Wat is BOAS?
Een webshop voor vintage spijkerbroeken van hoge kwaliteit. Op de site van BOAS zijn onder meer jeans van Levi’s, Wrangler en Tommy Hilfiger te koop, voor zowel mannen als vrouwen. Vaak voor maar enkele tientjes.
En het bijzondere is: hoe langer je wacht met kopen, hoe goedkoper de broeken worden. BOAS werkt namelijk met een veilingmodel. Bovenaan de webshop staat een timer die aftelt naar de volgende prijsverlaging.
‘Wij hebben dat geïntroduceerd in de online tweedehands mode. Dat is interessant, want in theorie kunnen we op deze manier al onze broeken verkopen’, zegt oprichter Vincent van der Holst van BOAS.
Een wijde spijkerbroek met een afwijkende kleur van een minder populair merk vindt zo toch een koper. Weliswaar tegen een lagere prijs, maar BOAS blijft er in elk geval niet mee zitten. ‘Wij hoeven het dan niet te recyclen.’
BOAS koopt de jeans in bulk in bij groothandels die zich specialiseren in het verzamelen van vintage kleding uit allerlei stromen, zoals donatiebakken. Zij sorteren het, maken het schoon en bieden het aan ter verkoop.
Volgens Van der Holst werken bijna alle grote tweedehands kledingzaken op deze manier. ‘Iedereen denkt dat mensen kleding komen brengen bij vintage winkels en dat het ter plekke wordt uitgezocht. Dat is vrijwel nooit het geval. Het is meestal groot ingekocht.’
Wie zitten erachter?
Van der Holst groeide op in Wassenaar, studeerde Economie en Bedrijfskunde en werkte jarenlang als online marketeer voor onder meer Adidas, Samsung en Decathlon.
‘Ik heb van alles verkocht. Producten en diensten voor anderen. Uiteindelijk was het altijd maar meer, meer, meer. Terwijl ik in mijn eigen leven daar juist vanaf aan het stappen was. Omdat ik merkte dat het mij niet gelukkiger maakte en ik er ook niet altijd achter stond.’
Hij nam een week vrij en ging in een huisje in Zuid-Limburg zitten, om te lezen, schrijven en na te denken. De uitkomst? Dat hij wilde ondernemen, dat hij zoveel mogelijk goed wilde doen en niet rijk hoefde te worden van zijn bedrijf.
In januari 2022 startte hij met BOAS. Zijn eerste idee was om een duurzame Bol.com te beginnen. Als eerste categorie verkocht hij duurzame kleding en spullen voor baby’s en kinderen. Ouders zijn namelijk een lucratieve doelgroep.
Toen dat niet van de grond kwam, maakte BOAS de switch naar vintage kleding. Eerst deed het bedrijf een test met vrienden en familie die zelf kleding inleverden. Dat bleek een hoop gedoe en de gemiddelde kwaliteit was laag. ‘Mensen geven over het algemeen niet hun favoriete spullen weg. Het zijn vaak oude dingen.’
Daarna stapte BOAS over op inkoop in bulk bij groothandels. ‘Nu kunnen we onze voorraad goed beheren en de kwaliteit garanderen.’
Wie zitten er op BOAS te wachten?
BOAS richt zich op mensen die duurzaam kleding willen kopen en de wereld beter willen maken. Want dat is de achterliggende missie van het bedrijf.
Van der Holst heeft zich verdiept in goede doelen en de effectiefste manieren om de wereld te verbeteren. Zo kun je een mensenleven redden door een dikke 4.000 euro te doneren aan de Against Malaria Foundation.
‘Ik vind dat bijzonder goedkoop. In Nederland is het schier onmogelijk om voor dat soort bedragen mensenlevens te redden’, zegt Van der Holst. Hij vroeg zich meteen af waarom het niet lukt om meer geld bij goede doelen te krijgen. ‘Er is gigantisch veel welvaart in de wereld. Waarom maakt een miljardair niet meteen een bedrag over om mensenlevens te redden?’
Daarom wil Van der Holst de winst die BOAS maakt, na betaling van de salarissen en belastingen, doneren aan het redden van kinderlevens. Het bedrijf werkt daarvoor samen met de organisatie GiveWell.
BOAS betekent overigens ‘goed’ in het Portugees. ‘Ik vind het een mooie naam, omdat goed het enige is dat we willen doen’, zegt Van der Holst, die heeft gestudeerd in Portugal en Brazilië. ‘Ik heb verder geen Portugese roots. Ik ben voor zover ik weet 100 procent Nederlands.’
Startup van de Week
Iedere week lichten we een veelbelovende startup uit. De Startup van de Week dingt ook mee naar de titel Startup van het Jaar. Benieuwd wie er kans maken? Lees eerdere Startups van de Week terug »
Wat is het verdienmodel?
BOAS koopt de broeken in en verkoopt ze voor een bepaalde prijs. ‘Wat daar tussenzit, dat kun je gebruiken om je bedrijf te runnen en te laten groeien’, aldus Van der Holst.
Alleen investeert het bedrijf nu veel in technologie. De apps voor iOS en Android zijn in juli gelanceerd. ‘Met de hoeveelheid broeken die we nu verkopen, zou de prijs per stuk heel hoog moeten zijn om break-even te draaien.’
Dus maakt BOAS nu verlies per verkochte broek. Volgens Van der Holst is dit nu eenmaal een gegeven in de opstartfase. Hoe meer interesse er komt in de vintage jeans in de webshop, hoe hoger de gemiddelde verkoopprijs zal zijn. Door het veilingmodel zal er dan eerder iemand toehappen.
En als BOAS ook minder populaire modellen met een lagere inkoopprijs toevoegt, daalt de break-even prijs verder. Het is volgens Van der Holst dus een kwestie van opschalen.
Hoever is BOAS?
BOAS is in april overgestapt op het veilingmodel en heeft inmiddels enkele honderden broeken verkocht. ‘Maar nu lopen we wel tegen het probleem aan dat we geen financiering hebben’, aldus Van der Holst. ‘Want als je broeken wil verkopen moet je ook broeken inkopen.’
Nog geld nodig?
Ja, dus. Van der Holst heeft tot nu toe de groei van zijn bedrijf uit eigen zak betaald. Nu is hij op zoek naar externe financiering. ‘We zijn net de eerste pitches aan het uitsturen.’ Het doel: zes ton.
De pitch is niet alledaags. Omdat BOAS de winst doneert om kinderlevens te redden, hoeven aandeelhouders niet op financieel gewin te rekenen. Dat roept dat de vraag op: waarom zou een investeerder instappen? Ze kunnen ook direct geld geven aan een goed doel.
Dat is volgens Van der Holst ook een goede optie om impact te maken. ‘Maar wat je ook kunt doen, is investeren in ons. Dan gaan wij proberen er in de toekomst veel meer van te maken. We hebben met het veilingmodel en ons inkoopbeleid echt iets unieks in de markt voor tweedehands kleding.’
Lees meer over startups en financiering:
- Is een startup beginnen alleen voor de rijken?
- Investeer meer in vrouwelijke ondernemers: het levert meer rendement op
- 7 tips om financiering bij ‘rotbanken’ los te krijgen