We onderzoeken elk kwartaal de visie van ondernemers op zaken als de economie, politiek, de scheiding tussen werk en privé, financiering en vele andere gebieden. Elk kwartaal publiceren we de resultaten in Sprout en op http://www.sproutbarometer.nl/, becommentarieerd door een expertpanel.
De eerste resultaten die op 10 april gepresenteerd zijn in het Ondernemerscafé in Den Haag, zijn verrassend. Op een schaal van 1 tot 10 toont de eerste Sprout Barometer een 5,2 als indexcijfer voor het ondernemersvertrouwen. Elk kwartaal publiceren we de resultaten op http://www.sproutbarometer.nl/. En als u wilt weten hoe het met uw vertrouwen gesteld is, dan kunt u daar ook uw eigen barometer bepalen.
Bernardo Walta, directeur corporate marketing van De Goudse
‘Breng de risico’s in kaart’
Uit onderzoek blijkt dat 53% van de Nederlandse ondernemers zich niet heeft verzekerd tegen het risico van arbeidsongeschiktheid. Dat is veel. Je zou kunnen denken dat het geen risico is waar ze wakker van liggen. Bijvoorbeeld omdat velen – ten onrechte – denken dat de overheid wel zal bijspringen als de nood aan de man komt. Uit deze Sprout Barometer blijkt echter dat dit risico ondernemers wel degelijk sterk bezighoudt. Waarom hebben zo velen zich dan toch niet verzekerd?
Waarschijnlijk heeft dat vooral te maken met het kostenaspect. Een goede, uitgebreide arbeidsongeschiktheidsverzekering is inderdaad niet heel goedkoop. En dat kan een struikelblok vormen, zeker voor startende ondernemers. Daar staat echter tegenover dat de premie volledig fiscaal aftrekbaar is. De overheid vindt het namelijk erg belangrijk dat ondernemers afdoende maatregelen treffen om zichzelf en hun gezin te beschermen.
Ik zou alle ondernemers – zeker ook starters – willen adviseren om eens met hun assurantieadviseur aan tafel te schuiven. Er kan dan precies in kaart worden gebracht wat de inkomensrisico’s zijn in hun specifieke situatie, welke oplossingen er mogelijk zijn, en wat het kostenplaatje is. Dan weet die ondernemer in ieder geval precies hoe hij er voor staat. Daarna kan hij weloverwogen beslissen om het risico toch maar zelf te lopen of om er een verzekering voor te sluiten.
Rob Roelofs, hoofdredacteur a.i. Sprout
‘Ik wel, zij niet’
Maatschappelijk verantwoord ondernemen is geen aparte tak van sport meer; steeds meer ondernemers zien de waarde van groen en sociaal ondernemen, en integreren dat in hun bedrijfsvoering. Nergens is het enthousiasme over het cradle-to-cradleconcept zo groot als in Nederland. Interessant om te zien dat veel ondernemers vinden dat zij ‘goed’ bezig zijn, terwijl de buurman in hun ogen achterblijft: bijna 70% vindt dat zij genoeg doen aan mvo, maar slechts 35% vindt dat Nederlandse ondernemers goed bezig zijn met mvo. Kijkt men misschien kritischer naar anderen dan naar zichzelf?
De ontevredenheid over brancheorganisaties verbaast me dan weer niet, gezien de storm van reacties die de redactie vorig jaar kreeg na een kritisch artikel over MKB Nederland. Dergelijke organisaties bestaat volgens de ondernemer teveel uit politiek, te weinig uit ondernemerschap.
Kees de Jong, directeur BBI Group
‘Ziet een ondernemer verschil tussen werk en privé?’
Ooit zei mijn leraar statistiek me: “als je het gevoel het dat het niet klopt, is dat meestal ook zo.” In statistische zin dan. Ik heb ik het onderzoek weining uitkomsten gezien die niet intuïtief aansluiten bij mijn persoonlijke beeld van de huidige sfeer in de economie.
Het getuigt van goed ondernemerschap wanneer 90% optimistisch is over de omzet groei van het eigen bedrijf. Dat het optimisme over de groei van de Nederlandse economie volgens de respondenten dan uitkomt op slechts 76% is minder logisch, maar geheel begrijpelijk.
Ik zie binnen de resultaten echter drie afwijkende resultaten. Allereerst de ‘balans tussen prive en werk’ . Waar dit voor de gewone sterveling immer een worsteling is, blijkt dit voor ondernemend Nederland met 72% tevredenheid vreemd genoeg nauwelijks een issue te zijn,. Hopelijk komt dit doordat ondernemers uberhaupt nauwelijks verschil zien tussen ‘werk’ en de rest van je leven. Met daarnaast 65% die vindt dat men ‘voldoende tijd heeft’ zou je je kunnen afvragen of het een stapje harder kan.
Verder valt op de ontevredenheid met het kabinetsbeleid. 80% van de ondernemers schijnt ontevreden te zijn met Balkendende IV. Dit lijkt wat fors, immers, zelfs zonder aangepast ontslagrecht lijken ondernemers zich meestal weinig aan te trekken van wat er zich in Den Haag afspeelt. Dat daarnaast 85% zich onvoldoende vertegenwoordigd voelt door brancheorganisaties zet ik ook m’n vraagtekens bij.
Maar ik deel de relatief optimistische teneur van de Nederlandse ondernemer. Zo verwacht men wel effecten van de kredietcrisis, maar dicht bij huis lijkt dit ons slechts weinig te raken. Goed zo!
Onderzoeksverantwoording
De Sprout Barometer is ontwikkeld onder auspiciën van onderzoeksbureau Motivaction. Elk kwartaal leggen we d.m.v. een online vragenlijst ondernemers 30 vragen voor over uiteenlopende onderwerpen. Het onderzoek is respresentatief bij een steekproef van N=500. Aan de eerste Sprout Barometer hebben 692 ondernemers deelgenomen.