Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De 7 opvallendste faillissementen van dit jaar tot nu toe

Wel of geen corona, ook in een gezonde economie gaan er bedrijven failliet. Deze faillissementen maakten de eerste helft van het jaar de meeste tongen los.

o'sonyq
Foto: O'sonyq

Voor de volledigheid: het aantal faillissementen ligt sinds het begin van dit jaar op een historisch laag niveau. Dat neemt niet weg dat er bijvoorbeeld in juni nog altijd 138 bedrijven en instellingen (exclusief eenmanszaken) failliet werden verklaard. Zeven faillissementen die dit jaar tot nu toe opvielen:

1. Ledo Music

Spinnin’-oprichter Eelko van Kooten ging het schip in met Ledo Music

Marktplaats voor muziekpromotie Ledo Music had de volgende klapper moeten worden voor Eelko van Kooten, de ondernemer die zijn platenlabel Spinnin’ Records in 2017 voor naar verluidt 83 miljoen euro verkocht aan Warner Music. De voormalige manager van onder meer Martin Garrix investeerde miljoenen in zijn nieuwe bedrijf. Maar amper twee maanden nadat Ledo met ronkende woorden werd aangekondigd, ging het platform alweer failliet.

Een malafide websitebouwer had zijn bedrijf voor 1 miljoen euro opgelicht, verklaarde Van Kooten het faillissement in de Telegraaf. Die leverancier zou met een ‘gebrekkige website’ contractbreuk hebben gepleegd en spookfacturen hebben gestuurd. Ook werd de website van Ledo volgens Van Kooten sinds vanaf de aankondiging in maart ‘gegijzeld’.

De dertig mensen die Van Kooten voor Ledo had aangenomen, verloren hun baan. Van Kooten beschuldigde Ledo-ceo Sarah Hildering van Lith niet veel later van verraad.

2. D-Reizen

Jan Henne de Dijn en Marije Haeck namen het toen al in zware problemen verkerende D-Reizen eind 2020 over voor 9,5 miljoen euro. Het kapitaal leenden zij bij de vorige eigenaar, de Duitse investeerder RT/Raiffeisen Touristik Group. Haek kwam aan boord als eigenaar van het Groningse softwarebedrijf BEBR, waarmee ze van D-Reizen een datagedreven online platform wilde maken.

Maar de ondernemers konden het 61-jaar oude bedrijf niet behoeden voor een faillissement. De ondergang wordt ingeleid door een conflict met touroperator TUI, over aanbetalingen van klanten voor geannuleerde reizen. D-Reizen gaf daarvoor vouchers uit, en hoopte op een tegemoetkoming van 20 miljoen euro uit een voucherfonds van de overheid – maar daarvan kwam maar de helft beschikbaar.

D-Reizen had voor de coronacrisis 350 vestigingen, een omzet van 600 miljoen euro en 1.150 werknemers. Het reisbureau maakte in mei onder nieuwe eigenaar Prijsvrij in afgeslankte vorm een doorstart. Die doorstart gaat trager dan gehoopt, bleek eerder deze maand. Prijsvrij-directeur Marc van Deursen beticht De Dijn en Haeck ervan dat zij hebben geprobeerd winkels ‘weg te kapen’.

3. Car Driver Deals

Een piramidespel, zo zou je de groeistrategie van leasebedrijf Car Driver Deals kunnen omschrijven. Nadat het bedrijf in de problemen kwam moesten in totaal 3.000 klanten, die in sommige gevallen 60.000 euro vooruit hadden betaald om een auto te kunnen leasen, hun bolide halsoverkop inleveren. Die auto’s bleken namelijk niet van Car Driver Deals te zijn, maar van autoverhuurbedrijven zoals Avis, Sixt en Alphabet.

De rekeningen van die grote leasebedrijven betaalde Car Driver Deals af met de inleg van nieuwe klanten. Toen die aanwas opdroogde, bleven de rekeningen onbetaald, waarna leasebedrijven hun auto’s opeisten. Car Drive Deals ging deze maand failliet.

De 20 medewerkers van het Roermondse bedrijf zijn hun baan volgens de curator in ieder geval kwijt. Omdat het de curator niet lukt om eigenaren Jan en Geert Golsteijn te traceren, overweegt hij de broers door de rechtbank te laten gijzelen.

4. O’sonyq

AA Drink-uitdager O’sonyq tekende sponsordeals met voetbalclubs waaronder Vitesse, AS Monaco en VfL Wolfsburg. Maar het bedrijf uit Rijswijk leed zijn eerste twee jaar een megaverlies van ruim 1,2 miljoen euro, tegenover een omzet van nog 200.000 euro. Het sportdrankmerk ging in totaal voor 6,6 miljoen euro aan verplichtingen aan, blijkt uit een deze week bijgewerkt faillissementsverslag. Miljoenen waar volgens de curator ‘geen financiële dekking’ voor was.

Onder de schuldeisers zitten ook voetbalclubs Juventus en Vitesse, die het Nederlandse bedrijf hebben aangeklaagd vanwege misgelopen sponsorgelden. O’sonyq-oprichter Marcel Kraaibeek werd naar eigen zeggen door een investeerder uit zijn bedrijf gezet. De gewipte ondernemer beklaagde zich er tegenover RTL Nieuws over dat O’sonyq sponsorcontracten na zijn vertrek eenzijdig zou hebben opgezegd.

De curator zag bij O’sonyq ‘vijf kapiteins op het schip’. ‘De oprichters wilden naar links, de investeerder naar rechts.’ Een van de gedupeerden die het faillissement aanvroeg is de Johan Cruyff Foundation. Volgens die organisatie probeerde O’sonyq vertrouwen te wekken met op handen zijnde ‘grote investeringen’, waarmee de sponsorgelden gegarandeerd zouden zijn.

5. Charlie’s Travels

Charles Witlox zit met touroperator Charlie’s Travels in de hoek waar de klappen vallen

Met de in mei failliet verklaarde (en inmiddels weer doorgestarte) touroperator Charlie’s Travels organiseerde oprichter Charles Witlox reizen in veertien Afrikaanse landen. De ondernemer mikte vorig jaar op vier miljoen euro omzet, maar door de coronacrisis bleef daar uiteindelijk maar een tiende van over. Omdat het bedrijf lokaal opereerde, kon het geen aanspraak maken op noodfinanciering  van de Nederlandse overheid.

Witlox probeerde zijn bedrijf te redden met kostenbesparingen en een pivot naar remote werk-reizen. Maar het oplaaien van de coronapandemie in Afrika in maart dit jaar zorgde voor een nieuwe stroom annuleringen (en terugbetalingsverplichtingen), waardoor ook de laatste reserves opraakten. De garantiefondsen GGTO en VZR, waar Charlie’s Travels bij was aangesloten om reizigers te verzekeren tegen een faillissement, kregen zo’n tweehonderd claims van gedupeerde reizigers. Volgens een inschatting van de curator vertegenwoordigen die claims bij elkaar een miljoen euro.

Witlox betaalde na het faillissement 60.000 euro om zijn bedrijf een doorstart te geven. De touroperator draait inmiddels weer een bescheiden hoogseizoen, vertelt Witlox aan MT/Sprout. ‘We zien de toekomst positief tegemoet!’

Lees ook: ‘De natuur lijdt onder gebrek aan toerisme’

6. BoekenVoordeel

Na D-Reizen kreeg de winkelstraat in april een nieuwe tik met het faillissement van BoekenVoordeel. Het bedrijf begon in 1983 met een winkel in Haarlem, en groeide daarna uit tot een landelijke keten met 86 vestigingen. Met naast boeken ook speelgoed, hobbyartikelen en bordspellen in de aanbieding.

De coronalockdown zadelde de keten op met een loden last van huurverplichtingen. Door het faillissement verloren in eerste instantie 400 mensen hun baan. Dankzij een doorstart blijven mogelijk 65 tot 75 winkels open, bleek in mei. Zo’n 270 banen blijven behouden.

BoekenVoordeel zorgde in 2014 nog voor een bescheiden doorstart van Free Record Shop, de muziekwinkel van Hans Breukhoven die in 2000 nog 100 miljoen euro waard was. Het merk Free Record Shop kreeg bij BoekenVoordeel een tweede leven als shop-in-shop.

7. Kijkshop

De laatste fysieke winkel van Kijkshop sloot drie jaar geleden al zijn deuren. Maar het merk kreeg een online doorstart toen Konrad van den Bosch met zijn bedrijf Automated DirectShipping Auction Marketplace (A.D.A.M.) de merknaam Kijkshop kocht, en daarmee begin 2020 een nieuwe webshop opende.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Van den Bosch boekte daarmee ‘jaloersmakende omzetten’, berichtte De Ondernemer begin maart. Toen Bol.com stopte met de verkoop van drank, omdat het de verkoop aan minderjarigen niet kon uitsluiten,  dook Van den Bosch in dat gat. ‘Ik pak de kansen waar anderen ze laten liggen’, zei hij. Maar amper twee weken na dat interview viel het doek voor Kijkshop. In de weken daarvoor regende het al klachten van klanten over gebrekkige leveringen.

Als oorzaak van het faillissement wees het bedrijf op liquiditeitsproblemen, maar daar heeft de curator zijn bedenkingen bij. Het bedrijf kocht – als dropshipper – namelijk pas producten bij leveranciers nadat klanten die producten hadden besteld. Daardoor hield de onderneming weinig voorraden aan, en was er niet veel krediet nodig.