Levensgenieter Braakhekke leerde het kookvak in Parijs en Barcelona en keerde in 1968 terug naar Nederland. Hij werd bekend met het tv-kookprogramma Kookgek en daarna met zijn restaurant Le Garage, een verzamelplek voor BN’ers en welgestelden. Van zijn kookboekenreeks Kookschrift van een Kookgek werden 750.000 exemplaren verkocht.
Op commercieel gebied maakt hij zich ook verdienstelijk als reclamester, zoals met ‘Bros, bros bros en Joop komt los!’. In 2008 kreeg hij de Loden Leeuw voor een reclame van Ambi Pur. De commercial, waarin hij geknield voor een wc het recept voor een ‘heerlijke Hollandse pot’ aankondigt, is een van de weinige dingen waar hij spijt van heeft, zei hij later. “Daar hebben ze me mee genaaid. Ze hadden me gezegd dat ik voor een slakom met verse kruiden zou zitten.”
Vier jaar geleden verkocht Braakhekke twee derde van zijn aandelen in Le Garage aan zijn opvolger, Erwin Walthaus. Investeerder Jan Wieger van der Linden kocht het pand. Vorig jaar vierde hij in Friesland nog de 105e verjaardag van zijn moeder.
Ziek
Eveneens vorig jaar werd bij hem alvleesklierkanker geconstateerd. Kort daarna voelde Braakhekke zich weer fit genoeg om een kookkanaal te starten op Youtube. In mei van dit jaar werd hij schoon verklaard, maar in september bleek het toch weer mis. Eind oktober tekende hij – terwijl hij was opgenomen VU Medisch Centrum in Amsterdam – een samenlevingsovereenkomst met levenspartner Wim Nijkamp, met wie hij meer dan veertig jaar samen was.
Filmmaker Godfried de Vries portretteerde Braakhekke een jaar geleden in de reeks ‘Een patatje met’. Ver weg van zijn gerenommeerde Amsterdamse restaurant Le Garage deelde Braakhekke onder het genot van een garnalenkroket zijn mening over aardse etenswaren zoals patat, gehaktballen en loempia’s. En een operatie met 5 bypasses. “Dat was wel even schrikken.”