Deel 4 van het werving & selectieproces: een nieuwe werknemer aannemen.
Je zocht een nieuwe werknemer en na een grondige sollicitatieprocedure heb je de perfecte kandidaat gevonden. Alleen het ondertekenen van het arbeidscontract staat nog tussen jou en de nieuwe werknemer in. Daar gaan dan nog de onderhandelingen over het salaris en de secundaire arbeidsvoorwaarden aan vooraf. Vergeet verder niet de administratieve rompslomp goed te regelen. Ondernemer in Business geeft een paar handige tips waar je op moet letten bij de laatste stap voor het aannemen van een nieuwe medewerker.
Salarisonderhandelingen
Zoektocht naar nieuwe werknemer
Komende weken presenteert Ondernemer in Business iedere week een nieuw onderdeel van het werving & selectieproces op Sprout.nl.
Vandaag deel 4: aannemen
Deel 3: sollicitatiegesprekken
Deel 2: sollicitatiebrieven
Deel 1: vacature Als ondernemer kun je lang niet altijd terugvallen op een hr-afdeling. Zeker bij de wat kleinere bedrijven doet de ondernemer zelf de salarisonderhandelingen. Je wilt de sollicitant geen aanbod doen waar hij van in de lach schiet, maar je wilt hem ook niet ver boven marktconform zitten. Een salarisschaal biedt hierbij vaak een uitkomst. Heb je die echter (nog) niet? Bekijk dan wat jouw collega-ondernemers betalen aan werknemers met een soortgelijke functie. Let wel op dat je ook ervaring en opleidingsniveau mee laat wegen in de hoogte van het salaris.
Naast het salaris zijn er ook nog andere financiële arbeidsvoorwaarden die een baan aantrekkelijk maken. Een dertiende maand, winstdeling of verhoogd vakantiegeld behoren tot de mogelijkheden. Maar ook een bonus op basis van bijvoorbeeld behaalde targets en getoonde competenties kan voldoende stimulans geven.
Secundaire arbeidsvoorwaarden uitonderhandelen
Naast het salaris en de bonus zijn er nog ontelbaar veel secundaire arbeidsvoorwaarden waar over valt te onderhandelen. Wellicht kun je de werknemer niet een riant salaris aanbieden, maar valt er veel te compenseren door de secundaire arbeidsvoorwaarden aantrekkelijker te maken. Veelvoorkomende voorwaarden zijn:
-
Extra vakantiedagen en / of ATV-dagen
-
Contractduur en intentie voor vast contract
- Auto van de zaak
- Flexibele werktijden en / of thuiswerkplek
Onderhandeltermijn
Zeker wanneer je beoogde nieuwe werknemer momenteel nog een andere baan heeft, is het zaak de onderhandelingen tijdig af te ronden. Een kandidaat zal zijn huidige baan pas opzeggen als hij bij jou het contract heeft ondertekend. Door dat vóór het einde van de maand af te ronden, houd je de opzegtermijn van gemiddeld één tot twee maanden zo kort mogelijk.
Loonheffingennummer aanvragen
Word je van zzp’er een werkgever? Oftewel, is dit de eerste werknemer die je aanneemt als ondernemer? Vergeet dan niet om jouw bedrijf bij de Belastingdienst aan te melden als werkgever. Je ontvangt dan een loonheffingennummer waarmee je loonheffing op het salaris van je werknemer moet inhouden.
Bewaren na de sollicitatie
De werknemer heeft het arbeidscontract ondertekend, alles is nu geregeld. Let echter wel op dat je vanaf dit moment een aantal administratieve plichten erbij hebt gekregen. Het gaat hierbij voornamelijk om het opzetten en bijhouden van het personeelsdossier en de salarisadministratie. Direct bij de aanstelling ben je verplicht om – indien aanwezig- een aantal zaken direct op te slaan en te bewaren:
- Kopie van het identiteitsbewijs
- Formulier loonheffingskorting
- arbeidsovereenkomst en de arbeidsvoorwaarden
- functieomschrijving
- Het cv
De onderhandeling over de arbeidsvoorwaarden heeft goed uitgepakt. De nieuwe werknemer begint over een aantal weken. De laatste stap in het werving & selectieproces is het inwerken van de nieuwe werknemer. Volgende week lees je op Sprout.nl de tips om de nieuwe werknemer in te werken.
Op Ondernemer in Business vind je het volledige stappenplan voor het werving & selectieproces.