Voordat je aan je deck begint, adviseert Phelon, moet je voor jezelf de vier p’s op een rij zetten: problem, present (status quo), prediction & proof. “Stel jezelf de moeilijke vragen over je bedrijf en wees eerlijk over het nu staat, en waar het heen kan in drie maanden, zes maanden, een jaar, vijf jaar en daarna.”
Dan de presentatie. Phelon gebruikt standaard dertien slides waarin ze haar verhaal vertelt, met nog eens vijftig slides achter de hand die ze kan gebruiken als de situatie erom vraagt. De opbouw is altijd hetzelfde.
Eerste vier slides: maak ze hongerig
Wat doet je bedrijf precies? Wat heb je al bereikt? Wie zijn je eerste klanten, zijn er al investeerders? In het geval van TapInfluence liet Phelon zien dat hun monthly recurring revenue (MRR) in 2015 met 300 procent groeide. En ze legde uit wat influencers en influence marketing precies zijn.
Drie slides: laat de markt zien, niet jezelf
Durfinvesteerders willen zien dat er een enorm potentieel zien. Dus laat ze zien hoe groot de markt is die jouw bedrijf gaat veroveren. Phelon doet dat door op één slide te laten zien wat er mist in de markt op dit moment. De volgende laat de marktgrootte zien, dat wil zeggen hoeveel concurrerende bedrijven er zijn, hoeveel geld erin omgaat, etc. De laatste slide laat zien hoe TapInfluence nu al de markt bedient. “Op dat moment willen de investeerders niets meer dan weten hoe we vanaf hier verder gaan en hoe hun kapitaal kan helpen.”
The Unfair, Sustainable Advantage
Een begrip op Sand Hill Road: het oneerlijke en duurzame voordeel. Met welke eigenschap versla jij de concurrentie? Phelon raadt aan je slide gewoon zo te noemen en een krachtige uitspraak te doen.
Zes slides: bewijs
Die uitspraak over haar voordeel bewijst ze daarna op zes verschillende manieren. Bijvoorbeeld een quote van een klant, onafhankelijk onderzoek, diagrammen, etc. Bij TapInfluence gaat het allemaal om het verband tussen influence en omzet. “Als ze één ding weten wanneer ik wegga, is het dat TapInfluence die twee met elkaar verbindt, en dat dat enorme kansen biedt.” Ze eindigt met de financiële diagrammen. “Tegen die tijd moet de investeerder zo overtuigd zijn van jouw mogelijkheid om de markt te vermorzelen dat ze alleen nog de cijfers nodig hebben in het volgende partneroverleg.”
Zo’n pitchdeck creëren kost veel tijd, waarschuwt Phelon. “Je moet in elke slide geloven en in elk woord dat je zegt.” Alleen zo krijg je investeerders aan boord.