1. Waarom krimpt de economie?
Hoe komt het dat de Nederlandse economie tot één van de slechtste van Europa behoort? Analist Mathijs Bouman van Z24 gaat op zoek naar de oorzaak: “Nederland komt van de 21 landen als slechtste uit de bus. In geen van de andere landen viel de economie zo hard terug. In Spanje (0,3 procent krimp) en Italië (-0,2 procent) en zelfs in Portugal (-0,8 procent) daalde het bbp minder dan de 1,1 procent van Nederland. In onze buurlanden was zelfs geen sprake van krimp (België) of zelfs lichte groei (Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk). De grote vraag is: waarom krimpt Nederland zo hard? Hier vier redenen:
1. Nederland deint wilder op en neer
Met een economie die voor een groot deel afhankelijk is van de export, is Nederland zeer gevoelig voor veranderingen in de wereldeconomie. Als Europa in een dipje zit, zit Nederland in een depressie.
2. Vraaguitval in binnenland
In de eerste helft van dit jaar kon de sterke export de zwakke binnenlandse vraag nog maskeren. Maar in het derde kwartaal niet meer. De consument gaf 1,8 procent minder uit dan een jaar eerder. De investeringen daalden zelfs met 6,4 procent.
3. Politieke onrust
Het is moeilijk hard te maken, maar het lijkt waarschijnlijk dat de Nederlandse consument en investeerder deze zomer ook geschrokken is van de onmacht van de politiek om een stabiele regering te vormen.
4. Het is een momentopname
Ter relativering van het beroerde kwartaalcijfer: het is maar een momentopname. Toevallige en tijdelijke factoren kunnen een grote rol spelen. Van multinationals die hun investeringen even uitstelden, tot consumenten die wachten op de iPhone 5, een kwartaal is zo bedorven.
2. Wie winnen New Venture en Get in the Ring?
Het is deze week Global Entrepreneurship Week. Dat betekent veel evenementen in Nederland voor ondernemers. Ondernemerswedstrijd New Venture hield donderdag haar eerste ronde van dit jaar, de zogenaamde plannenwedstrijd. Nieuw dit jaar is de ANWB Mobiliteitsprijs, voor ondernemers die oplossingen bedenken voor een veiligere, schonere en snellere dorstroming van het verkeer. Proov Unplugged E-mobility won deze nieuwe prijs. Andere winnaars zijn DOCTec Inc., Innofuse, Minus 9, MOCS, ReConduit Technologies, Squeeze-IT, Tab App, Rog. De publieksprijs ging naar Personalitee.
Woensdag won in Rotterdam het Italiaanse Risparmio Super de pitchwedstrijd Get in the Ring. In echte battles traden hier acht Europese finalisten tegen elkaar in de arena. Ook de Nederlandse startups Innovader en Holland Haptics deden mee.
3. Spotify is drie miljard waard
Het Zweedse internetbedrijf Spotify krijgt een kapitaalinjectie van 100 miljoen dollar van een groep investeerders onder leiding van zakenbank Goldman Sachs. Dat meldt de Financial Times. Daarmee is het bedrijf, dat muziek op internet aanbiedt, gewaardeerd op drie miljard dollar. Met deze marktwaarde belandt Spotify in de top van private internetbedrijven en voegt het Europese bedrijf zich bij gevestigde namen als microblog Twitter en reissite Airbnb. Spotify is een voorloper op het terrein van de ‘streaming’ muziek op internet. Inmiddels zijn er ook andere aanbieders van online muziek, zoals Deezer, dat wordt gefinancierd door het Warner-label.
4. Werkgevers niet blij met vrouwenquotum
VNO-NCW is ook na de herziening niet blij met het Europese quotum voor topvrouwen. Het is volgens de werkgeversorganisatie niet aan de Europese Unie of aan nationale overheden om richtlijnen op te stellen voor de diversiteit binnen bedrijven. “Dat is aan de bedrijven zelf”, zegt de organisatie donderdag. Eurocommissaris Vivian Reding presenteerde woensdag haar aangepaste voorstel. Ze wil dat in 2020 veertig procent van de commissarissen en bestuurders vrouw is. In tegenstelling tot een eerder voorstel moet dat niet meer in Europese wetgeving worden verankerd. “Quota werken averechts”, zegt de woordvoerder van VNO-NCW. “Dat zie je in Noorwegen, waar bedrijven wegtrekken of vrouwen als excuus worden aangenomen. Ook vrouwen willen dat niet.”
5. Bol.com wint reclameprijs
Nog meer prijzen. De tv-spotjes en andere promotiematerialen van webwinkel bol.com zijn donderdagavond onderscheiden met een Gouden Effie. De prijs voor de meest effectieve reclamecampagne werd uitgereikt op het branchefestival 24 uur van de reclame. Volgens de jury onder leiding van voormalig staatssecretaris van Economische Zaken Frank Heemskerk is de campagne van bol.com een ‘uitstekende marketingcase, waarin consequent is gewerkt aan de verbreding van het merk’. De afgelopen jaren probeert bol.com zichzelf, bijvoorbeeld door middel van filmpjes over een takelwagen en over een schoonmaakster, te profileren als beste winkel van Nederland. Naast het gouden eremetaal werden ook zes Zilveren Effies en zeven Bronzen Effies toegekend. Deze gingen onder meer naar Eneco, Centraal Beheer Achmea en FrieslandCampina. Ook de campagne over de ziekte ALS, met billboards met ‘ik ben inmiddels overleden’ werd met een Zilveren Effie geëerd.
6. Bill Clinton: reclamemakers moeten helpen wereldproblemen op te lossen
Vertegenwoordigers van de Nederlandse adverteerderswereld kregen donderdag bezoek van statuur. Bill Clinton verzorgde de openingsspeech van het branchefestival 24 uur van de reclame in Amsterdam. De voormalige Amerikaanse president wil dat Nederlandse media en reclamemakers hun creatieve geest inzetten om wereldproblemen op te lossen. Voor een gehoor van zo’n 700 ondernemers, en een groep studenten die via een videoscherm meekeek, besprak Clinton zaken als klimaatverandering, de Arabische Lente en de eurocrisis. ‘We leven in het meest wederzijds afhankelijke tijdperk van de geschiedenis. Hierin moeten mensen relaties leren opbouwen, en tegelijkertijd hun eigen identiteit kunnen behouden.’ Wat volgens de oud-wereldleider daarom het hardste nodig is, is uitleg. ‘Als we mondiale ongelijkheid, instabiliteit en milieuproblemen willen oplossen, moeten deze problemen en de mogelijke oplossingen eerst goed worden uitgelegd. Hiervoor heb ik jullie nodig. Jullie creativiteit kan de wereld veranderen’, aldus Clinton aan de adverteerders in de zaal.
7. En dan nog dit: Apple innoveert niet meer
Hij is nog maar net een jaar dood, maar de geest van Steve Jobs lijkt al uit Apple verdwenen. Het bedrijf staat stil, volgens mede-oprichter Steve Wozniak. Hij is wel onder de indruk van de technische ontwikkelingen bij Microsoft. De grote concurrent is volgens hem op dit moment zelfs innovatiever dan zijn geliefde Apple. In een interview met Techcrunch.com vertelt Wozniak dat hij denkt dat Apple de afgelopen jaren te weinig bezig is geweest met innoveren. ‘Als ik dan naar de ontwikkelingen bij Microsoft kijk, dan denk ik: wow, wat een drastische veranderingen. Ze gaan lijnrecht in tegen de wegen die Apple en Android zijn ingeslagen.’ Hij maakt zich zorgen over het merk waarvan hij samen met Steve Jobs aan de wieg stond. ‘Apple moet oppassen dat ze niet blijven hangen in het maken van producten die ze al hebben. Terwijl Microsoft de afgelopen drie jaar in het laboratorium heeft gezeten met de gedachte: ‘Hoe zorgen we dat we weer vernieuwend worden?’, aldus Wozniak.
Tot zover de Sprout update van 16 november. Tot morgen! Mis je iets of wil je gewoon reageren? Doe het hieronder of op Twitter of Facebook.