Ik vergeleek mijn eigen ervaringen eens met die van Jobs, dat was verhelderend. Allebei hebben we grote bedrijven opgezet in de afgelopen decennia, maar op totaal verschillende manieren.
Jobs’ idee over hoe mensen met technologie zouden moeten omgaan, en zijn doelbewuste streven naar die visie, creëerde een onderneming die bijna obsessieve aandacht voor design combineerde met innovatieve technologie. Computergebruik was voorbehouden aan de industrie, tot hij met zijn team in 1977 de Apple II introduceerde. Het veranderde ons dagelijks leven.
Apple leidde ook de revolutie in de muziekindustrie met de introductie van iTunes en de iPod in 2001, en een paar jaar later creëerde het een nieuwe industrie van appontwikkelaars door de komst van de iPhone en de iPad. Jobs’ passie voor design was de fundering van wat nu één van de meest gewaardeerde merken op aarde is.
Topdown vs. delegeren
Toen mijn vrienden en ik Virgin opbouwden, moesten we dat heel anders doen. Onze visie was immers op service gericht, niet op een product. Onze cultuur ontstond door constante betrokkenheid bij onze klanten – en elkaar. Dit leidde tot een onderneming die helemaal toegewijd was aan klantenservice. Zo creëerden we waarde en hielden we ook de funfactor hoog. Ons bedrijf is uiteindelijk honderden ondernemingen in veel verschillende branches gestart.
Jobs neigde naar een autocratie en had een top-downbenadering, terwijl ik altijd geloofd heb in delegeren. Eén van mijn belangrijkste taken is het vinden van de beste mensen om ze vervolgens de vrijheid en het vertrouwen te geven om te kunnen groeien. Toen ik met Virgin Records begon, heb ik zelfs mijn bureau uit het kantoor gehaald. Mijn overtuiging is dat als je niet altijd beschikbaar bent, je mensen zelf de beslissingen moeten nemen. Zo worden ze betere leiders en krijgen ze meer zelfvertrouwen, en dat versterkt je bedrijf.
Passie
Dus hoe komt het dat we allebei succesvolle ondernemingen hebben opgezet? Ik denk dat het in onze passie zit. We geloofden allebei in wat we deden en we genoten ervan. Je bent veel vasthoudender, geïnspireerder en toegewijder als je iets doet waar je van houdt, en dat sijpelt door in je onderneming. Dit gold zeker voor Steve Jobs, en ondanks onze totaal verschillende stijlen was hij de ondernemer die ik het meest bewonderde.
Als je terugkijkt op Jobs’ leven, dan zie je dat hij nooit zijn liefde voor het bedrijf dat hij oprichtte heeft verloren, ondanks dat hij in 1985 ontslagen werd. Eenmaal buiten Apple stopte hij die energie in een startup genaamd Pixar, die vervolgens het speelveld van computeranimatie veranderde. Toen hij in 1997 gevraagd werd terug te keren, leidde hij het bedrijf tot nieuwe hoogten, en hij bleef werken tijdens zijn ziekte. Dat geldt ook voor mij. Het leiden van Virgin is altijd mijn avontuur geweest, het is iets dat ik ook zou doen als er geen geld mee verdiend zou worden.
‘Think different’
Veel van mijn beslissingen zijn ingegaan tegen de adviezen van analisten, managementgoeroes en soms zelfs de adviseurs die het dichtst bij me staan. Jobs deed dat ook; de producten die hij en zijn team bedachten waren zo anders dat de aandelenprijs meestal daalde nadat een Appel-product was geïntroduceerd bij het publiek, omdat aandeelhouders en ‘experts’ er zeker van waren dat het bedrijf de verkeerde kant op ging. Dit gebeurde onlangs weer met de release van de iPhone 4S, maar nu heeft de verkoop ervan alle eerdere records van Apple verbroken.
Als je je eigen ondernemersdroom najaagt, laat je dan niet dwarszitten als je obstakels tegenkomt bij het bouwen van je bedrijf, en negeer critici. Volg je passie, geef het toe als je iets tegenkomt waar je niet goed in bent en delegeer het of zoek een weg om het te vermijden (zelfs Jobs huurde professionals in om de pr te doen, en hij staat bekend om de samenwerkingen die hij sloot met Apple’s concurrenten IBM en Microsoft). En als dingen fout gaan: raap jezelf op en ga door. Dit is een avontuur dat moed en overtuiging. Gedurende zijn leven moedigde Jobs iedereen met wie hij werkte aan met ‘Think different’. Het is het advies dat me het meest aantrekt. En hij bedoelde ondernemers, hij bedoelde jou.