Dennis Hettema (30, creative director en oprichter van OP3) haalt jaren na de introductie zijn gelijk: er is een markt voor Shotcodes, ronde streepjescodes die linken naar internetsites via de mobiele telefoon. Door een foto te nemen van de streepjescode wordt de gebruiker via de gsm geleid naar de website die aan de code verbonden is.
Hoewel de techniek in Japan al enkele jaren goed scoort, bleven Europa en de VS achter. Nu lijkt het succes er dan toch te komen: “We wisten dat dit product een lange adem nodig had”, vertelt Hettema. “Het is een nieuw product. Vorig jaar nog waren veel bedrijven bang om het te proberen.”
Hettema lacht bij de vraag hoe hij het al die jaren heeft volgehouden. Hij vraagt het zichzelf ook wel eens af. “We geloofden heel sterk in ons product. In het begin waren we misschien té enthousiast. De afgelopen jaren waren een emotionele rollercoaster.” voorjaar 2006 begint het tij te keren. “Het lukte ons voor het eerst om het hoofd boven water te houden”, licht Hettema toe. “En inmiddels zijn we marktleider.”
Concurrentie
Hettema is niet de enige die wat zag in Shotcodes. OP3 moet opboksen tegen zo’n zestig concurrenten met vergelijkbare producten. Volgens Hettema is het ronde ontwerp van zijn shotcode een belangrijke sleutel tot succes: “Onze code verschilt duidelijk van andere codes. Die zien er meer uit als een streepjescode en vallen daarom minder op. Ook vinden artdirectors onze code vaak mooier op hun materiaal staan.” Ook niet onbelangrijk: OP3 kan uit de voeten met het grootste aantal verschillende telefoonmodellen. Als derde punt noemt Hettema de strategie om zich niet te veel te richten op de verschillende telefonieproviders. “In 1999 ging mijn internetbedrijf ten onder. Toen was me aan alle kanten aangeraden om me vooral te richten op de providers. Dat bleek dus niet te werken. Je kunt je beter op de consumenten richten. Als zij geen gebruik van je dienst willen maken, houdt het op.”
Binnenhalen
De omslag van zieltogende innovator naar winstgevende onderneming kwam van Coca Cola. De frisdrankgigant contracteerde OP3 voor een grootschalige campagne voor Sprite. ‘Als Coca Cola het aandurft, dan wij ook’ moeten ze bij andere bedrijven gedacht hebben. Onder andere Nike, Volkswagen, Monsterboard en SonyEricsson volgden.
Het binnenhalen van Coca Cola ging niet vanzelf. “De uitdaging is het introduceren van een techniek die een nieuwe handeling van de consument vereist. Veel klanten waren daarnaast bang dat de techniek niet solide genoeg zou zijn. We hebben veel moeten investeren om die zorgen weg te nemen.”
Auteur: Arjan van Bijnen