Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Franchisen met Branson

Wie niet het geduld heeft om een goede naam op te bouwen kan een merknaam ook franchisen. Ballonvaartondernemer Henny van Loosbroek gebruikt het merk Virgin van Richard Branson. Het Tilburgse Virgin Nederland gaat als een speer.

Sinds begin jaren negentig voert Henny van Loosbroek de naam Virgin. Het is de merknaam van Richard Branson’s miljardenbedrijf. Van Loosbroek, oud-directeur van attractiepark Beekse Bergen, heeft door de naam zijn ballonvaartbedrijf snel kunnen uitbouwen. “Zijn onderneming Virgin Nederland zit op een kleine duizend vluchten per jaar. Zelfs de Chinezen weten Van Loosbroek te vinden. “Dat komt door onze naam.”

 

De samenwerking tussen Branson en Van Loosbroek kwam door het toeval tot stand. “Na enkele jaren wilden we ook graag de particuliere markt bedienen, en tegelijk had Virgin Balloons plannen in Nederland te beginnen. We zijn dus toevallig samengekomen en hebben voor deze oplossing gekozen.”

 

De deal is simpel. Van Loosbroek mag de naam Virgin gebruiken, in ruil daarvoor betaalt hij een jaarlijkse fee. “Geen gigantische bedragen, denk aan een paar duizend euro per jaar. Wij doen immers ook veel promotie voor Virgin.”

Wel wordt de samenwerking dit jaar intensiever. Virgin Nederland moet de cijfers in Engeland laten zien, en daar worden ze strenger gecontroleerd. Ook de handboeken voor de crewleden komen uit Engeland, waar de kwaliteitscontrole wordt gedaan. “Dat is niet hinderlijk, het gaat in goede harmonie. Daarbij kunnen wij nu gebruik maken van hun boekingssysteem. En zij sturen weer hun marketingmensen naar ons toe, om van onze aanpak te leren.” Ook de logistieke samenwerking wordt belangrijker. De twee bedrijven willen nu de Duitse markt veroveren.

 

Van Loosbroek hoopt dat de naam Virgin ook andere deuren opent. Graag zou hij een helikopterhaven openen, maar tot nu toe werkt de gemeente Tilburg niet mee. “Nu hebben we voor iedere vlucht een aparte vergunning nodig, dus moet je wel heel veel vlieguren maken om rendabel te worden.”

 

Met de ballonnen wil Van Loosbroek ook meer gaan vliegen. Misschien kan Virgin Enterprises daarbij helpen. Andersom gaat het immers ook goed. “Via ons zijn al een paar tickets voor Virgin Galactic, de nieuwe ruimtevaartonderneming van Branson, verkocht. Voor 70.000 euro per stuk!”

 

 

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

ZO WERKT VIRGIN

 

  • Virgin Nederland is één van de weinige zelfstandige Virgin-ondernemingen. Het bedrijf werkt met 7 vaste werknemers, 12 piloten en zo’n 50 vrijwilligers
  • Jaarlijks betaalt Virgin NL een fee aan Virgin Enterprises. De hoogte is afhankelijk van de omzet
  • Virgin Enterprises voert alle noodzakelijk kwaliteitscontroles uit, Virgin Nederland levert zakelijke input aan Engeland.
  • Virgin Nederland maakt nu gebruik van het Britse boekingssysteem