Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Waarom Ferry Zonder zijn fietsmerk Veloretti verkocht

Ferry Zonder verkocht zijn fietsmerk Veloretti deze week aan Pon Holdings. Die stap is ook een antwoord op de wereldwijde productieschaarste. 'In deze markt zijn grote volumes essentieel.'

Waarom Ferry Zonder zijn fietsmerk Veloretti verkocht
Foto: Veloretti, MT/Sprout

Nadat Veloretti dinsdag bekendmaakte dat het bedrijf was overgenomen door Pon Holdings, hoefde oprichter Ferry Zonder niet te twijfelen of het nieuws was aangekomen. ‘Mijn telefoon ontplofte,’ zegt de ondernemer.

Zonder hoeft na de overname niet bang te zijn voor een lege agenda. De 39-jarige ondernemer blijft leidinggeven aan zijn bedrijf. ‘We hebben het even gevierd, maar het is nu alle hens aan dek om de ambities te verwezenlijken.’

Hoeveel geld er met de overname gemoeid is, wordt niet gedeeld. Het Amsterdamse bedrijf (58 medewerkers) mikt dit jaar op een verkoop van 15.000 e-bikes en 20.000 gewone fietsen, vertelde Zonder eerder dit jaar, en een omzet van 42 miljoen euro.

Waarom koos je voor een overname?
Zonder: ‘Na tien jaar ondernemerschap kwamen we op een punt dat we verder wilden groeien in Europa. We willen sneller opschalen dan voorheen. Daarvoor zochten we een krachtige strategische partner. Die hebben we gevonden in Pon.’

Pon-imperium
Veloretti komt bij Pon in een peloton fietsmerken, waaronder Gazelle, Santa Cruz Bicycles, Cervélo, Kalkhoff en Urban Arrow. Pon stapte met de investeringstak in bij een trits mobiliteits-startups zoals Swapfiets, Trunkrs en de deelscooters van Check. Vorig jaar lapte het bedrijf van ceo Janus Smalbraak 810 miljoen dollar voor de grootste fietsenproducent in de VS, Dorel Sports (o.a. Cannondale, Schwinn).

‘Pon is de grootste fietsproducent ter wereld. Met sterke merken, eigen fabrieken en grote inkoopvolumes. In deze schaarse markt, waarin componenten lastig te krijgen zijn, is een groot volume essentieel en een krachtig netwerk essentieel.’

Door corona vielen containerschepen en fabrieken stil, wat ook bij Veloretti voor leveringsproblemen zorgde. Was de overname er ook geweest zonder die logistieke disruptie?
‘Het is een markt die sowieso snel groeit en kapitaalintensief is. Op een gegeven moment moet je daarin een keuze maken.’

Vanwege de schaarste kun je soms niet zo hard groeien als je zou willen

‘Vanwege de schaarste kun je soms niet zo hard groeien als je zou willen. Dat belemmert onze strategie, en dat hebben we nu ondervangen.’

Zonder benadrukt de langetermijnvisie die het familiebedrijf Pon volgens hem hanteert. ‘Dat is voor mij als founder een belangrijke keuze geweest. Ik heb Veloretti vanaf het begin opgebouwd tot wat het nu is, samen met ons team. Het merk verdient nu een volgende stap.’

Waarom vind je dat langetermijndenken belangrijk?
‘We zien in de markt een andere dynamiek ontstaan bij fietsbedrijven die de private equity-kant opzoeken. Investeerders zitten er soms voor een paar jaar in en verkopen het weer door. Die route zag ik niet voor me met Veloretti.’

‘We blijven binnen Pon Holding opereren als een zelfstandige businessunit. Bij sommige overnames zie je dat een bedrijf helemaal wordt geconsolideerd. Dat was voor mij geen optie. Bij Pon blijven de merken zelfstandig, zoals bij een Urban Arrow of Swapfiets.’

Corporates zijn vaak ‘trage olietankers’, zei je eerder. In hoeverre schuurt dat met de overname door een grote speler?
‘Veloretti blijft zelfstandig opereren. De dagelijkse leiding die ligt nog steeds bij mij en het team. Alleen hebben we Pon als sterke partner naast ons staan. Dat zorgt voor synergie en slagkracht.’

Lees ook: ‘Ik wil een speedboot zijn, geen olietanker’

Levert de overname ook groeigeld op?
‘Onderdeel van de overname is dat we stevig kunnen investeren in groei van het merk. Waaronder distributie, operationeel, supply chain en productie. Eigenlijk alle elementen die nodig zijn voor verdere groei.’

Wat is het belangrijkste dat eerst niet kon, maar dankzij de overname wel?
‘Het is de som der delen. Het opent nu zo’n beetje iedere deur die tot nu toe lastig te openen was. Vooral op het gebied van business leasing en het vergroten van de productiecapaciteit.’

‘Door enorme populariteit van e-bikes is die capaciteit momenteel heel schaars. De eerste stap die we hebben gezet, is dat we de productie hebben kunnen verdubbelen.’

Wat zegt dat over de vraag?
‘Het is op dit moment lastiger om een e-bike te produceren dan om ‘m te verkopen. Dat is weleens frustrerend. Dat er een enorme vraag is, maar dat je het niet snel genoeg kan leveren.’

Het is lastiger om een e-bike te maken dan om ‘m te verkopen

‘Het lijkt inmiddels wel wat beter te gaan, de markt normaliseert. Gelukkig maar, want er was sprake van een vrij ongezonde dynamiek qua vraag en aanbod.’

Is het openen van meer eigen winkels nu ook een doel?
‘We blijven in de basis een direct to consumer-merk. Dat model is al tien jaar succesvol en winstgevend – al sluit ik meer winkels niet uit. Maar het is moeilijk om een goede dekking te krijgen.’

‘Of je hebt een goede dekking, of je hebt géén dekking. Iets daartussenin is heel lastig. Een klant die bijvoorbeeld in München woont, heeft niet zoveel aan een winkel in Hamburg.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Hoeveel marktaandeel willen jullie veroveren?
‘De ambitie is om volgend jaar bij de top drie direct to consumer-merken van Europa te horen.’

De overname brengt ook de rest van de wereld binnen handbereik, hint Zonder alvast. ‘Dat is nog geen doel, maar Pon is wereldwijd actief.’