De dienst, waar bedrijven en particulieren tegen een vergoeding ongebruikte parkeerruimte kunnen aanbieden, zette een week geleden zijn Nederlandse website live en heeft het nu al ‘superdruk’, zegt woordvoerder Manuel Cayre.
Dat zou weleens iets te maken kunnen hebben met de parkeertarieven, die volgens Cayre gemiddeld 60 procent lager liggen dan in reguilere parkeergarages als die van Qpark, Apcoa en P1. Aanbieders van parkeerplekken verdienen 80 procent van de opbrengst die via Mobypark wordt gegenereerd.
Parijs
Het deelplatform voor parkeerplekken begon in Parijs, een markt die veel groter is dan bijvoorbeeld Amsterdam, maar waar parkeerplekken minder schaars en duur zijn.
Nederland moet de springplank worden voor de rest van Europa, vertelt Cayre. Om die ambitie kracht bij te zetten heeft startup nu een gedeelde thuisbasis in Parijs en Amsterdam. Op den duur moet de dienst beschikbaar komen in alle grotere steden in Nederland.
Early adopters
‘Nederlanders zijn early adopters en zijn gewend om zaken te regelen met smarphones, zoals met Park Mobile al veel gebeurt’, zegt Cayre.
Franse bedrijven laten zich lastiger overhalen om zich bij de dienst aan te sluiten, erkent hij. ‘In Nederland gaat dat sneller.’
Schiphol
Belangrijke klanten voor Mobypark zijn hotels, die vooral in het weekend parkeerplekken aanbieden. Ook rondom Schiphol probeert de dienst nu de markt aan te boren; vier hotels bieden daar nu bij elkaar zo’n 200 parkeerplaatsen aan via het platform. Particulieren vormen nu ongeveer 40 procent van het aanbod bij Mobypark.
Onlangs staken investeerders 600.000 euro in de startup, en daarvan gaat ‘een mooi bedrag’ naar het bestormen van de Nederlandse markt.
Om zich verder te onderscheiden wil MobyPark zijn klanten zo ‘happy’ mogelijk maken en zich constant blijven verbeteren. ‘We bellen iedere klant om van hun te leren’, zegt Cayre.
Zie ook:
‘AirBnB en Uber gaan het verliezen’
Deelexpert Martijn Arets sleept crowdfunding binnen
Abonnement voor koffiefans