Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Fresh Pitch: Beddenverkoper zoekt 30.000 euro

Onderneming

Saturn Waterbedden (1999)

Borger

Eigenaar

Rudi Raau (46)

Verwachte omzet

250.000 euro per jaar

Klanten

Iedereen

Investering nodig voor

Werk- en risicokapitaal

“Mensen slapen gemiddeld eenderde van de tijd. Het is dus een belangrijk onderdeel van ons leven. Op een waterbed kan je lichaam beter ontspannen dan op een matras, waardoor je spieren soepel blijven. Je kunt er lichamelijke klachten als rug-, nek- en hoofdpijn mee verminderen en zelfs voorkomen, doordat je de spierspanning wegneemt die pijn veroorzaakt. Bovendien is een waterbed hygiënischer en heb je er geen last van huismijt in. In Scandinavische landen adviseert de overheid zelfs om op waterbedden te slapen.

 

Dat niet meer mensen een waterbed hebben, heeft er waarschijnlijk mee te maken dat huisartsen er niets vanaf weten. Zij kennen de gezondheidsvoordelen niet, dus adviseren ze er niet over. En veel mensen zijn bang voor het wiebelen, of denken dat intiem zijn niet kan. Niets is minder waar, want wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat een waterbed het seksleven zelfs verbetert. Natuurlijk moet je wel wennen aan het slapen op een waterbed, maar die weerstand zit vooral tussen de oren. Een luchtbed wiebelt tien keer meer.

 

Ik verkoop waterbedden voor ongeveer vierduizend euro per stuk. Daar krijg je een bed van zeer hoge kwaliteit voor, dat vijftien tot dertig jaar meegaat. Het is een hoog bedrag, maar als je nagaat dat het bed drie decennia meegaat, valt het wel mee. Mensen geven toch ook duizenden euro’s uit aan een vakantie van twee weken? Ik probeer mensen daarvan te overtuigen en in gesprek te gaan met fysiotherapeuten en zorgverzekeraars. En dat is nog maar het begin.”

 

Auteur: Hester van de Kaa

Kees de Jong, Directeur BBI Groep

Rudi Raau is leuk. Nee, ik bedoel echt leuk. Uit het 55 pagina’s tellende bedrijfsplan blijkt zijn ware aard. Een energieke, gedreven verkoper die zich op uitzonderlijk grondige wijze heeft verdiept in waterbedden en alles wat daar ooit over geschreven is. Een boeiend, meeslepend, enthousiast en grondig verhaal. Rudi is verkoper en verkoopt zijn Saturn op ongeëvenaarde wijze. Graag vergeef ik zijn onbezonnenheid als : “De toekomst van waterbedden ziet er rooskleurig uit en zal alleen maar rooskleuriger worden wanneer ik langer besta”, of “Ik ben van mening dat ik geen last zal hebben van concurrentie”. Gaat onze Rudi het redden? Het antwoord is ja. Rudi zet zijn eigen business op – precies zoals hij beschrijft in het plan – en wordt succesvol. En 50k financiering? Dat krijgt hij niet. Maar dat heeft hij ook niet nodig. Mijn analyse is dat hij met een 10k banklening makkelijk uitkomt. En die krijgt hij wel… en waarschijnlijk verkoopt hij daar ook gelijk een waterbed bij. Succes Rudi!

Michael Lints, Best Dutch Equity & Advisory

Ik moet bekennen dat ik vrij veel moeite heb met dit businessplan. Zestig procent van het plan is een theoretische uiteenzetting over waterbedden, dertig procent gaat over de geschiedenis en de sterke en zwakke punten van de ondernemer en maar tien procent gaat over de business. En dat is jammer, want uit het plan blijkt wel dat dit een erg enthousiaste ondernemer is. Ik wil hem dan ook adviseren om alle theorie in een bijlage te voegen, want dat maakt het plan nagenoeg onleesbaar.

 

Als ik het businessonderdeel doorlees, mis ik nog veel inhoud. Mij wordt niet duidelijk wat de visie van de ondernemer is op de meubelmarkt en specifiek de beddenmarkt. Dit wordt nog eens extra geïllustreerd door één bepaalde opmerking in het plan: “ik heb geen last van concurrentie”. Mijns inziens kan dit niet. Iedere ondernemer heeft last van concurrentie en in vele gevallen uit een hoek die onverwacht is. Ook is het onderdeel promotie onderbelicht. Het is onduidelijk hoe deze ondernemer de markt gaat veroveren en wat zijn unique buying points zijn. Het onderdeel zakelijke doelgroep is wel goed uitgewerkt en er is goed nagedacht over de exploitatiebegroting. Toch zie ik dit plan nog niet slagen. Als ondernemer moet je een scherpe en duidelijke koers varen. Een koers die mij niet duidelijk wordt.

Pim de Bokx, Oprichter incubator BViT

Na 25 jaar uit het loondienstvehikel en in de ondernemersstoel, Rudi is er duidelijk aan toe. Hij heeft als rasverkoper al bij heel wat bedrijven gewerkt en weet maar al te goed hoe het beter kan. Commerciële vaardigheden zijn essentieel voor startende ondernemers, dus dat is alvast een goede basis, maar is het ook een ondernemer?

 

In zijn businessplan heeft Rudi een eenvoudige formule uitgewerkt: verkoop aan huis, op bestelling, ook wel colportage genoemd. Een formule die weinig investeringen vergt, geen voorfinanciering en in de regel een hoge bruto marge kent. Wat mij wel opvalt, is de hoge prijs voor een bed dat ook voor duizend euro minder te koop is. Om die hoge prijs te rechtvaardigen zou je kunnen denken aan extra service of garantie, maar Rudi biedt alleen financiering. Het lijkt mij dus sterk dat hij een dergelijk prijsniveau kan aanhouden bij alle vijftig bedden die hij per jaar verkoopt.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

In het financieel plan valt ook op hoe winstgevend Rudi het zich voorstelt. Met zo’n hoge winst heeft hij slechts € 30.000 nodig die hij al na vier maanden terug kan betalen. Ik beveel deze ondernemer aan om nog eens goed naar het plan te kijken, want met een zuinige insteek kan hij toe met een banklening van maximaal € 10.000. En lukt het niet meteen bij de bank, verkoop dan gewoon alvast een paar waterbedden.