet inhouden.

Bewaren na de sollicitatie

De werknemer heeft het arbeidscontract ondertekend, alles is nu geregeld. Let echter wel op dat je vanaf dit moment een aantal administratieve plichten erbij hebt gekregen. Het gaat hierbij voornamelijk om het opzetten en bijhouden van het personeelsdossier en de salarisadministratie. Direct bij de aanstelling ben je verplicht om – indien aanwezig- een aantal zaken direct op te slaan en te bewaren:

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.


De onderhandeling over de arbeidsvoorwaarden heeft goed uitgepakt. De nieuwe werknemer begint over een aantal weken. De laatste stap in het werving & selectieproces is het inwerken van de nieuwe werknemer. Volgende week lees je op Sprout.nl de tips om de nieuwe werknemer in te werken.
Op Ondernemer in Business vind je het volledige stappenplan voor het werving & selectieproces.