Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

5 lessen uit 2011

Het is een roerig jaar geweest voor ondernemers. Leken we aan het begin ervan op weg naar een nieuwe bubbel, aan het einde zitten we in een economische dip. Welke lessen kan een ondernemer trekken?

Waarom zou je achterom kijken als ondernemer? Kansen die je niet hebt gegrepen, opdrachten die je bent misgelopen. Wat heeft voor zin? Toch kun je ook leren van wat achter je ligt. Dus voordat je het nieuwe jaar inrolt, vijf lessen om met je mee te nemen. Om van 2012 het grote succesjaar te maken.    

1. Trek altijd je eigen plan

In het begin van het jaar leek er een nieuwe goudkoorts te zijn ontstaan. Er werd al gesproken over een nieuwe techbubbel. Investeerders die over elkaar heen vielen, ondernemers die deals afsloegen, iedereen liet zich meeslepen. Als gevolg van de schuldencrisis in Europa en het onvermogen van politici die aan te pakken, is het economische klimaat na de zomer verslechterd. Banken draaien de kredietkraan weer dicht, investeerders snijden in hun portfolio. De les: trek altijd je eigen plan. Formuleer je eigen groeiplan en houd je daaraan.

2. Durf te falen

We hadden Victor Muller graag op de Challengerday gehad, maar hij had het iets te druk. Je kunt veel over hem zeggen, maar hij is niet bang om te falen. Want als er een glorieus gefaald heeft dan is hij het wel. Nu is het niet aan te raden om net als hem zoveel risico te nemen, toch is het goed om in het achterhoofd te houden dat de angst om te falen een van de grootste belemmeringen is voor een ondernemer. Er zijn zoveel externe factoren die je niet van te voren kunt beheersen. Nu de economie een verder duik naar beneden maakt  is het goed om te weten dat er velen voor je zijn geweest die fouten hebben gemaakt en dat je daardoor juist een veel succesvollere ondernemer kunt worden. Lees hoe je van een faillissement juist beter kunt worden.        

3. Bouw op tijd een buffer 

In 2009 doken we een diepe recessie in, in 2010 klommen we eruit. Veel bedrijven die met schulden overladen waren, gingen failliet. De bedrijven die wel wisten te herfinancieren, gingen vol goede moed 2011 in, om er nu achter te komen dat de economie weer wankelt. Zorg er altijd voor dat je een voldoende eigen vermogen hebt en je liquide bent, zodat je juist in een economische dip een vlucht naar voren kunt maken. Want de bedrijven die niet direct na het herstel van 2010 het geld over de balk hebben gesmeten die gaan 2012 in met veel een strategisch voordeel. Door een buffer op te bouwen ben je in staat om kansen te grijpen op het moment dat je concurrenten verlies draaien.

4. Stel je financiering veilig 

Hoe anders zit je nu tegenover je huisbank dan in januari van dit jaar. Een belangrijke les is om je financiering op tijd veilig te stellen. Je bent dan beter in staat om gunstige voorwaarden te bedingen voor je lening. 

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

5. Durf je businessmodel om te gooien     

Voor veel bedrijven is het marktvooruitzicht verslechterd, voor sommigen is het dit jaar een mooi moment geweest om radicaal het roer om te gooien. Een voorbeeld daarvan is het Delfts aerodynamicabedrijf Actiflow. Dat richtte zich met zijn producten op de autobranche. Toen die sector zo verslechterde besloten ze om hun dienstenaanbod opnieuw in te richten – van een maakbedrijf zijn ze veranderd in een consultancybureau. Maakten ze eerst nog de windtunnels voor Audi of de bodemplaten voor Ferrari inmiddels geven ze advies aan bedrijven over hoe stromingsleer kunnen toepassen bij hun productontwikkeling. Zo kan het dus ook. De les: durf het roer om te gooien, mocht dat nodig zijn het komende jaar. 

Lees ook: