Keesmakers is – na tien jaar ontwikkelen op de zolderkamer – flink gegroeid sinds de lancering in 2010. Kees – kaas met minder verzadigd vet en zout – was eerst alleen in kaasspeciaalzaken te koop, maar is inmiddels ook in 500 supermarkten te vinden. En dat moeten er 1000 gaan worden eind dit jaar.
Ondernemers Marc van Wanroij en Gijs Jansen hebben het bedrijf de eerste jaren gefund met eigen spaargeld, krediet van de bank en informal investors, maar dit jaar besloten ze nog eens 150.000 euro op te halen middels crowdfunding. “We wilden onze klanten graag bij Kees betrekken, en daar is crowdfunding een geweldige manier voor. Wij zijn geen Campina of Unilever met een gigantisch marketingbudget, dus we moeten het veel hebben van free publicity, en mensen die ons verhaal willen doorvertellen.”
Crowdfunding
Ze kozen voor platform Geldvoorelkaar, waar ondernemers geld lenen aan mede-ondernemers en ze geen aandelen hoefden uit te geven. “We wilden zoveel mogelijk controle in eigen hand houden om het bedrijf op te zetten zoals wij dat in gedachten hebben. Geld lenen heeft dan de voorkeur. Meer eigenaren en meer meningen zou het proces vertragen.” Ze gaven 7,1 procent rente op de lening, met een looptijd van zestig maanden.
Bekijk hier het hele interview met Marc van Wanroij van Keesmakers op 7 Ditches TV
In drie maanden tijd was het crowdfunddoel van 150.000 euro gehaald, met 104 leners. Maar het bedrag is uiteindelijk niet geïnd. “We moesten privé voor hoofdelijke aansprakelijkheid bijtekenen om het geld te krijgen, maar dat wilden we niet doen, omdat we bij Kees bewust voor een bv-vorm hebben gekozen. Het kon dus uiteindelijk niet, en dat was heel jammer. Het is een stap die crowdfunding nog kan zetten: het mogelijk maken voor bv’s om te crowdfunden. Het wordt nu vooral geleend door zelfstandigen, door zzp’ers, eenmanszaken of VOF’s.”
Debiteurenfinanciering
Keesmakers gaat nu doorgroeien met debiteurenfinanciering via de bank. “Naarmate we groeien hebben we meer debiteurenfinanciering nodig, en dat gaat goed via de bank. Het was geen bittere noodzaak om crowdfunding op te halen, het was een extra om marketing te kunnen doen.”