Als je bedrijf eenmaal goed begint te draaien, worden er al snel medewerkers aangetrokken. Zij helpen jouw om je bedrijf verder uit te bouwen en vormen een heel belangrijke succesfactor. Maar personeel kan ook een hele zorg zijn. Wat zijn de aandachtspunten?
Loondoorbetaling
Een van de belangrijkste zorgen van jou als werkgever is het verzuim van je mensen. Dat brengt het werk in gevaar en levert kosten op. Niet alleen omdat je misschien vervanging moet regelen maar ook omdat je als werkgever verplicht bent om het loon van de verzuimende medewerker door te betalen. En dat kan bij langer verzuim fors in de papieren lopen. Een hernia van een medewerker en de hoeveelheid kosten die daaruit vloeien, kunnen een klein bedrijfje zo uiteindelijk de kop kosten.
Complete oplossing
Veel ondernemers besluiten dan ook om dit risico te verzekeren. Dat levert niet alleen financiële zekerheid op, maar verlost hen ook van andere kopzorgen. Er zijn tegenwoordig complete verzuimoplossingen. Inclusief loondoorbetaling, arbodienstverlening, doelgerichte preventie en re-integratie. Als werkgever voldoe je dan in één klap aan al je wettelijke verplichtingen.
Leuk om te weten: Onze partner De Goudse heeft een speciale Iphone app ontwikkelt, waarbij je je mensen ziek en beter kan melden. Dat scheelt een heleboel administratie. Meer weten? Ga naar de website van de Goudse.
Verzuim verlagen? 4 tips:
1. Bel altijd
Angst om de zieke te bellen? Onnodig. Laissez-faire van jouw kant is dé deuropening voor hoog verzuim. Spreek ook af: ziekmelden moet altijd via jouw of een andere leidinggevende, nooit via de receptie of de secretaresse. Vraag nooit hoe ziek iemand is, vraag wanneer hij of zij denkt weer terug te komen.
2. Ook kort verzuim
Ga niet alleen aan de slag als iemand er lang uit dreigt te zijn. Frequent kort verzuim is een voorbode van langduriger uitval de jaren erna. Ga dus ook het gesprek aan met die medewerker die af en toe een dagje ziek is. Zeg niet wat je wilt, maar laat de medewerker zelf aangeven wat hij of zij van plan is hieraan te gaan doen.
3. Werk is het beste medicijn
Contact met collega’s draagt vaak bij aan herstel. Kijk dus altijd of dit lukt. Kijk ook altijd goed of er misschien een slechte sfeer is ontstaan. Kun je daar iets aan doen?
4. Gebruik het internet
Bij de Hema moeten medewerkers zich tegenwoordig online ziek melden en meteen een vragenlijst invullen. Dit werpt een drempel op én zorgt meteen voor dossieropbouw. Resultaat: 53 procent minder verzuim.
Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met de Goudse.