Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

8 must-know’s als je praat met vc’s

Verkoop je tent, niet je ziel. Michael Lazerow, oprichter van Buddy Media, deelt zijn ervaringen. Zijn in 2007 opgerichte bedrijf wist al 100 miljoen dollar op te halen.

Nog altijd zijn vc’s, enkele celebs daargelaten, niet heel open over hoe hun besluitvormignsproces exact verloopt. Serial entrepreneur Lazerow, die 100 miljoen dollar ophaalde inmiddels, besloot zijn collega’s een handje te helpen en gaf acht lessen prijs aan het Amerikaanse blad Fortune.

Maak kans op bijwonen van een Termsheet Battle

Jonge ondernemers en investeerders opgelet! Maak kans op het bijwonen van een leerzame battle. 5 juni aanstaande gaat accelerator Startupbootcamp een zogenaamde ‘Termsheet Battle’ organiseren. Deze battle biedt een kijk achter de schermen tussen onderhandelingen van een investeerder met een start-up. Tijdens de battles zullen naast de startup’s van Startupbootcamp ook nog andere startups uitgenodigd worden om hieraan deel te nemen. Wees er snel bij om je gratis aan te melden voor dit event, want op is op!

Serial

Op dit moment is kapitaal bepaald niet schaars in de VS; de zakken van investeerders bulken van het geld, op zoek naar een bestemming. Zo willekeurig met geld smijten als pakweg in 1999 is er niet bij, maar de beste ondernemers hebben het voor het kiezen.

Met Buddy Media, dat tools ontwikkelt om marketing te bedrijven op sociale media als Facebook en Twitter, zit Lazerow in de juiste hoek. Hij werd overladen met aanbiedingen van steeds grotere vc’s, terwijl Lazerow inmiddels aardig zijn eigen broek kon ophouden. Vanuit die comfortabele positie besloot hij de markt voluit te lijf te gaan met een oorlogskas. Hij stelde een lijst op van 5 favoriete vc’s, plakte een powerpoint in elkaar en ging op pad. Hij kwam terug met een zak geld, en 8 lessen voor colllega ondernemers.

1. Kies zorgvuldig met wie je gaat praten

De grootste naam is niet altijd de beste partner, en zonder via-via connectie hoef je nergens binnen te lopen. Denk erom dat het ‘praten’ veel tijd kost: vier sessies met elke partij, voordat de beruchte ‘term sheets’ op tafel komen. Toon passie, ken je cijfers en let op de reacties: vragen ze door, gaat het goed. Beginnen ze met hun Blackberries te spelen; vergeet het dan maar.

2. Realiseer je dat vc’s kuddedieren zijn

Het vierde gesprek is volgens Lazerow meestal voor de complete top van de vc-firma. Tegen die tijd moet je het wel héél bont maken wil je niet doorgaan voor de echte onderhandelingen. Vc’s blijken namelijk erg gevoelig voor het oordeel van anderen, binnen de firma, maar ook dat van hun concurrenten. Daarom lekken gesprekken altijd uit, en komt er interesse van andere vc’s los. Dat is nooit weg.

3. Trek gelijk op met de investment managers

De partners bij een vc zitten er voor hun eigen zaak. De associates, in de regel junioren die moeten bewijzen dat ze een goede neus hebben voor snelgroeiende bedrijven, zijn er om de ondernemers te helpen aan succes: zo komen ze zelf immers ook hogerop. Van een goede manager kan je daarom veel plezier hebben.

4. Laat je niet klem zetten

Sommige vc’s willen dat een ondernemer tekent voor exclusieve onderhandelingen. Nooit doen: ze twijfelen om welke reden dan ook of er wel een goede deal te doen valt. Je wil geen gedwongen huwelijk, maar concurrentie tussen investeerders.

 

5. Vertrouw ook vc’s niet op hun blauwe ogen

Lazerow heeft zojuist een nare ervaring achter de rug: een vc waarmee hij erg ver was en regelmati contact had, bleek er ook bijna uit te zijn met een rechtstreekse concurrent. Die aap kwam pas uit de mouw, toen Lazerow er naar de mening van de vc wat te lang over deed concurrentiegevoelige informatie over zijn bedrijf te delen. “We snappen niet dat je niet je best wil doen duidelijk te maken, waarom we voor Buddy Media zouden moeten kiezen.”

6. Voor de vc’s: wie goed doet, goed ontmoet

Dat spreekt voor zich: een ondernemer doet graag zaken met een partij die hem volgt, respecteert, niet onder druk zet en altijd transparant is over afspraken.

7. Niet alles draait om waardering

Oké, wat je krijgt als je een stuk van je bedrijf en je leven weggeeft, is het belangrijkste onderdeel van de deal. Maar de voorwaarden waaronder dat gebeurt zijn minstens zo bepalend voor succes. In de regel willen vc’s bijvoorbeeld preferente aandelen waaraan allerlei voorrechten zijn verbonden. ‘Participating preferred’ is een populaire: de vc krijgt bij een exit eerst zijn geld terug, en deelt daarna nog eens pro rata in de verkoopopbrengst. Dit in tegenstelling tot ‘straight preferred’, waarbij de investeerder alleen deelt in de verkoopopbrengst naar rato van zijn belang.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

8. Wees voorzichtig met geld vragen aan partners

Je kunt natuurlijk geld betrekken van anderen dan durfkapitalisten, een strategische partner bijvoorbeeld. Zo haalde Buddy Media een deel van zijn geldronde op bij communicatiegigant WPP. Maar alleen omdat die niet allerlei voorwaarden stelde om zijn exclusieve samenwerking de de omzet die daaruit voorvloeit, dicht te spijkeren via de investering. In de regel is het mixen van partners en geldschieters geen goed idee, vindt Lazerow.

Nederland

Nederland is geen Silicon Valley (minder vc’s, minder geld, minder gekte), en niet alle ondernemers zullen zo’n riante positie hebben als Lazerow – laat staan dat ze zo bulken van het zelfvertrouwen. Toch zijn sommige vc-lessen universeel. Dat geld ophalen veel tijd en energie kost en daarom afleidt van je eigen werk, bijvoorbeeld. Dat vc’s zelf veel meer ervaring hebben met investeringsdeals, en daarom de overhand kunnen nemen. En dat veel praten met collega-ondernemers, of je goed inlezen in de materie, ervoor kan zorgen dat je als ondernemer de baas blijft over het spel.