Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Doorbraak voor Somnox na pivot: twee verzekeraars vergoeden de slaaprobot

Jarenlang moest hij leuren, onderhandelen en bewijzen aanvoeren. Maar nu heeft Julian Jagtenberg het eindelijk voor elkaar met Somnox. Zijn slaaprobot met app wordt vergoed door twee verzekeraars. 'Dit heeft voor ons meer impact dan een grote investeringsronde.'

Twee verzekeraars zijn nu met Somnox in bed gestapt en Julian Jagtenberg verwacht dat er meer volgen.

Het is de ultieme droom voor ondernemers in de zorgsector: een verzekeraar die je product in één van z’n pakketten opneemt. En in het geval van Somnox zijn het er zelfs twee. Zilveren Kruis én a.s.r maken het slaapprogramma dat het bedrijf ontwikkeld heeft onderdeel van hun aanvullende polissen.

Voor co-founder Julian Jagtenberg gaat hiermee een lang gekoesterde wens in vervulling. ‘Al sinds de oprichting van ons bedrijf, nu acht jaar geleden, hadden we deze droom. Een verzekeraar achter je krijgen, is echt een kwestie van een lange adem, weet ik inmiddels. We hebben er zelfs ons businessmodel voor moeten veranderen.’

Slecht slapen leidt tot meer burn-outs

Maar daarover zometeen meer. Eerst het probleem dat Somnox wil tackelen. Weinig bewegen en ongezond eten, daar is al jarenlang veel aandacht voor. Slapeloosheid daarentegen ligt als maatschappelijk issue nog steeds een beetje verstopt onder de dekens. En dat terwijl de impact niet te onderschatten valt.

De concrete cijfers? Ongeveer één op de vijf Nederlanders heeft er last van. Zij kunnen ‘s avonds de bus naar dromenland niet vinden of worden ‘s nachts voortdurend wakker. Dat leidt overdag tot allerlei problemen.

Meer stress en daarmee een verhoogde kans op een burn-out bijvoorbeeld. En mensen die achter het stuur kruipen met één tot twee uur slaaptekort, hebben zelfs twee keer zoveel kans op een aanrijding.

Lees ook: Dit zijn de belangrijkste groeilessen van Julian Jagtenberg (Somnox) (mtsprout.nl)

Ook neemt de kans op ziektes toe door een gebrek aan slaap. Het Trimbos Instituut heeft het over een verhoogd risico op obesitas, diabetes, kanker, een beroerte, depressie en dementie. Er zijn aanwijzingen dat jongeren die slecht slapen vaker gedragsproblemen hebben.

Van slaaprobot naar slaapprogramma

Toen Jagtenberg acht jaar geleden op de TU Delft de eerste schetsen van zijn slaaprobot op papier zette, waren die problemen bij het grote publiek nauwelijks bekend. ‘Het was zelfs stoer om te zeggen dat je voor een deadline een nachtje had doorgehaald’, zegt hij. ‘Dat sentiment is inmiddels omgeslagen. En dat is maar goed ook.’

Met Somnox heeft hij een slaapmaatje ontwikkeld dat de ademhaling vertraagt. Deze technologie helpt bij het ont-stressen en pakt de onrust in het hoofd aan. Volgens Jagtenberg wordt dat door de wetenschap beschouwd als belangrijkste oorzaak van slapeloosheid.

Lees ook: Julian Jagtenberg: ‘Op LinkedIn zie je iedereen shinen, maar 99 procent zit te grinden’

‘We gaan nu van een product naar een dienst. Dit jaar hebben we een app ontwikkeld die fungeert als slaapcoach, door middel van audio, video en animaties. Deze inzichten zijn gebaseerd op cognitieve gedragstherapie. Ook kunnen gebruikers chatten met een coach’, aldus Jagtenberg.

Crowdfunden voor een app

Het geld voor de ontwikkeling van de app en een nieuw subscription model haalde het bedrijf eerder dit jaar op met een crowdfundingcampagne. Zo’n 1 miljoen euro kwam er binnen. Deze week was het dan eindelijk zover: de lancering van het Somnox Slaapprogramma. Vanaf 30 euro per maand beschikbaar voor elke slechte slaper.

Na een periode van drie, zes of twaalf maanden kunnen zij besluiten om de slaaprobot verder te huren, te retourneren of over te nemen. De winkelwaarde van de Somnox 2 bedraagt momenteel 549 euro.

Zo profileert de scaleup zich nu als ‘een totaalprogramma in de strijd tegen slecht slapen’. Jagtenberg maakt de vergelijking met een sportschool. ‘Eerst boden we alleen de gewichten, nu hebben we een compleet trainingsplan met coach, zodat je echt gericht aan de slag kunt met het veranderen van je gedrag.’

De oprichters van Somnox: Stijn Antonisse, Wouter Kooymaner Van Gulden en Julian Martijn Jagtenberg

De verzekeraar aan boord

En het is deze propositie die het voor verzekeraar ineens stukken interessanter maakt om aan te haken. Zilveren Kruis heeft het Somnox Slaapprogramma nu opgenomen in de Gezond en Fitbundel, in het geval van a.s.r gaat het om Leefstijlcoaching.

Snel gepiept was dat overigens niet. ‘Een verzekeraar achter je product krijgen, is één van de hoogst haalbare vormen van support. Als dit je strategie is, besef dan dat het jaren kan duren eer je dit voor elkaar hebt.’

‘Het is een kwestie van een relatie opbouwen met de verzekeraar’, vervolgt hij zijn verhaal. ‘Je moet steeds weer vertellen waar je staat en wetenschappelijk bewijs aanvoeren voor je aannames. En in ons geval was er dus ook een shift van ons businessmodel nodig.’

Wat volgens Jagtenberg verder nog heeft meegespeeld, is het track-record van Somnox. Er zijn inmiddels zo’n 20.000 Nederlanders die met de robot tegen zich aangedrukt gaan slapen. Ook heeft er een Medische Advisory Board meegekeken. Vertrouwen kweken, daar draait het volgens Jagtenberg bij dit soort processen om.

Lees ook: Julian Jagtenberg (Somnox): ‘Op LinkedIn zie je iedereen shinen, maar 99 procent zit te grinden’

Lonkt nu wederom het buitenland?

Twee verzekeraars zijn nu met Somnox in bed gestapt en Jagtenberg verwacht dat er meer zullen volgen. Zo denkt zijn bedrijf snel groene cijfers te kunnen schrijven. ‘Groei ten koste van alles, dat past niet meer in de tijd van nu. Liever worden we duurzaam winstgevend. Dit nieuws heeft voor ons dan ook meer impact dan een grote investeringsronde’, aldus de founder.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

En dan, gaat Somnox het toch weer over de grens proberen? Eerdere expansiepogingen liepen op een mislukking uit. Zo trok het bedrijf zich dit jaar nog terug uit de Verenigde Staten, onder meer vanwege het verslechterde investeringsklimaat.

‘Je kunt ons product niet zomaar copy-pasten naar een andere markt. De kleuren, communicatie en marketing; alles moet anders. Dat hebben we onderschat. Bekendheid creëren is met een consumentenproduct bovendien ontzettend duur. We gaan het zeker weer proberen, maar voorlopig richten we ons op winstgevend worden.’